-: gangguan makhluk halus

Tajuk/Title*:gangguan makhluk halus
Cerita/Story*:sy adalah seorang janda yg mempunyai anak permpuan 1 org.sudah hampir 5 tahun sy sakit dan sudah byk tempat sy berobat.tp sampai sekarang blm jg sembuh.penyakit yg sy alami,gangguan itu selalu datang bila2 masa.dia mengganggu terutama di tempat sulit dan seluruh badan.kalau sy marah,gangguan itu bertambah kuat,badan sy panas seperti dibakar,walaupun kipas sudah dipasang ke no 5 tetap jg panas.kalau sy mau ambil wudhu,hidung bersin2 terus dan keluar ingus.kalau waktu subuh mau ke tandas badan terasa sejuk seram seperti di tiup dan akhirnya sy merasa takut dg air.dan sekarang sy sudah tidak berobat kemana2 lg,karena sdh tak ada uang.walaupun gangguan itu masih ada sampai sekarang,sy hanya pasrah saja.sy berserah kepadanya dan berdo'a semoga suatu hari nanti ada keajaiban.
Daripada/From*:nasyilla

Kisah nabi Yaakub dan Wahyu dalam mimpi


Kisah nabi Yaakub dan Wahyu dalam mimpi

PADA satu hari, Nabi Yaakub pergi menemui bapanya iaitu Nabi Ishak yang ketika itu sudah sangat tua, sudah berkedut kulitnya dan bongkok.


Yaakub berkata kepada bapanya: "Ya, bapaku! Aku datang mengadu tentang kedengkian saudaraku sendiri dengan harapan agar dia dinasihati dan diajar oleh bapa. "Sejak aku dipelihara bapa selalu mendoakan agar aku mendapat berkat, menjadi keturunan bapa yang baik, menjadi raja yang turun-temurun dan hidup bahagia.

"Sejak itulah saudaraku berasa dengki denganku bahkan kadang-kadang aku dihina, diancam dengan pelbagai ancaman sehingga putuslah tali kasih dan persaudaraan antara kami berdua.

"Maka hilang sama sekali rasa kasih dan sayang. Lebih-lebih lagi, saya merasa tidak tahan dengan sikap sombongnya dengan dua orang isterinya yang cantik yang berasal dari Kanan itu, dengan anaknya yang ramai sedangkan saya tidak mempunyai isteri dan anak dan tiada pula harta. "Aku mengadu semua keluhanku ini kepada bapa, agar bapa dapat menetapkan hukum antara saya dan dia dengan hukum yang baik.

"Bapa selalu mendapat wahyu daripada Allah, sentiasa mempunyai pemandangan dan fikiran yang dalam." Mendengar pengaduan dan keluhan itu, Nabi Ishak lalu menjawab: "Aku sedih mendengar ceritamu itu wahai anakku, sedang aku sudah begini tua pula, lihatlah janggutku yang putih, kulitku yang berkedut, aku sudah sangat tua dan tidak kuat lagi dan tidak lama lagi aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada dunia ini seluruhnya. "Alangkah sedihnya aku, kalau mati dalam kesedihan daripada ceritamu itu. Alangkah sedihnya aku, sekiranya aku mati dan kamu tidak berbaik dengan saudaramu itu. 

"Aku nasihatkan kepadamu agar engkau berangkat saja ke negeri Faddan Aram di Irak di mana engkau tinggal bapa saudara yang bernama Laban bin Batwail. "Kahwinlah dengan salah satu dari anak perempuannya, engkau akan mendapat kesenangan dan kebahagiaan. Kemudian kembalilah engkau ke negeri ini (Syam). "Aku doakan engkau dapat mengatasi ejekan saudara engkau dan mendapat keturunan yang lebih baik dari keturunan dan anak-anaknya. "Mudah mudahan Allah akan memelihara dan menjaga engkau dan rakyatmu." Nasihat bapanya itu masuk dalam hatinya dan dapat menenangkan jiwanya yang gelisah itu. 

Dia akan menuju ke negeri Faddan Aram iaitu negeri nenek moyangnya sendiri. Lalu dia mengucapkan selamat tinggal kepada bapanya yang sudah sangat tua itu serta mendoakannya kepada Allah, mudah-mudahan Allah akan memanjangkan umurnya dan memeliharanya daripada segala bencana. Yaakub mula menempuh Padang Sahara yang luas dan tandus dengan berjalan kaki, siang dan malam tanpa henti menuju ke tempat yang dimaksudkan bapanya itu. Setiap kali Baginda kepenatan, lapar dan ditimpa kesusahan, teringatlah Baginda cita-cita dan harapan yang diberi bapanya kepadanya sebelum berangkat sehingga hilanglah susah dan payahnya dan Baginda meneruskan perjalanan. 

Pada suatu hari, di satu tempat, di tengah-tengah padang pasir yang luas matahari menyinari bumi dengan sinar cahaya yang sangat panas sehingga pasir pasir itu menjadi api layaknya, angin yang mendinginkan badan sekarang berganti menjadi bertambah panasnya badan. Nabi Yaakub seakan akan tidak berkuasa lagi melangkahkan kakinya sedang di hadapannya terbentang padang pasir yang luas dan tandus. Di situlah Baginda merasakan amat susahnya berjalan, haus dan lapar yang tidak terhingga sehingga Baginda terhenti dari melangkah.

Apakah Baginda sanggup meneruskan perjalanan yang memenatkan itu atau Baginda terpaksa pulang kembali? Ketika termenung Baginda melihat batu besar yang mempunyai sedikit bayang lindungan cahaya matahari yang sedang terik. Baginda menghampiri batu besar itu lalu duduk berhenti di bawah naungan itu untuk melepaskan lelah, mendinginkan kakinya yang sudah panas dan letih itu, lantas Baginda tertidur. Dalam tidur seketika itulah datang kepadanya mimpi yang benar, wahyu yang pertama daripada Allah yang mengangkat baginda sebagai Nabi.

Dalam mimpi itu, Allah ilhamkan ke dalam hatinya bahawa Baginda akan menemui hidup bahagia, akan mendapat kerajaan yang besar, keturunan yang baik, mendapat Kitab daripada Allah sebagai Nabi dan Rasul Allah. Setelah terjaga daripada tidurnya itu, Baginda kembali bertenaga. Di hadapannya padang harapan yang luas seluas-luasnya. Baginda melangkah kaki menuju tempat yang dicita-citakannya. Beberapa hari kemudian, sampailah Baginda di tempat bernama Sawadimah iaitu dusun pertama termasuk negeri yang didiami oleh bapa saudaranya, Syeikh Laban. 

Sudah ternyata benar bahawa memang itulah tempat yang dituju. Hatinya menjadi bertambah senang, hilang rasa penat selama ini. Baginda mula nampak padang rumput tempat pemeliharaan kambing, pohon kayu yang rendang di mana burung bersarang, bahkan mula terdengar nyanyian anak pengembala. Baginda rupanya sudah tidak di Padang Sahara yang tandus lagi, tetapi sudah berada di sebuah daerah yang ramai dengan manusia, ternakan dan tanam-tanaman iaitu kampung bapa saudaranya. Di situ pulalah dahulunya nenek moyangnya yang bernama Nabi Ibrahim menerima wahyu dan pangkat kerasulannya. 

Nabi Yaakub sujud ke tanda kesyukuran menunjukkan Baginda jalan ke sana. Baginda bertanyakan kepada orang yang dia jumpa jika mereka kenal dengan Laban bin Batwail. Setiap orang yang ditanya itu kenal Syeikh Laban. Ketika Nabi Yaakub bertanya siapa antara mereka yang dapat menghantarkannya ke rumah Syeikh Laban, mereka menunjukkan kepada seorang anak perempuan yang menjaga kambingnya dan berkata: "Inilah dia Rahil, anak perempuan Syeikh Laban sendiri." 

Nabi Yaakub melihat wajah anak gadis itu, hatinya berdebar kerana gadis itu memang cantik paras rupanya. Lidahnya seakan akan terpaku tidak dapat berkata. "Antara saya dengan engkau, ya Rahil, ada pertalian kekeluargaan yang sangat dekat. "Sayalah Yaakub anak Ishak al-Rasul, ibu saya Rifakah anak perempuan dari nenek engkau yang bernama Batwail. Saya datang ke sini dari negeri Kanan merentas Gurun Sahara yang tandus. "Kedatanganku ke sini adalah dengan tujuan dan maksud mulia, lagi suci," katanya.

Setelah gadis Rahil mengucapkan selamat datang kepada Nabi Yaakub, kedua-dua mereka berjalan menuju ke rumah yang dituju. Dalam penjalanan itu, Nabi Yaakub merasakan sebahagian nikmat yang dijanjikan Tuhan dalam mimpinya kerana sudah tidak syak lagi gadis yang mengiringinya itulah bakal teman hidupnya. Hatinya berdebar-debar kegembiraan, tetapi dengan kekuatan yang ada Baginda dapat berjalan dengan tenang. Akhirnya sampailah mereka ke rumah Laban, bapa saudaranya. Mereka berpelukan setelah berjumpa.

Mata Nabi Yaakub penuh dengan air mata kegembiraan. Baginda diberi tempat yang sebaik-baiknya, diterima dengan segala hormat. Nabi Yaakub menerangkan pesanan ayahnya kepada bapa saudaranya itu, pesan untuk menerimanya sebagai menantu.

Baginda sudah melihat Rahil dan Rahil sudah mengambil tempat yang istimewa dalam hatinya itu. Diharapkannya agar bapa saudaranya memperkenankan anaknya itu untuk dijadikan isterinya. Laban mendengarnya dengan penuh perhatian. Setelah Nabi Yaakub habis berbicara dengan nada tegas dijawabnya permohonan Yaakub itu diterima seluruhnya dengan senang hati, tetapi dengan bersyarat bahawa Nabi Yaakub perlu tinggal di kampung itu selama tujuh tahun untuk mengembala kambing-kambingnya sebagai mahar perkahwinannya. 

Syarat yang dikemukakan itu diterima Nabi Yaakub. Sejak hari itu tenanglah hatinya, baginda tinggal di situ mengembala kambing selepas cita-citanya tercapai. Rahil anak perempuan Laban yang paling kecil. Dia mempunyai kakak, bernama Laiya. Sekalipun cantik rupanya, namun kakaknya tidak secantik adiknya. Sudah menjadi kebiasaan, penduduk kampung itu tidak akan mengahwinkan anak yang kecil dahulu sebelum anak yang besar dikahwinkan. Laban tidak mahu melanggar kebiasaan ini, tetapi dia tidak mahu menghalangi cita-cita Nabi Yaakub untuk kahwin dengan Rahil. Setelah difikirkannya masak-masak, maka tidak jalan lain kecuali menyerahkan kedua anak perempuannya itu kepada Nabi Yaakub untuk dijadikan isterinya.

Hal demikian tidaklah terlarang menurut syariat yang ditentukan Allah di saat itu. Setelah memperoleh cara yang demikian, lalu Nabi Yaakub dipanggil dan berkata: "Wahai anakku, sudah menjadi syariat di negeri ini, bahawa saya tidak dapat mengahwinkanmu dengan anakku yang kecil sebelum yang besar kahwin. Laiya sekalipun kurang cantik daripada Rahil, tetapi perangai dan akalnya tidaklah kurang. "Sebab itu ambillah Laiya sebagai isterimu dengan mahar yang tujuh tahun itu dan apabila engkau ingin juga kahwin dengan Rahil harus ditambah maharnya tujuh tahun lagi mengembala kambing di sini." Yaakub menerima baik akan keputusan bapa saudaranya itu. Setelah tujuh tahun lamanya dia mengembala kambing di situ, lalu Baginda berkahwin dengan Laiya.

Setelah berlangsung tujuh tahun dia mengembala kambing, lantas baginda berkahwin dengan Rahil. Tetapi akhirnya Yaakub tertarik pula hatinya kepada dua orang Jariah dan Baginda mengahwininya pula. Dari keempat isterinya itu, iaitu Laiya, Rahil dan dua orang Jariah, Nabi Yaakub mempunyai dua orang anak yang mana semua mereka itu disebut al-Asbat. Mereka ialah: Rawbin, Syamun, Lawi, Yahuza, Yasakir dan Zabulon yang kesemuanya itu dari Laiya; Yusuf dan Bunyamin dari Rahil; yang bernama Dan dengan Naftali dari Jariah Rahil; Jad dan Asin dari Jariah Laiya. Semuanya lahir di kampung Faddan Aram, kecuali Bunyamin yang lahir di Kanan.

Kisah Nabi Harun A.S


Kisah Nabi Harun A.S

NAMA sebenar Nabi Harun ialah Harun bin Imran bin Qahits bin Lawi bin Yaakub bin Ishak bin Ibrahim. Baginda ialah adik-beradik seibu Nabi Musa yang diutuskan untuk membantu Musa memimpin Bani Israel ke jalan yang benar.

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami menganugerahkan kepadanya sebahagian rahmat Kami, iaitu saudaranya, Harun menjadi seorang nabi.” Harun dilahirkan tiga tahun sebelum Musa. Baginda fasih berbicara dan mempunyai pendirian tetap sering mengikuti Musa dalam menyampaikan dakwah kepada Firaun, Hamman dan Qarun. Nabi Musa sendiri mengakui saudaranya fasih berbicara dan berdebat, seperti diceritakan al-Quran: “Dan saudaraku Harun, dia lebih fasih lidahnya daripadaku, maka utuslah dia bersamaku sebagai pembantuku untuk membenarkan (perkataan) ku, sesungguhnya aku khuatir mereka akan berdusta.” 

Sepanjang peninggalan Nabi Musa untuk bermunajat di Thur Sina, Harun juga diberikan amanah untuk mengawasi dan memimpin penduduk Bani Israel daripada melakukan kemungkaran, apa lagi menyekutukan Allah dengan benda lain. Musa berkata kepada Harun: “Gantikanlah aku dalam (memimpin) kaumku dan perbaikilah, jangan kamu mengikuti jalan orang yang melakukan kerosakan.” Bagaimanapun, sepanjang kepergian Musa ke Thur Sina, berlaku ujian terhadap Bani Israel. Sebilangan mereka menyekutukan Allah dengan menyembah anak lembu yang diperbuat daripada emas oleh Samiri. Mereka menyembah patung lembu itu yang terpedaya dengan tipu daya Samiri yang menjadikannya sehingga boleh berbicara. Harun sudah mengingatkan mereka itu adalah dosa besar, namun segala nasihat dan amaran berkenaan tidak dipedulikan.

Selepas bermunajat selama 40 hari, Musa kembali kepada kaumnya dan sungguh terkejut dengan perbuatan menyembah patung sapi itu. Musa bukan saja marah kepada kaumnya, malah Harun sendiri turut ditarik kepala dan janggutnya. Musa bertanya kepada Harun: “Wahai Harun, apa yang menghalang engkau daripada mencegah mereka ketika engkau melihat mereka sesat? Apakah engkau tidak mengikut aku atau engkau menderhakai perintahku?”. 

Harun berkata: “Wahai anak ibuku, janganlah engkau tarik janggutku dan janganlah engkau tarik kepalaku, sesungguhnya aku takut engkau akan berkata, ‘engkau adakan perpecahan dalam Bani Israel dan engkau tidak pelihara perkataanku’.” Kemudian Musa mendapatkan Samiri, lalu berkata: “Pergilah kamu dari sini bersama pengikutmu. Patung sapi itu yang menjadi tuhanmu akan aku bakar, kemudian aku akan hanyutkan ke dalam laut. Kamu dan pengikutmu pasti mendapat seksa.” Nabi Harun hidup selama 122 tahun. Baginda wafat 11 bulan sebelum kematian Musa, di daerah al Tiih, iaitu sebelum Bani Israel memasuki Palestin. Mengenai Bani Israel, mereka memang puak pembangkang, banyak bicara dan sukar dipimpin, namun dengan kesabaran Musa dan Harun, mereka dapat dipimpin supaya mengikuti syariat Allah, seperti terkandung dalam Taurat ketika itu.


Umat Nabi Musa sangat keras kepala. Kekufuran mereka sudah menjadi darah daging dan mempengaruhi jiwa mereka. Sekiranya mereka diseru menyembah Allah mereka menentang dengan berkata: “Wahai Musa, perlihatkanlah kepada kami Tuhan itu, nanti kalau kami melihat sudah tentu kami beriman kepada-Nya.” Allah berfirman yang bermaksud: “Ingatlah wahai Bani Israel, ketika kami berkata: ‘Wahai Musa! Kami takkan percaya kepada engkau sebelum kami melihat Allah itu jelas terang (dengan mata kami). Maka halilintarlah yang datang menyambar kamu melihatnya hingga mati semua.” (Surah al-Baqarah ayat 55-56). 

Selepas Harun dan Musa wafat, Bani Israel dipimpin Yusya’ bin Nun. Namun, selepas Yusya’ wafat, lama-kelamaan sebahagian besar mereka meninggalkan syariat yang terkandung dalam Taurat. Malah, ada kalangan mereka yang mengubah hukum di dalam kitab Taurat, sehingga menimbulkan perselisihan dan perbezaan pendapat, akhirnya menyebabkan perpecahan Bani Israel.

Kaum Nabi Luth Dan Kota Sadom dihancurkan

DALAM perjalanan hidup seorang nabi, apabila mendapati kebenaran datang daripada Allah SWT, keluarga terdekat pasti diseru terlebih dulu. Meskipun dia orang paling dekat dengan beliau, tetapi termasuk golongan yang ingkar akan kebenaran Allah.

Luth adalah nabi dan rasul yang diutus oleh Allah kepada kaumnya di Sadom, sebuah negeri besar yang mempunyai banyak kota, sedangkan penduduknya tenggelam dalam kemaksiatan.

Rakyat negeri Sadom ketika itu melakukan dosa yang mengaibkan. Nabi Luth diperintahkan Allah untuk menyampaikan risalah-Nya kepada kaumnya, termasuk isterinya.

Berkata Nabi Luth kepada mereka seraya mengingatkan: “Mengapa kamu melakukan perbuatan tercela itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun di dunia ini? “Kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu, bukan kepada wanita. Bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas.” (Surah Al-A’raf ayat 80-81) Kaum Nabi Luth ketika itu berada pada tingkat kebinatangan yang paling rendah, kebejatan akhlak yang paling parah, dan tidak ada manusia seburuk mereka sebelumnya.

Mendengar seruan Nabi Luth, seruan seorang nabi Allah yang juga pernah didengar oleh kaum lain sebelum mereka, rakyat negeri Sadom berasa tidak senang.

Permohonan Nabi Luth diperkenankan dan dikabulkan Allah. Dikirimkan kepadanya tiga malaikat yang menyamar sebagai manusia biasa.

Mereka adalah malaikat yang bertamu kepada Nabi Ibrahim dengan membawa berita gembira atas kelahiran Nabi Ishak, dan memberitahu kepada mereka dia adalah utusan Allah dengan tugas menurunkan azab kepada kaum Luth penduduk kota Sadom.

Dalam kesempatan pertemuan di mana Nabi Ibrahim mohon penurunan azab ke atas kaum Sadom ditunda jika mereka kembali sedar mendengar dan mengikuti seruan Luth serta bertaubat daripada segala maksiat dan perbuatan mungkar.

Dalam pertemuan itu, Nabi Ibrahim mohon anak saudaranya, Luth diselamatkan daripada azab yang akan diturunkan ke atas kaum Sadom. Permintaan itu diterima dan dijamin Luth dan keluarganya tidak akan diazab.

Malaikat itu sampai di Sadom dengan menyamar sebagai lelaki remaja yang berwajah tampan dan bertubuh elok. Dalam perjalanan memasuki kota, mereka berselisih dengan seorang gadis cantik dan ayu yang mengambil air dari sebuah perigi berhampiran.

Malaikat atau lelaki remaja itu bertanya gadis itu kalau-kalau mereka diterima ke rumah sebagai tetamu. Si gadis tidak berani memberi keputusan sebelum dia berunding terlebih dulu dengan keluarganya.

Maka ditinggalkan lelaki remaja itu, si gadis kemudian pulang ke rumah untuk memberitahu ayahnya. Nabi Luth sendiri mendengar laporan puterinya menjadi bingung jawapan apa harus ia beri kepada pendatang yang ingin bertamu ke rumahnya untuk beberapa waktu.

Namun menerima tetamu remaja yang berwajah kacak akan mengundang risiko gangguan kepadanya dan kepada tetamu daripada kaumnya yang tergila-gila remaja yang mempunyai wajah kacak itu.

Kalau hal demikian itu terjadi, sebagai tuan rumah perlu bertanggungjawab terhadap keselamatan tetamunya, padahal dia berasa dia tidak akan terdaya menghadapi kaumnya yang bengis dan haus maksiat itu.

Selepas berfikir, akhirnya Nabi Luth memutuskan dia akan menerima mereka sebagai tetamu di rumahnya. Jika ada apa yang terjadi, dia hanya berharap kepada Allah akan melindunginya.

Lalu pergilah dia menjemput tetamu yang menanti di pinggir kota. Diajak mereka bersama-sama ke rumah pada saat kota Sadom diliputi kegelapan dan manusia nyenyak tidur di rumah masing-masing. Nabi Luth berpesan kepada isteri dan kedua-dua puterinya supaya merahsiakan kedatangan tetamu dan jangan sampai terdengar dan diketahui kaumnya.

Akan tetapi isteri Nabi Luth memang sehaluan dengan penduduk Sadom lalu membocorkan berita kedatangan tetamu itu. Maka terdengarlah mereka Luth ada tetamu remaja yang tampan parasnya dan memiliki tubuh yang sangat menarik bagi penggemar homoseks. Terjadilah apa yang dikhuatirkan Nabi Luth. Begitulah tersiar dari mulut ke mulut berita kedatangan tetamu remaja di rumah Luth.
Maka datanglah mereka ke rumahnya untuk melihat dan memuaskan nafsu. Nabi Luth tidak membuka pintu bagi mereka dan menyuruh mereka kembali ke rumah masing-masing.

Mereka diberi nasihat supaya meninggalkan adat kebiasaan keji itu yang bertentangan dengan fitrah manusia dan alam di mana Tuhan menciptakan manusia berpasangan antara lelaki dengan perempuan untuk menjaga kelangsungan umat manusia.

Nabi Luth berseru supaya mereka kembali kepada isteri dan meninggalkan perbuatan maksiat dan mungkar yang tidak senonoh sebelum mereka dilanda azab dan seksaan Allah. Seruan dan nasihat Nabi Luth tidak dihirau dan dipedulikan, bahkan mereka mendesak akan menolak pintu rumahnya dengan kekerasan kalau pintu tidak dibuka.
Kemudian berkatalah Nabi Luth secara terus terang kepada tetamunya: “Sesungguhnya aku tidak berdaya lagi menahan orang-orang itu menyerbu ke dalam. Aku tidak memiliki senjata dan kekuatan fizikal yang dapat menolak kekerasan mereka, tidak pula mempunyai keluarga atau sanak saudara yang disegani mereka yang dapat aku minta pertolongannya, maka aku berasa sangat kecewa, sebagai tuan rumah aku tidak dapat menghalang gangguan terhadap tetamu di rumahku sendiri.” Selesai Nabi Luth mengucapkan keluh-kesah itu, tetamu segera mengenalkan diri kepadanya mereka adalah malaikat yang menyamar sebagai manusia yang bertamu kepadanya dan mereka datang ke Sadom untuk melaksanakan tugas menurunkan azab dan seksa atas rakyatnya yang enggan membersihkan masyarakatnya daripada segala kemungkaran dan kemaksiatan yang keji dan kotor.

Malaikat itu menyarankan pintu rumahnya dibuka lebar seluas-luasnya untuk memberi kesempatan bagi orang- orang yang haus homoseks itu masuk. Namun malangnya apabila pintu dibuka, tiba-tiba gelaplah pandangan mereka dan tidak dapat melihat sesuatu. Mereka mengesat mata, tetapi ternyata sudah menjadi buta.

Penyerbu rumah Nabi Luth berada dalam keadaan kacau-bilau. Mereka berteriak-teriak dan bertanya apa yang terjadi antara satu sama lain dan mengapa mereka jadi buta. Malaikat berkata kepada Nabi Luth supaya meninggalkan segera perkampungan itu bersama keluarganya, kerana masanya tiba bagi azab Allah.

Malaikat berpesan kepada Nabi Luth dan keluarganya supaya jangan seorang pun daripada mereka menoleh ke belakang ketika perjalanan ke luar kota. Nabi Luth keluar dari rumahnya waktu tengah malam bersama isteri dan dua puterinya serta berjalan menuju keluar kota.

Akan tetapi isteri yang menjadi musuh dalam selimut bagi Nabi Luth tidak tergamak meninggalkan kaumnya. Dia berada di belakang rombongan Nabi Luth dan berjalan secara perlahan-lahan. Dia tidak henti-henti menoleh ke belakang kerana ingin mengetahui apa akan menimpa kaumnya seakan- akan meragui kebenaran ancaman malaikat yang didengarnya sendiri.

Nabi Luth dan dua puterinya melepasi kota Sadom sewaktu fajar menyingsing, maka bergetarlah bumi dengan dahsyatnya di bawah kaki rakyat Sadom, tidak terkecuali isteri Nabi Luth yang munafik itu. Getaran itu disusuli satu gempa bumi kuat dan hebat disertai angin kencang dan hujan batu yang menghancurkan serta-merta kota Sadom berserta semua penghuninya. Demikianlah mukjizat dan ayat Allah yang diturunkan untuk menjadi pengajaran bagi hamba-Nya.

Nabi Muhammad Pembawa Rahmat

KETIKA umat manusia diselubungi ambang kegelapan dan kehilangan pegangan hidup, dunia menerima kelahiran seorang putera daripada keluarga sederhana di Kota Makkah.

Jibril datang membawa tulisan dan meminta Nabi membacanya tetapi baginda mengatakan tidak dapat membacanya.

“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah al-’Alaq, ayat 1-5)

Maka baginda diangkat menjadi Rasulullah (utusan Allah) untuk menyampaikan risalah kepada seluruh umat manusia, dan tidak terbatas untuk satu kaum atau suku bangsa saja.

Ketika itu usia baginda 40 tahun enam bulan dan lapan hari atau 39 tahun tiga bulan dan lapan hari. Selepas menerima wahyu itu, dalam keadaan gementar baginda pulang ke rumah dan meminta isterinya, Khadijah menyelimutinya. Selepas reda cemasnya, diceritakan pengalaman itu kepada isterinya. Lalu dijawab Khadijah: “Bergembiralah wahai suamiku, tetapkanlah hatimu demi Tuhan yang jiwa Khadijah di dalam tangan-Nya. Saya harap engkaulah yang akan menjadi nabi bagi umat kita ini.

“Allah tidak akan mengecewakan engkau. Bukankah engkau sentiasa berkata benar yang selalu menghubungkan silaturahim, bukankah engkau yang sentiasa membantu anak yatim, memuliakan tetamu dan menolong setiap orang ditimpa kemalangan dan kesengsaraan.”

Kemudian Khadijah ke rumah anak saudaranya, Waraqah bin Naufal, yang beragama Nasrani. Dia juga boleh menulis dalam bahasa Ibrani dan menyalin kandungan kitab Injil dan Taurat dalam bahasa Arab. Selepas diceritakan Khadijah mengenai suaminya, baginda, Waraqah berkata: “Qudus, qudus, demi Tuhan yang jiwa Waraqah di dalam tangan-Nya, jika engkau membenarkan aku. Wahai Khadijah sesungguhnya sudah datang kepadanya (Nabi Muhammad), dia sesungguhnya akan menjadi nabi bagi umat kita ini dan katakanlah kepadanya ia tetap tenang.”

Menurut riwayat, kira-kira dua setengah tahun selepas wahyu pertama, baru baginda menerima wahyu kedua, dalam keadaan berselimut, yang berbunyi (maksud):

“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, hendaklah engkau bersihkan. Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi. Dan janganlah engkau memberi (sesuatu, dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya. Dan bagi Tuhanmu, maka hendaklah engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!” (Surah al- Muddaththir, ayat 1 hingga 7)

Penurunan wahyu itu menjelaskan tugas yang perlu dilakukan baginda untuk mengajak manusia menyembah Allah dan tidak menyekutukan-Nya. Selepas itu, baginda mula berdakwah kepada ahli keluarga dan sahabat terdekat supaya menyembah Allah. Orang yang mula beriman ialah isterinya, Khadijah, kemudian Ali bin Abi Talib, Zaid bin Harithah dan Abu Bakar.

Dengan perantaraan sahabat karibnya, Abu Bakar, lebih ramai memeluk Islam, membabitkan Uthman bin Affan, Zubair bin Awwam, Saad bin Abi Waqas, Abdul Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidillah, Abu Ubaidillah bin Jarrah, Arqam bin Abi Arqam, Fatimah binti Khatab dan suaminya, Said bin Zaid al-’Adawi. Mereka bersama beberapa penduduk Makkah yang lain diberikan gelaran ‘as- Sabiquun al-Awwalun’ iaitu golongan pertama memeluk Islam.

Dakwah secara rahsia itu selama tiga tahun, kemudian baginda melakukan dakwah secara terbuka. Seruan secara terang-terangan itu menarik perhatian masyarakat, sehingga ramai memeluk Islam. Bagi yang cemburu terhadap Islam, pelbagai cara dilakukan mereka bagi menghancurkan dakwah baginda dan paling ketara ialah pemulauan terhadap Bani Hasyim dan Mutalib.

Mereka memutuskan hubungan dalam segala aspek, termasuk urusan perkahwinan, jual-beli dan ziarah menziarahi. Pemboikotan itu ditulis dan digantungkan di Kaabah. Ia sangat menyukarkan kaum keluarga nabi dan orang Quraisy lain. Lebih dua tahun mereka menderita kemiskinan dan kesengsaraan, sehingga untuk mengirim makanan sesama mereka juga dilakukan secara sembunyi.

Namun, akhirnya hubungan Bani Hasyim dan Bani Mutalib dengan orang Quraisy kembali pulih. Belum reda bahang pemboikotan itu, Nabi tiba-tiba dikejutkan dengan kewafatan Abu Talib (pada usia 87 tahun) dan tidak lama kemudian isterinya, Khadijah.

Kejadian ini berlaku pada tahun ke-10 kenabiannya dan dalam sejarah disebut ‘tahun kesedihan’. Dalam keadaan menghadapi penentangan dan penghinaan daripada kaum Quraisy, baginda diperintahkan Allah menjalani Israk dan Mikraj (tahun ke-11 selepas menjadi rasul), iaitu dari Makkah ke Baitulmaqdis, seterusnya naik ke langit ketujuh dan Sidratul Muntaha.

Pemuka Quraisy di Makkah mahu membunuh baginda, menyebabkan baginda terpaksa berhijrah ke Madinah. Baginda bertolak ke Madinah bersama Abu Bakar pada waktu malam. Hijrah itu pada 12 Rabiul Awal, tahun ke-13 kenabiannya dan ketika itu usianya 53 tahun. Sebelum sampai ke Madinah, baginda bersembunyi di Gua Thur selama tiga hari. Selepas lapan hari Nabi meneruskan perjalanan, baginda berhenti di sebuah kota kecil, Quba, sembilan kilometer dari Madinah. Baginda berehat di tempat Bani Amr bin Auf selama 10 hari.

Setibanya di Quba, baginda sempat mengasaskan masjid dinamakan Masjid Quba. Selesai solat Jumaat, baginda meneruskan perjalanan ke Madinah. Di Madinah, orang Arab dari Makkah dipanggil Muhajirin (orang yang berhijrah) manakala penduduk tempatan Madinah digelar golongan Ansar (yang memberi bantuan). Islam berkembang subur di Madinah, tetapi bagi orang kafir Quraisy di Makkah, mereka tetap memusuhi baginda dan pengikutnya.

Justeru, Allah menurunkan ayat yang mengizinkan baginda mengangkat senjata untuk mempertahankan diri, sebagaimana dijelaskan dalam ayat 39-40 surah al-Haj. Peperangan pertama di antara Muslimin dan kafir Quraisy berlaku di kawasan Badar pada 17 Ramadan tahun kedua Hijrah, iaitu dalam sejarah dipanggil sebagai Perang Badar. Dalam peperangan itu pihak Islam memperoleh kemenangan, walaupun mereka berperang dalam keadaan berpuasa dan bilangan yang sedikit berbanding sejumlah besar tentera kafir.

Dengan kekuatan yang ada, baginda dapat menghadapi tentangan kafir Quraisy dan mencapai kemenangan demi kemenangan sehingga akhirnya Makkah dikuasai Muslimin. Ketika itu berhala di sekitar Kaabah dapat dipecahkan. “Dan katakanlah: Telah datang kebenaran, dan hilanglah yang salah; sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.” (Surah al-Israa, ayat 81)

Pada akhir tahun 10 Hijrah, Nabi Muhammad meninggalkan Madinah menuju Makkah untuk mengerjakan Haji Wida. Sebelum selesai ibadat haji, baginda bersyarah di depan orang Islam di Bukit Arafah. Selesai melakukan ibadat itu, Nabi kembali ke Madinah. Tiga bulan selepas itu, baginda demam sehingga kemudaratannya tidak mengizinkannya mengimamkan orang Islam menunaikan solat. Akhirnya, baginda wafat pada Isnin 12 Rabiulawal tahun 11 Hijrah (8 Jun 632 Masihi) selepas sakit selama 13 hari di rumah isterinya, Aisyah pada usia 63 tahun.

Tiada harta ditinggalkan baginda, melainkan dua saja. “Aku tinggalkan untuk kamu dua perkara (pusaka). Kamu tidak tersesat selama-lamanya selagi kamu berpegang kepada kedua-duanya, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan sunnah Rasul-Nya.”

Nabi Ishak hidup 180 tahun


Nabi Ishak hidup 180 tahun

SELEPAS Ismail, Nabi Ibrahim ada seorang lagi putera, bernama Ishak melalui perkongsian hidup dengan isteri pertamanya, Sarah.

Ishak dilahirkan ketika ibunya berusia 90 tahun manakala Ibrahim berusia 100 tahun. Perkataan 'Ishak' berasal daripada bahasa Ibrani yang disebut 'Yashhak.' Nama itu diberi kerana ibunya tertawa sendirian apabila mengetahui akan melahirkan Ishak. Daripada Ishak lahirlah keturunan Bani Israel. Bermula daripada anaknya, Yaakub muncul ramai nabi daripada kalangan Bani Israel. Firman Allah bermaksud: "Dan Kami jadikan kenabian dan al-Kitab pada keturunannya." (al-Ankabut:27) 

Ishak seorang yang soleh dan keberkatannya dikhususkan Allah seperti keberkatan kepada bapanya, Nabi Ibrahim. Baginda berkahwin dengan Rifqah binti Bitauel bin Nahur iaitu cucu saudara bapanya sendiri kerana Nahur ialah saudara Nabi Ibrahim. Selama 10 tahun perkahwinan mereka, Ishak dikurniakan dua putera iaitu Iso atau Isu (dalam bahasa Arab disebut Al-Ish) dan Yaakub. Ishak lebih menyayangi Al-Ish daripada Yaakub kerana berasa tidak senang berikutan Rifqah menyayangi Yaakub. 

Baginda selalu meminta Al-Ish menghidangkan makanan untuknya, namun pada satu ketika Rifqah meminta Yaakub terlebih dulu menghidangkan makanan. Kemudian Ishak terus makan dan mendoakan kebaikan untuk Yaakub. Al-Ish yang nampak keadaan itu memarahi Yaakub dan mengugutnya. Menyedari kejadian itu, Rifqah meminta kebenaran Ishak supaya Yaakub dihantar ke rumah saudaranya, Laban di kawasan Haron, Iraq supaya tinggal dan berkahwin di sana dengan anak saudaranya. Di Haron, Yaakub menghambakan diri kepada ibu saudaranya itu. Kemudian, Baginda mahu berkahwin dengan anak gadis ibu saudaranya bernama Rahil. Namun bapa saudaranya mahu mengahwinkannya dengan Lai'ah iaitu kakak kepada Rahil. Yaakub berkata: "Saya hanya mahu berkahwin dengan Rahil, puteri pak cik yang lebih cantik berbanding kakaknya." Bapa saudaranya berkata: "Biasanya, kami tidak memperkenankan perkahwinan anak yang lebih muda mendahului kakaknya. 

Jika kamu mahukan adiknya, kamu perlu bekerja lagi selama tujuh tahun." Akhirnya Yaakub mengahwini kedua-dua anak bapa saudaranya itu (syariat diizinkan ketika itu). Yaakub tinggal selama 20 tahun bersama ibu dan bapa saudaranya sebelum kembali ke pangkuan keluarganya di Kanan (Palestin). Yaakub berpendapat kepulangannya akan dihalang saudaranya, Al-Ish. Bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini, Yaakub mengutuskan anaknya supaya memberikan hadiah kepada Al-Ish supaya dapat menggembirakannya. 

Al-Ish mengosongkan kediamannya kepada Yaakub, manakala dia sendiri berpindah ke gunung Sya'ir. Yaakub terus berada di samping bapanya. Selepas itu, Nabi Ishak memberikan tempat tinggal di Habrun kepada Yaakub. Kawasan itu kemudian dipanggil Al-Halil. Nabi Ishak hidup selama 180 tahun. Beliau meninggal dunia di bumi Kananiyin dan dimakamkan di Khalil (Habran) di al-Maghar, tempat bapanya dimakamkan.

Kisah Nabi Yaakub A.S

Kisah Nabi Yaakub A.S


PADA satu hari, Nabi Yaakub pergi menemui bapanya iaitu Nabi Ishak yang ketika itu sudah sangat tua, sudah berkedut kulitnya dan bongkok.

Yaakub berkata kepada bapanya: "Ya, bapaku! Aku datang mengadu tentang kedengkian saudaraku sendiri dengan harapan agar dia dinasihati dan diajar oleh bapa. "Sejak aku dipelihara bapa selalu mendoakan agar aku mendapat berkat, menjadi keturunan bapa yang baik, menjadi raja yang turun-temurun dan hidup bahagia.

"Sejak itulah saudaraku berasa dengki denganku bahkan kadang-kadang aku dihina, diancam dengan pelbagai ancaman sehingga putuslah tali kasih dan persaudaraan antara kami berdua.

"Maka hilang sama sekali rasa kasih dan sayang. Lebih-lebih lagi, saya merasa tidak tahan dengan sikap sombongnya dengan dua orang isterinya yang cantik yang berasal dari Kanan itu, dengan anaknya yang ramai sedangkan saya tidak mempunyai isteri dan anak dan tiada pula harta. "Aku mengadu semua keluhanku ini kepada bapa, agar bapa dapat menetapkan hukum antara saya dan dia dengan hukum yang baik.

"Bapa selalu mendapat wahyu daripada Allah, sentiasa mempunyai pemandangan dan fikiran yang dalam." Mendengar pengaduan dan keluhan itu, Nabi Ishak lalu menjawab: "Aku sedih mendengar ceritamu itu wahai anakku, sedang aku sudah begini tua pula, lihatlah janggutku yang putih, kulitku yang berkedut, aku sudah sangat tua dan tidak kuat lagi dan tidak lama lagi aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada dunia ini seluruhnya. "Alangkah sedihnya aku, kalau mati dalam kesedihan daripada ceritamu itu. Alangkah sedihnya aku, sekiranya aku mati dan kamu tidak berbaik dengan saudaramu itu. "Aku nasihatkan kepadamu agar engkau berangkat saja ke negeri Faddan Aram di Irak di mana engkau tinggal bapa saudara yang bernama Laban bin Batwail. "Kahwinlah dengan salah satu dari anak perempuannya, engkau akan mendapat kesenangan dan kebahagiaan. 

Kemudian kembalilah engkau ke negeri ini (Syam). "Aku doakan engkau dapat mengatasi ejekan saudara engkau dan mendapat keturunan yang lebih baik dari keturunan dan anak-anaknya. "Mudah mudahan Allah akan memelihara dan menjaga engkau dan rakyatmu." Nasihat bapanya itu masuk dalam hatinya dan dapat menenangkan jiwanya yang gelisah itu. Dia akan menuju ke negeri Faddan Aram iaitu negeri nenek moyangnya sendiri. Lalu dia mengucapkan selamat tinggal kepada bapanya yang sudah sangat tua itu serta mendoakannya kepada Allah, mudah-mudahan Allah akan memanjangkan umurnya dan memeliharanya daripada segala bencana. Yaakub mula menempuh Padang Sahara yang luas dan tandus dengan berjalan kaki, siang dan malam tanpa henti menuju ke tempat yang dimaksudkan bapanya itu. Setiap kali Baginda kepenatan, lapar dan ditimpa kesusahan, teringatlah Baginda cita-cita dan harapan yang diberi bapanya kepadanya sebelum berangkat sehingga hilanglah susah dan payahnya dan Baginda meneruskan perjalanan. Pada suatu hari, di satu tempat, di tengah-tengah padang pasir yang luas matahari menyinari bumi dengan sinar cahaya yang sangat panas sehingga pasir pasir itu menjadi api layaknya, angin yang mendinginkan badan sekarang berganti menjadi bertambah panasnya badan. Nabi Yaakub seakan akan tidak berkuasa lagi melangkahkan kakinya sedang di hadapannya terbentang padang pasir yang luas dan tandus. Di situlah Baginda merasakan amat susahnya berjalan, haus dan lapar yang tidak terhingga sehingga Baginda terhenti dari melangkah.

Apakah Baginda sanggup meneruskan perjalanan yang memenatkan itu atau Baginda terpaksa pulang kembali? Ketika termenung Baginda melihat batu besar yang mempunyai sedikit bayang lindungan cahaya matahari yang sedang terik. Baginda menghampiri batu besar itu lalu duduk berhenti di bawah naungan itu untuk melepaskan lelah, mendinginkan kakinya yang sudah panas dan letih itu, lantas Baginda tertidur. Dalam tidur seketika itulah datang kepadanya mimpi yang benar, wahyu yang pertama daripada Allah yang mengangkat baginda sebagai Nabi.

Dalam mimpi itu, Allah ilhamkan ke dalam hatinya bahawa Baginda akan menemui hidup bahagia, akan mendapat kerajaan yang besar, keturunan yang baik, mendapat Kitab daripada Allah sebagai Nabi dan Rasul Allah. Setelah terjaga daripada tidurnya itu, Baginda kembali bertenaga. Di hadapannya padang harapan yang luas seluas-luasnya. Baginda melangkah kaki menuju tempat yang dicita-citakannya. Beberapa hari kemudian, sampailah Baginda di tempat bernama Sawadimah iaitu dusun pertama termasuk negeri yang didiami oleh bapa saudaranya, Syeikh Laban. Sudah ternyata benar bahawa memang itulah tempat yang dituju. Hatinya menjadi bertambah senang, hilang rasa penat selama ini. Baginda mula nampak padang rumput tempat pemeliharaan kambing, pohon kayu yang rendang di mana burung bersarang, bahkan mula terdengar nyanyian anak pengembala. Baginda rupanya sudah tidak di Padang Sahara yang tandus lagi, tetapi sudah berada di sebuah daerah yang ramai dengan manusia, ternakan dan tanam-tanaman iaitu kampung bapa saudaranya. Di situ pulalah dahulunya nenek moyangnya yang bernama Nabi Ibrahim menerima wahyu dan pangkat kerasulannya. 

Nabi Yaakub sujud ke tanda kesyukuran menunjukkan Baginda jalan ke sana. Baginda bertanyakan kepada orang yang dia jumpa jika mereka kenal dengan Laban bin Batwail. Setiap orang yang ditanya itu kenal Syeikh Laban. Ketika Nabi Yaakub bertanya siapa antara mereka yang dapat menghantarkannya ke rumah Syeikh Laban, mereka menunjukkan kepada seorang anak perempuan yang menjaga kambingnya dan berkata: "Inilah dia Rahil, anak perempuan Syeikh Laban sendiri." Nabi Yaakub melihat wajah anak gadis itu, hatinya berdebar kerana gadis itu memang cantik paras rupanya. Lidahnya seakan akan terpaku tidak dapat berkata. "Antara saya dengan engkau, ya Rahil, ada pertalian kekeluargaan yang sangat dekat. "Sayalah Yaakub anak Ishak al-Rasul, ibu saya Rifakah anak perempuan dari nenek engkau yang bernama Batwail. Saya datang ke sini dari negeri Kanan merentas Gurun Sahara yang tandus. "Kedatanganku ke sini adalah dengan tujuan dan maksud mulia, lagi suci," katanya.

Setelah gadis Rahil mengucapkan selamat datang kepada Nabi Yaakub, kedua-dua mereka berjalan menuju ke rumah yang dituju. Dalam penjalanan itu, Nabi Yaakub merasakan sebahagian nikmat yang dijanjikan Tuhan dalam mimpinya kerana sudah tidak syak lagi gadis yang mengiringinya itulah bakal teman hidupnya. Hatinya berdebar-debar kegembiraan, tetapi dengan kekuatan yang ada Baginda dapat berjalan dengan tenang. Akhirnya sampailah mereka ke rumah Laban, bapa saudaranya. Mereka berpelukan setelah berjumpa.

Mata Nabi Yaakub penuh dengan air mata kegembiraan. Baginda diberi tempat yang sebaik-baiknya, diterima dengan segala hormat. Nabi Yaakub menerangkan pesanan ayahnya kepada bapa saudaranya itu, pesan untuk menerimanya sebagai menantu.

Baginda sudah melihat Rahil dan Rahil sudah mengambil tempat yang istimewa dalam hatinya itu. Diharapkannya agar bapa saudaranya memperkenankan anaknya itu untuk dijadikan isterinya. Laban mendengarnya dengan penuh perhatian. Setelah Nabi Yaakub habis berbicara dengan nada tegas dijawabnya permohonan Yaakub itu diterima seluruhnya dengan senang hati, tetapi dengan bersyarat bahawa Nabi Yaakub perlu tinggal di kampung itu selama tujuh tahun untuk mengembala kambing-kambingnya sebagai mahar perkahwinannya. Syarat yang dikemukakan itu diterima Nabi Yaakub. 

Sejak hari itu tenanglah hatinya, baginda tinggal di situ mengembala kambing selepas cita-citanya tercapai. Rahil anak perempuan Laban yang paling kecil. Dia mempunyai kakak, bernama Laiya. Sekalipun cantik rupanya, namun kakaknya tidak secantik adiknya. Sudah menjadi kebiasaan, penduduk kampung itu tidak akan mengahwinkan anak yang kecil dahulu sebelum anak yang besar dikahwinkan. Laban tidak mahu melanggar kebiasaan ini, tetapi dia tidak mahu menghalangi cita-cita Nabi Yaakub untuk kahwin dengan Rahil. Setelah difikirkannya masak-masak, maka tidak jalan lain kecuali menyerahkan kedua anak perempuannya itu kepada Nabi Yaakub untuk dijadikan isterinya.

Hal demikian tidaklah terlarang menurut syariat yang ditentukan Allah di saat itu. Setelah memperoleh cara yang demikian, lalu Nabi Yaakub dipanggil dan berkata: "Wahai anakku, sudah menjadi syariat di negeri ini, bahawa saya tidak dapat mengahwinkanmu dengan anakku yang kecil sebelum yang besar kahwin. Laiya sekalipun kurang cantik daripada Rahil, tetapi perangai dan akalnya tidaklah kurang. "Sebab itu ambillah Laiya sebagai isterimu dengan mahar yang tujuh tahun itu dan apabila engkau ingin juga kahwin dengan Rahil harus ditambah maharnya tujuh tahun lagi mengembala kambing di sini." Yaakub menerima baik akan keputusan bapa saudaranya itu. Setelah tujuh tahun lamanya dia mengembala kambing di situ, lalu Baginda berkahwin dengan Laiya.

Setelah berlangsung tujuh tahun dia mengembala kambing, lantas baginda berkahwin dengan Rahil. Tetapi akhirnya Yaakub tertarik pula hatinya kepada dua orang Jariah dan Baginda mengahwininya pula. Dari keempat isterinya itu, iaitu Laiya, Rahil dan dua orang Jariah, Nabi Yaakub mempunyai dua orang anak yang mana semua mereka itu disebut al-Asbat. Mereka ialah: Rawbin, Syamun, Lawi, Yahuza, Yasakir dan Zabulon yang kesemuanya itu dari Laiya; Yusuf dan Bunyamin dari Rahil; yang bernama Dan dengan Naftali dari Jariah Rahil; Jad dan Asin dari Jariah Laiya. Semuanya lahir di kampung Faddan Aram, kecuali Bunyamin yang lahir di Kanan.

Keberanian Nabi Daud diakui

BANI Israel menerima seorang lagi nabi dan rasul di kalangan mereka, Daud bin Yisya, keturunan ke-12 Nabi Ibrahim.

Sejak kanak-kanak hingga remaja, Baginda tinggal bersama bapanya di Baitullaham, kota kelahiran Nabi Isa. Nabi Daud diberikan kitab Zabur yang mengandungi puisi dan lagu berkaitan penyucian dan pujian kepada Allah, kisah umat terdahulu dan berita kalangan nabi akan datang termasuk mengenai Nabi Muhammad s.a.w. Mengenai perkara itu, Allah berfirman dalam surah al-Isra yang bermaksud: "Dan Tuhanmu mengetahui siapa yang ada di langit dan bumi. Sesungguhnya Kami lebihkan sebahagian nabi itu atas sebahagian yang lain dan Kami berikan Zabur kepada Nabi Daud." Allah juga menundukkan gunung dan memerintahkannya bertasbih mengikuti tasbih Nabi Daud setiap pagi dan petang.

Burung turut bertasbih mengikuti Nabi Daud berulang kali, malah Baginda sendiri diberi kelebihan dapat mengerti maksud suara burung. Kekuatan Nabi Daud amat luar biasa kerana dapat melembutkan besi sehingga dapat membuat baju besi dengan tangan sendiri tanpa dimasukkan ke api. Baginda dikurniakan Allah suara merdu, sehingga orang sakit yang mendengarnya sembuh. Firman Allah dalam surah Saba yang bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman) wahai gunung-ganang dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud. "Dan Kami melunakkan besi untuknya. Buatlah baju besi yang besar dan ukurlah anyamannya dan kerjakanlah amalan yang soleh. Sesungguhnya Aku melihat apa yang kamu kerjakan." Nabi Daud seorang yang berani. Keberaniannya terserlah apabila Baginda bersama Thalut dalam peperangan dengan bangsa Palestin di bawah pimpinan Jalut.

Ketika di medan perang kedengaran Jalut melaungkan amaran dengan suara yang bengis hingga semua pahlawan di kalangan Bani Israel berdiam diri kerana takut. Namun, Nabi Daud yang masih muda menyahut cabaran untuk berperang dengan Jalut. Disebabkan keberaniannya, Nabi Daud dapat mengalahkan Jalut dan sebagai ganjarannya, Baginda dikahwinkan dengan Mikyal, seorang puteri Thalut. Mulai saat itu Baginda disanjungi masyarakat Bani Israel. Pengaruhnya dalam masyarakat semakin menebal hingga Thalut berasa iri hati dan curiga lalu memerintahkan tentera membunuh Nabi Daud. Rancangan jahat itu diketahui Nabi Daud dan Baginda terpaksa bersembunyi jauh dari kota bagi menyelamatkan diri. Thalut dan tenteranya mengejar Nabi Daud sehingga hampir ke tempat persembunyiannya.

Nabi Daud menugaskan pengikutnya meninjau kemaraan mereka dan mendapati semua tentera termasuk Thalut sedang tidur. Ketika Thalut nyenyak tidur, Nabi Daud menggunting pakaiannya (Thalut) sebagai peringatan pertama supaya tidak bermusuh dengannya. Apabila Thalut bangun daripada tidur, dia mendapati Nabi Daud di hadapannya.

Nabi Daud berkata: "Lihatlah bajumu yang aku guntingkan sewaktu kamu tidur. Jika aku mahu, aku dengan mudah membunuhmu dan menceraikan kepalamu daripada tubuhmu. "Namun, aku masih mahu memberikan peluang supaya kamu bertaubat dan ingat kepada Tuhan serta membersihkan hati dan fikiranmu daripada sifat hasad dan buruk sangka yang kamu jadikan alasan untuk membunuh orang sesuka hati." Thalut dengan perasaan segan berkata: "Sungguh kamu lebih adil dan lebih baik hati daripada aku.

Kamu benar-benar menunjukkan jiwa yang besar dan tingkah laku baik. Aku perlu mengakui perkara itu." Peringatan itu dilupakan Thalut, malah kerana jiwanya dikuasai iblis membuatkan keinginannya untuk membunuh Nabi Daud tidak pernah padam. Dia terus mengatur langkah untuk membunuh Nabi Daud dengan apa cara sekali pun. Melihat nafsu Thalut yang tidak kunjung padam untuk membunuhnya, Nabi Daud terpaksa memikirkan helah seterusnya bagi menyelamatkan diri. Sewaktu Thalut dan pengikutnya tidur, baginda memberanikan diri mengambil anak panah dan kendi di sisi Thalut.

Kemudian, baginda mengumumkan keselamatan Thalut sendiri tidak terjamin kerana anak panah dan kendi di sisinya mudah diambil orang. Mendengar kata-kata itu, Thalut berfikir panjang, sehingga meninggalkan takhta kerajaan dan Nabi Daud diangkat sebagai ganti. Nabi Daud wafat pada usia 100 tahun di Baitulmaqdis. Pada masa pemerintahannya ada satu kaum Bani Israel di kawasan Ailat, tepi Laut Merah, hidup bertukang, berdagang dan menangkap ikan setiap hari kecuali Sabtu kerana dilarang agama. Sesetengah mereka yang tidak mempedulikan larangan itu tetap menangkap ikan pada Sabtu kerana hasilnya lumayan. Puas dinasihatkan Daud, akhirnya mereka dihancurkan dengan gempa bumi dahsyat.

Allah Makbul Doa Nabi Ilyas



Allah Makbul Doa Nabi Ilyas
NABI Ilyas diutuskan Allah kepada kaumnya Bani Israel yang gemar menyembah patung Ba’al.


Nabi Ilyas menyeru mereka meninggalkan Ba’al dan menyembah Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya Ilyas adalah seorang Rasul Allah. Ingatlah ketika dia berkata kepada kaumnya: ‘Mengapakah kamu tidak takut kepada Allah? Mengapakah kamu menyembah Ba’al yang sebaik-baik-Nya (Allah)? Tuhan Allah itulah Tuhanmu dan Tuhan bapa-bapamu.’” (Surah ash-Shafaat ayat 123-126)


Kaum Nabi Ilyas sering berdusta terhadap seruan Nabi Ilyas. Mereka akan menerima balasan Allah dengan seksaan yang berat. Akibat daripada sikap derhaka kepada Allah, mereka ditimpa seksaan musim kemarau yang berpanjangan. Hujan tidak turun membasahi bumi selama beberapa tahun sehingga menyebabkan mereka kehausan. Seluruh binatang ternakan dan kebun tanaman mereka mati kebuluran dan menjadi kering-kontang. Kaumnya yang derhaka itu mengalami kebuluran yang sangat teruk keadaannya. Kesengsaraan itu menimbulkan rasa kurang senang dalam diri mereka.

Pada satu ketika Ilyas memasuki rumah seseorang wanita bersama seorang putera bernama Ilyasa’. Anak itu berada di bawah penjagaan Baginda. Kanak-kanak itu sebenarnya Ilyasa’ bin Akhtab bin Ayuz. Ilyas yang menjadikannya anak angkat sering membawanya ke mana saja sehingga Allah mengurniakan keberkatan kepada mereka.

Allah menganugerahkan rezeki yang melimpah kepada Ilyas dengan makanan terus terhidang di mana saja Baginda singgah untuk bersembunyi. Anugerah yang luar biasa itu berlaku apabila Ilyasa’ sudah dewasa. Keadaan itu menyebab­kan kaum Bani Israel sentiasa memburu Ilyas. Seorang daripada mereka berkata: “Tentu rumah ini dimasuki Ilyas.”

Walaupun nasihat dan amaran diberikan, kaumnya langsung tidak mendengarnya, malah terus memburunya. Disebabkan mereka mengalami kesukaran untuk mendapatkan makanan dan minuman dan tidak tahan dengan kesengsaraan yang menimpa itu akhirnya mereka mengambil keputusan untuk menemui IIyas dengan cara baik.

Rakyat datang berjumpa Nabi Ilyas supaya Baginda memohon kepada Allah hujan, sekali gus mengembalikan semula kesuburan di kawasan itu dan mereka terhindar daripada kebuluran. Ilyas berdoa kepada Allah: “Ya Allah! Hindarilah mereka daripada bahaya kelaparan yang menimpa mereka. Mudah-mudahan mereka menjadi orang yang bersyukur kepada Engkau.”

Bagi memastikan Ilyas melakukan permintaan itu, seterusnya diterima Allah, mereka berjanji mahu mengikuti ajaran Ilyas, beriman kepada Allah dan meninggalkan penyembahan berhala. Ternyata doa Nabi Ilyas dimakbulkan dan Allah terus menurunkan hujan sehingga kawasan yang tandus tadi bertukar menjadi subur dan mereka dapat menjalani kehidupan dalam kemakmuran seperti dulu.

Namun, lama-kelamaan janji itu dilupai dan akhirnya Allah lenyap dalam hati mereka. Mereka kembali dengan amalan sebelum ini iaitu menyembah berhala. Malah, mereka bertambah kerap melakukan penyembahan itu. Memandangkan nikmat yang dikurniakan dibalas dengan perbuatan syirik, Allah menurunkan azab sekali lagi dan ia adalah azab terakhir sehingga semua mereka hancur binasa.

Bagaimanapun, Nabi Ilyas dan Ilyasa’ terkecuali daripada azab itu kerana mereka berdua beriman dan berbakti kepada Allah. Bagi Nabi Ilyasa’, kisahnya agak berlainan sedikit kerana tidak mendapat tentangan daripada kaumnya. Mereka patuh kepada ajarannya dan beriman kepada Taurat yang menyeru kepada mengesakan Allah. Baginda diangkat menjadi rasul ketika dewasa. Kerasulannya disebut di dalam al-Quran bersama beberapa rasul sebelumnya.

Firman Allah bermaksud: “Dan Ismail, Ilyasa, Yunus dan Lut, masing-masing Kami lebih­kan darjatnya atas umat pada masanya.”

Sewaktu hayat Nabi Ilyasa’, umatnya memang patuh kepada segala ajaran supaya beriman kepada Allah, dengan mengikuti nasihat yang terkandung dalam kitab Taurat, tetapi selepas kewafatannya keadaan berlaku sebaliknya. Umatnya terus membelakangkan kitab Taurat, menyebabkan mereka berada dalam kesesatan sehingga melakukan penderhakaan terhadap Allah. Perbuatan mereka yang salah itu dibalas Allah dengan azab iaitu menarik segala nikmat yang dikecapi mereka selama ini.

Kisah Nabi Shuib



NABI Shuib adalah keturunan Nabi Luth daripada pihak anak perempuannya. Baginda diutuskan Allah ke negeri Madyan yang penduduknya ingkar kepada Allah serta mengamalkan pergaulan hidup jauh daripada batasan agama.

Mereka merampas harta orang lain secara haram, menipu dan berbohong. Kaum Madyan ­diutuskan oleh Allah seorang Rasul iaitu Nabi Shuib.

Baginda adalah bangsa Arab yang tinggal di sebuah daerah bernama Ma’an di pinggir negeri Syam. Mereka terdiri daripada masyarakat kafir yang tidak mengenali Tuhan Yang Maha Esa.

Mereka menyembah ‘Aikah’ iaitu padang pasir yang ditumbuhi beberapa jenis pohon dan tanaman.

Nabi Shuib mengajak mereka meninggalkan penyembahan itu semua kerana ia tidak bermanfaat dan baginda menyeru mereka agar menyembah dan sujud kepada Allah Yang Maha Esa.

Cara hidup dan adat istiadat mereka terpesong daripada ajaran agama dan pengajaran nabi-nabi sebelum Shuib.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan kepada Madyan (Kami utus) saudara mereka Shuib. Dia berkata: ‘Hai kaumku! Sembahlah Allah kerana tidak ada Tuhan bagi kamu selain daripada-Nya. Sesungguhnya datang kepada kamu satu keterangan dari ­Tuhan kamu. Lantaran itu cukup­kanlah sukatan dan timbangan dan janganlah kamu kurangkan (dari) manusia akan hak-hak mereka dan janganlah kamu berbuat kebinasaan di bumi. Yang demikian itu baik buat kamu jika kamu orang yang beriman.’” (Surah al-A’raf ayat 85)

Seruan Nabi Shuib kepada kaumnya sedikit pun tidak dihiraukan, malah beranggapan bahawa kepercayaan mereka itu adalah yang benar sedangkan Nabi Shuib dianggap sebagai seorang yang menimbulkan huru-hara dan pergaduhan.

Namun Nabi Shuib tidak berputus asa, malah terus bersemangat mengajar dan mendidik mereka. Nabi Shuib mengingat­kan mereka bahawa apabila mereka tidak mahu sedar dan kembali kepada jalan benar mengikuti ajaran dan perintah Allah yang dibawanya, nescaya Allah akan menarik nikmat dan kurniaan-Nya kepada mereka.

Bahkan menurunkan azabnya ke atas mereka di dunia selain seksa dan azab menanti mereka kelak di akhirat.

Allah Maha Kuasa dan berkenan menerima permohonan Nabi Shuib maka diturunkan kepada ke atas mereka udara yang sangat panas lalu ­mengeringkan tekak kerana dahaga.

Ia tidak dapat dihilangkan dengan air selain membakar kulit yang tidak dapat diubati walaupun berteduh di bawah atap rumah atau pokok.

Ketika berada dalam situasi itu mereka mencari perlindungan daripada panas terik mentari itu. Tiba-tiba mereka ternampak di atas kepala mereka awan hitam yang tebal.

Semua berlari bertempiaran dengan harapan ingin berteduh di bawahnya. Namun ketika berada di bawah gumpalan awan hitam itu dalam keadaan bersesak-sesak itu jatuhlah ke atas mereka percikan api dari awan hitam itu dan diiringi ­dengan panahan petir serta guruh yang dahsyat.

Sementara itu, bumi di bawah mereka bergoyang sekuatnya menjadikan mereka jatuh ­bertimbun antara satu dan lain.

Demikian seksaan Allah yang datang secara tiba-tiba tanpa mengira malam ataupun siang, pagi atau petang.

Sebelum seksaan Allah datang kepada mereka, Nabi Shuib berserta orang yang ­beriman berhijrah ke negeri lain.

Ketika itu baginda berkata kepada kaumnya sebagaimana yang difirmankan di dalam ­al-Quran yang bermaksud: “Maka Nabi Shuib berpaling dari mereka, kemudian berkata: ‘Wahai kaumku! Sesungguhnya aku menyampaikan risalah Tuhan kepadamu dan memberikan nasihat. Bagaimanakah aku akan berdukacita atas orang kafir?’ (Surah al-A’raf ayat 93)

Nabi Shuib berhijrah ke Aikah iaitu sebuah dusun yang tidak jauh dari Madyan. Di situ rakyatnya juga tidak ada bezanya keadaan mereka sebagaimana penduduk Madyan. Mereka juga membangkang dan menderhaka Tuhan.

Nabi Shuib tidak mengalah menyeru serta mengajar mereka menyembah Allah. Nabi Shuib menjelaskan kepada mereka seksaan yang bakal menimpa bagi yang menderhaka kepada Allah.

Tongkat mukjizat Nabi Musa



NABI Musa adalah anak kepada Imran bin Yashar bin Qaahits. Nasab terakhirnya ialah Yaakub bin Ishaq bin Ibrahim yang dilahirkan di Mesir ketika pemerintahan Firaun dan bersaudara dengan Nabi Harun.

Kelahirannya mencemaskan kerana ketika itu Firaun atau nama sebenarnya Al-Walid ibnu Mus’ab menguatkuasakan undang-undang supaya setiap bayi lelaki daripada kalangan Bani Israel yang dilahirkan perlu terus dibunuh.

Tindakan itu diambil kerana dia terpengaruh dengan ahli nujum yang menafsirkan mimpinya mengatakan kuasa pemerintahan Mesir akan jatuh ke tangan lelaki Bani Israel.

Disebabkan khuatir kejatuhan pemerintahannya, Firaun memerintahkan supaya setiap rumah penduduk diperiksa bagi memastikan tiada bayi lelaki.

Jika mendapati bayi lelaki maka perlu dibunuh tanpa sebarang alasan. Musa dilahirkan secara rahsia kerana bimbang turut menjadi mangsa tindakan tidak bertamadun Firaun.

Musa disusui ibunya secara senyap-senyap. Masyarakat tidak mengetahui Musa satu-satunya bayi lelaki Bani Israel yang terselamat daripada kekejaman Firaun.
Apabila usianya tiga bulan, Musa dihanyutkan ke Sungai Nil. Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segala-galanya.

Kemudian Musa dijumpai isteri Firaun sendiri, Asiah yang membawanya ke istana. Melihat tindakan isterinya membawa Musa yang ketika itu masih bayi ke dalam istana, Firaun dengan pantas menghunuskan pedang untuk membunuh Musa.

Baginya, bayi lelaki tidak boleh dibenarkan hidup. Lalu Asiah merayu kepada suaminya supaya Musa tidak dibunuh dengan berkata: “Janganlah dibunuh anak ini kerana aku menyayanginya. Baik kita menjadikannya seperti anak sendiri kerana aku tidak mempunyai anak.”


Mendengar luahan hati isteri tercinta itu, Firaun tidak sampai hati untuk membunuh Musa. Asiah berasa lega dan amat gembira kerana Musa terselamat.

Dia mencari pengasuh untuk menjaga Musa, tetapi tidak seorang pun yang dapat menjaga Musa dengan baik. Musa asyik merengek dan menangis dan memberikan isyarat tidak mahu disusui.

Tidak lama kemudian, ibunya mendapat tahu Musa berada di istana Firaun lalu tampil untuk memberikan khidmat kepada Asiah. Dialah me­ngasuh dan membesarkan Musa di istana Firaun.

Pada satu hari, Firaun sendiri mendukung Musa yang masih kanak-kanak sehingga tiba janggutnya ditarik menyebabkannya berasa sakit.

Disebabkan tindakan Musa itu, Firaun berkata kepada isterinya: “Wahai isteriku, mungkin kanak-kanak ini yang akan menjatuhkan kekuasaanku.”

Isterinya berkata: “Sabarlah, dia masih kanak-kanak, belum berakal dan mengetahui apa pun.”

Musa tinggal di istana itu cukup lama, sejak usianya tiga bulan hingga dewasa, sehingga orang ramai memanggil dan menggelarkannya Musa bin Firaun.
Nama Musa sendiri diberikan keluarga Firaun. ‘Mu’ bermakna air dan ‘sa’ bermaksud pokok sempena tempat penemuan­nya di tepi Sungai Nil oleh Asiah.

Pada suatu hari Nabi Musa meninjau keadaan di sekitar kota. Baginda terserempak dengan dua lelaki sedang berkelahi, masing-masing dari kalangan Bani Israel dan bangsa Firaun.

Melihat pergaduhan itu, Musa mahu mendamaikan mereka, tetapi ditepis lelaki berbangsa Firaun itu. Tanpa berlengah Musa terus melepaskan penumbuk ke atas lelaki itu lalu dia tersungkur dan meninggal dunia.

Apabila mendapati lelaki itu rebah dan mati kerana tumbukannya, Musa memohon ampun ke hadrat Allah seperti dinyatakan dalam al-Quran: “Musa berdoa: ‘Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku menganiayai diriku sendiri kerana itu ampunilah aku. Maka Allah mengampuninya, sesungguhnya Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.’”

Berita kematian lelaki berbangsa Firaun disebabkan Musa tersebar meluas dan diketahui masyarakat. Baginda turut diketahui pemimpin kanan Firaun lalu mereka mahu menangkap Musa.

Musa melarikan diri dari bumi Mesir menuju ke Madyan berjalan kaki, tanpa bekalan makanan, hanya mengalas perut dengan daun kayu dalam perjalanan selama lapan malam.

Tiba di sana, Musa berehat di bawah pokok dan ketika itu Baginda terlihat dua pengem­bala kambing yang mahu memberi minum ternakan mereka di telaga besar.

Musa memberikan pertolongan kepada dua wanita terbabit. Sekembalinya ke rumah, wanita itu memaklumkan mengenai pertolongan Musa kepada bapanya, Nabi Syuaib. Lalu Musa dijemput ke rumah mereka.

Kemudian, Musa bekerja di rumah Syuaib sebagai pe­ngembala kambing bertahun-tahun sebagai mas kahwin untuk mengahwini seorang daripada anaknya.

Selepas 10 tahun di bumi Madyan, Musa rindu mahu kembali ke Mesir. Baginda memulakan perjalanan ke Mesir dalam keadaan sungguh gelap dan dingin.

Isteri yang mengandung ketika itu sudah sampai waktu untuk bersalin. Musa dalam keadaan bingung, Baginda merenung ke ufuk.

Ketika itu Baginda melihat di Bukit Thur Sina satu cahaya, di sana dia merasakan bakal mendapatkan api untuk memanaskan badan.

Baginda mendekati bukit itu dan merasa gementar manakala anggota badannya bergerak-gerak ketika mendengar Allah berbicara terhadapnya dengan memerintahkannya melepaskan terompahnya.

Kemudian Baginda memasuki lembah suci bukit itu kerana Allah berbicara dengannya menjadikannya utusan dan disuruh bertemu dengan Firaun menyampaikan risalah Allah.

Allah memberikan kepada­nya bukti yang menunjukkan kebenaran kenabiannya iaitu mukjizat dengan tongkat dan tangan.

Nabi Ishak berakhlak tinggi

NABI Ishak adalah anak kedua Nabi Ibrahim daripada perkahwinannya dengan Sarah. Dia anak yang soleh. Perkataan Ishak berasal daripada bahasa Ibrani iaitu Yashhak.

Ini disebabkan Sarah sebelum itu mandul dan kelahiran Ishak terlalu lama jaraknya dengan kelahiran Ismail. Jadi, tidak hairan Sarah tertawa bersendirian kerana gembira apabila diberitahu malaikat dia bakal melahirkan anak.

Jika keturunan Nabi Ismail melahirkan bangsa Arab Musta’ribah, keturunan Nabi Ishak pula melahirkan Bani Israel. Bermula daripada anaknya, Yaakub, muncul ramai nabi daripada kalangan Bani Israel. Firman Allah: “Dan Kami jadikan kenabian dan al-Kitab pada keturunannya.” Ishak adalah seorang yang soleh. Keberkatannya dikhususkan Allah seperti keberkatan pada bapanya, Nabi Ibrahim. Firman Allah bermaksud: “Dan Kami beri dia khabar gembira dengan (kelahiran) Ishak, seorang nabi yang termasuk orang soleh. Kami limpahkan keberkatan atasnya dan atas Ishak dan antara cucunya ada yang berbuat baik dan ada yang zalim terhadap dirinya sendiri dengan nyata.” Allah menghuraikan kebijaksanaan Ibrahim, anaknya, Ishak dan cucunya, Yaakub dalam firmannya: “Dan ingatlah hamba Kami bahawa Ibrahim, Ishak dan Yaakub mempunyai perbuatan besar dan ilmu tinggi. Sesungguhnya Kami menyucikan mereka dengan (menganugerahkan mereka) akhlak tinggi, iaitu sentiasa mengingatkan (manusia) kepada akhirat. Dan mereka pada sisi Kami benar-benar termasuk orang pilihan yang paling baik.” Kenabian Ishak dijelaskan Allah melalui firman-Nya yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami memberikan wahyu kepadanya sebagaimana Kami memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi yang kemudiannya. Dan Kami memberikan wahyu kepada Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaakub dan anak cucunya, Isa, Yunus, Harun, Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud.” Al-Quran tidak menjelaskan mengenai Nabi Ishak secara khusus. Namun, menurut riwayat, pada saat Nabi Ibrahim hampir menemui ajal, Nabi Ishak mahu berkahwin.

Namun Nabi Ibrahim tidak mahu Ishak berkahwin dengan wanita Kan’an kerana mereka tidak mengenali Allah. Bapanya kemudian mengutuskan seorang hamba untuk melamar gadis di Hanan (Iraq). Gadis yang dipilih bernama Rifqah binti Bitauel bin Nahur. Nahur adalah saudara Nabi Ibrahim, manakala Rifqah adalah cucu saudaranya.

Genap 10 tahun perkahwinan mereka, Ishak dikurniakan dua anak lelaki, iaitu ‘Iso (dalam bahasa Arab disebut Al-Ish) dan Yaakub. Ishak lebih menyayangi Al-Ish daripada Yaakub kerana berasa tidak senang berikutan Rifqah menyayangi Yaakub. Ishak selalu meminta Al-Ish menghidangkan makanan untuknya, namun pada satu ketika Rifqah meminta Yaakub terlebih dulu menghidangkan makanan. Kemudian Ishak terus makan dan mendoakan kebaikan untuk Yaakub. Al-Ish yang nampak keadaan itu lantas memarahi Yaakub, lalu mengugut saudaranya.

Rifqah yang melihat kejadian itu meminta kebenaran Ishak untuk menyuruh Yaakub pergi ke rumah saudaranya bernama Laban di kawasan Haron, Iraq. Ia bertujuan supaya Yaakub akhirnya tinggal di sana dan berkahwin dengan anak saudaranya. Setiba di Haron, Yaakub menghambakan diri kepada ibu saudaranya. Dia ingin berkahwin dengan anak gadis ibu saudaranya yang bernama Rahil tetapi bapa saudaranya mahu mengahwinkannya dengan Lai’ah, iaitu kakak kepada Rahil.

Yaakub berkata: “Saya hanya mahu berkahwin dengan Rahil, puteri pakcik yang lebih cantik berbanding kakaknya.” Bapa saudaranya berkata: “Menurut kebiasaan, kami tidak memperkenankan perkahwinan anak yang lebih muda mendahului kakaknya. Jika kamu mahukan adiknya, kamu perlu bekerja lagi selama tujuh tahun.” Bagaimanapun, akhirnya Yaakub mengahwini kedua-dua anak bapa saudaranya (syariat yang diizinkan ketika itu). Yaakub tinggal selama 20 tahun bersama ibu dan bapa saudaranya sebelum kembali ke pangkuan keluarganya di Kan’an (Palestin). Yaakub berasa kepulangan akan dihalang saudaranya, Al-Ish. Bagi mengelak kejadian tidak diingini, Yaakub mengutuskan anaknya supaya memberi hadiah kepada Al-Ish, sekali gus menggembirakannya.

Al-Ish mengosongkan kediamannya kepada Yaakub, manakala dia sendiri berpindah ke gunung Sya’ir. Yaakub terus berada di samping bapanya. Selepas itu Nabi Ishak memberikan tempat tinggal di Habrun kepada Yaakub. Kawasan itu kemudian dipanggil Al-Halil. Ahli sejarah menjelaskan, nama Yaakub digunakan sebagai perkataan Israel. Isra membawa erti hamba, kesucian, manusia atau muhajir, manakala el bererti Allah. Jadi, Israel adalah merujuk kepada hamba daripada kesucian Allah.

Nabi Ishak yang wafat ketika berusia 180 tahun dikebumikan di Jirun (kini Madinah). Ada juga mengatakan Nabi Ishak disemadikan di al-Mughirah, tempat bapanya dikebumikan.

Kisah Nabi Ismail Reda disembelih

Kisah Nabi Ismail Reda disembelih

Nabi Ismail adalah anak Nabi Ibrahim dan ibunya Siti hajar. Nabi Ibrahim mempunyai dua orang isteri yang pertama Siti Sarah di mana perkahwinan beliau dengan Siti Sarah pada peringkat awal tidak dikurniakan anak.

Baginda kemudian berkahwin dengan Siti Hajar yang juga hamba sahaya Raja Mesir. Isteri pertama baginda, Siti Sarah tidak dapat melahirkan anak pada usia muda kerana mandul. iti Sarah sentiasa menginginkan zuriat dan hanya selepas usianya lanjut dia dikurniakan seorang putera bernama Ishak. Siti Sarah sebenarnya tidak selesa meletakkan Siti Hajar sebagai madunya.

Begitulah lumrah sifat wanita apatah lagi madunya sudah mampu melahirkan anak sedangkan dia sendiri belum dapat merasainya. Nabi Ibrahim kemudian berhijrah bersama isterinya Siti Hajar bersama putera beliau Ismail ke Makkah yang waktu itu masih lautan padang pasir yang belum didiami walau seorang manusia pun.

Nabi Ibrahim berdoa kepada Allah sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Quran yang bermaksud: "Ya Tuhan kami! Sesungguhnya aku menempatkan anak keturunan aku di lembah yang tiada tanaman (Makkah) dekat Kaabah yang mulia. Ya Tuhan kami! semoga mereka tetap mendirikan solat. Hendaklah Engkau jadikan hati manusia rindu kepada mereka, berilah mereka rezeki yang berupa buah-buahan mudah-mudahan mereka mengucapkan syukur kepada Tuhan." (Surah Ibrahim ayat 37).

Sepeninggalan Nabi Ibrahim, Siti Hajar dan puteranya Ismail tinggal berdua di kawasan terpencil dan sunyi itu. Mereka harus menerima nasib yang ditakdirkan Allah ke atas dirinya dengan penuh kesabaran dan keyakinan terhadap perlindungan-Nya.

Makanan dan minuman yang dibawanya dalam perjalanan akhirnya habis dimakan selama beberapa hari sepeninggalan Nabi Ibrahim. Ketika Hajar kehabisan air, dia terasa haus dan susunya semakin berkurangan. Bayinya Ismail turut lapar kerana kekurangan susu. Ibu menjadi panik dan cemas mendengar tangisan anaknya yang begitu menyayat hati. Dia menoleh ke kanan dan ke kiri sambil berlari-lari anak mencari air.

Namun usahanya sia-sia. Demi memikirkan kehidupan anak yang tersayang, Siti Hajar bermundar-mandir berlari-lari anak sehingga tujuh kali di antara bukit Safa dan Marwah. Siti Hajar akhirnya duduk termenung kerana penat dan hampir berputus asa. Diriwayatkan bahawa ketika Siti Hajar berada dalam keadaan tidak bermaya dan hampir putus asa itu datanglah rahmat dari Allah bersama pertolongan-Nya. Malaikat Jibril turun lalu bertanya: "Siapakah sebenarnya engkau? Aku adalah hamba sahaya Ibrahim," jawab Siti Hajar. "Kepada siapa engkau diamanahkan di sini?" Tanya Jibril. "Hanya kepada Allah," jawab Siti Hajar. Lalu berkata Jibril; "Jika demikian, maka engkau diamanahkan kepada zat yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih, yang akan melindungimu, memenuhi keperluan hidupmu dan tidak akan mensia-siakan kepercayaan Ibrahim kepada-Nya." Siti Hajar kemudian diajak pergi bersamanya ke satu tempat di mana Jibril memijakkan telapak kakinya sekeras-keras mungkin di atas tanah. Dengan serta merta terpancut air yang jernih pada tempat itu berikutan kekuasaan Allah. Ia di kenali sebagai air Zam Zam yang hingga kini masih ada telaganya.

Sejarah menyebutkan mata air itu dikenali sebagai 'Injakan Jibril'. Siti Hajar terasa amat gembira dan lega melihat air yang terpancut itu. Dia segera membasahkan puteranya dengan menggunakan air Zam Zam untuk mengembalikan kesegaran bayinya. Raut wajah Siti Hajar kelihatan ceria dan bahagia menerima kedatangan mukjizat dari Allah itu.

Allah mengembalikan kesegaran hidup kepada mereka berdua anak beranak sesudah dibayangi kematian akibat kebuluran. Malaikat Jibril berkata: "Wahai Siti Hajar! Janganlah engkau takut akan kehausan ketika berada di sini kerana sesungguhnya Allah menjadikan air ini sebagai bekalan minuman buat seluruh penghuni kawasan ini. Air ini akan terus mengalir tanpa henti dan Ibrahim akan kembali semula ke sini untuk mendirikan kaabah.

Pada satu hari, tibalah rombongan masyarakat Arab Jurham. Mereka secara kebetulan terasa kehausan sehingga mencari bekalan air. Mereka kemudian memerhatikan burung yang berterbangan ke arah sebuah bukit. Masyarakat Arab tahu bahawa biasanya burung itu gemar kepada air. Mereka mengagak bahawa di sana pasti ada air lalu berjalan menuju ke arah bukit itu untuk mencari air. Sangkaan tepat mereka mendapatkan air dan bertemu dengan Siti Hajar bersama bayinya Ismail. Mereka meminta air kepada Siti Hajar untuk diminum sehingga puas.

Nabi Ibrahim kembali ke Makkah untuk menemui anak dan isterinya. Baginda terkejut melihat air yang memancut tanpa henti dan sungguh banyak sekali. Siapa yang tidak merasa bahagia apabila berjumpa dengan keluarga selepas lama berpisah. Begitulah keadaan Nabi Ibrahim ketika bertemu dengan anaknya Ismail dan isterinya Siti Hajar di Makkah.

Siti Hajar menceritakan pengalaman hidup kepada suaminya. Nabi Ibrahim memuji kebesaran Allah yang mengabulkan doanya. Kemudian Nabi Ibrahim mendirikan Kaabah (Baitullah) yang menjadi kiblat seluruh umat Islam beribadah kepada Allah.

Pada satu ketika, sewaktu Nabi Ismail berusia remaja, Nabi Ibrahim bermimpi bahawa baginda perlu menyembelih Ismail. Mimpi itu adalah salah satu cara penyampaian wahyu daripada Allah kepada Nabi pilihannya. Perintah yang diterimanya dalam mimpi itu harus dilaksanakan Nabi Ibrahim. Baginda duduk sejurus termenung memikirkan ujian yang berat yang perlu dihadapinya. Baginda berfikir, sebagai seorang ayah yang dikurniakan seorang putera selepas puluhan tahun perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh ayahnya.

Seorang putera yang diharapkan sebagai pewaris dan penyambung zuriat keturunan terpaksa dijadikan korban oleh ayahnya sendiri. Sebagaimana disebutkan dalam al-Quran yang bermaksud: "Maka tatkala anak itu sampai (pada umur sanggup) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata: "Wahai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu. Maka fikirkanlah akan pendapatmu! Baginda menjawab: Wahai bapaku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu: Insya-Allah kamu akan melihat diriku sebagai golongan orang-orang sabar." (Surah as-Shaffaat ayat 102).

Perintah Allah dilaksanakan ayahnya Ibrahim. Allah berfirman yang bermaksud: "Kami menyeru kepada Ibrahim: "Sesungguhnya engkau menurut mimpi itu dan Kami akan membalas kepada orang yang melakukan kebaikan dan sesungguhnya ini adalah cubaan yang terang dari Allah, maka kami tebus anaknya itu dengan seekor biri-biri besar." (Surah as-Shafaat ayat 104-107).

Selepas meningkat dewasa Nabi Ismail berkahwin dengan seorang wanita dari Jurhum. Baginda merasa bahagia mendirikan rumah tangga bersama isterinya. Walaupun Ismail sudah dewasa dan berkeluarga, Nabi Ibrahim tidak lupa mengunjunginya sekali-sekala kerana kerinduan kepada puteranya.

Pada satu ketika, dalam kunjungan Nabi Ibrahim ke Makkah, baginda datang ke rumah Nabi Ismail tetapi baginda tiada di rumah. Ketika berbual bersama isteri Ismail, dia mengeluh memikirkan keadaan rumah tangganya dan kehidupan mereka yang melarat.

Isteri Ismail itu juga tidak menjamu sesuatu pun kepada tetamunya itu. Nabi Ibrahim meminta diri dan berpesan kepada menantunya agar menyampaikan salamnya kepada Ismail disertai nasihat supaya ambang pintu rumahnya diubah dan diganti. Selepas itu, Nabi Ismail pun pulang dan isterinya menyampaikan khabar berita dan pesan tetamunya tadi. Isterinya turut memberitahu bahawa Nabi Ibrahim berpesan, agar pintu rumahnya diganti.

Nabi Ismail segera mengetahui bahawa tetamu tua yang dimaksudkan itu adalah ayahnya, Nabi Ibrahim. Maksud nasihat itu alah agar ia menceraikan isterinya. Nasihat itu segera dilaksanakan Nabi Ismail. Isterinya diceraikan dan dikembalikan kepada keluarganya. Tidak lama kemudian baginda menyunting seorang gadis lain yang juga berasal daripada suku Bani Jurhum sebagai isteri barunya. Tidak lama kemudian, Nabi Ibrahim datang mengunjungi puteranya di Makkah dan kali ini baginda tidak dapat menemui Ismail di rumah.

Baginda mengetuk pintu rumah, isteri Nabi Ismail yang baru keluar lalu mempelawanya masuk. Dia menerima kunjungan ayah mentuanya dengan wajah manis dan peramah. Nabi Ibrahim bertanyakan mengenai keadaan suaminya dan rumah tangganya. Isteri Nabi Ismail menerangkan suaminya masih kuat mencari nafkah walaupun keadaan rumah tangganya sudah cukup baik, sejahtera dan bahagia.

Melihat perwatakan menantunya menyambut serta menerima dan kata-kata manis yang memberikan kepuasan hati. Nabi Ibrahim meminta diri dan meninggalkan rumah dan berpesan kepada menantunya agar menyampaikan salam kepada Ismail supaya ambang pintu rumahnya dipertahankan. Ia tidak perlu diubah atau diganti kerana masih cukup kuat.

Begitulah gambaran ketinggian dan ketaatan Nabi Ismail dalam melaksanakan perintah Allah. Nabi Ismail dianugerahkan Allah keturunan yang ramai. Anaknya adalah pemimpin kaumnya dan mereka di kenali sebagai masyarakat Arab Musta'ribah. Untuk mengembalikan bangsa Arab terselamat daripada kesesatan menyembah berhala, Allah mengutuskan seorang nabi yang berasal daripada keturunan Nabi Ismail dan Ibrahim iaitu Nabi Muhammad. 

Kredit/Sumber: harianmetro

Kelahiran Nabi Isa luar biasa

Nabi Isa adalah putera Maryam yang tiada berbapa. Itu adalah kekuasaan Allah. Ketika itu Maryam sedang beriktikaf di mihrabnya, bersolat, bersujud, bertasbih dan berzikir dengan penuh ketekunan sebelum tiba-tiba dihantui perasaan takut lalu dia berpeluh.

Dia ternampak seorang lelaki tidak dikenali berdiri tegak di hadapannya. Maryam tidak mengetahui dari mana dan bagaimana dia masuk ke mihrabnya. Nabi Isa dilahirkan hasil perantaraan ibunya, tidak seperti kelahiran manusia biasa melalui hubungan suami isteri.

Baginda dilahirkan pada tahun 622 sebelum Hijrah. Kelahiran tanpa bapa adalah ujian besar buat dirinya. Apakah manusia percaya kekuasaan Allah? Maryam atau Imran Matsan, seorang wanita soleh. Pada satu hari malaikat Jibril datang membawa khabar dia akan mendapat bayi lelaki.

Jibril datang kepadanya dalam keadaan menyerupai manusia lalu ditolaknya Maryam dengan berkata: "Jauhi diri engkau dari sini dan aku berlindung kepada Tuhan atas kejahatan yang akan terjadi dan aku takut kepada Allah." Jibril meniupkan roh yang suci ke dalam kandungannya yang membawa kepada kehamilannya. Hal itu dinyatakan di dalam al-Quran yang bermaksud: Jibril berkata: "Aku ini pesuruh Tuhanmu dan aku memberi khabar gembira bahawa engkau akan melahirkan seorang anak lelaki yang suci." (Surah Maryam ayat 19) Maryam berkata: "Bagaimana aku akan mendapat anak sedangkan aku belum bersuami dan aku bukan orang jahat." (Surah Maryam ayat 20) Maryam disahkan hamil dan kandungannya semakin membesar. Penduduk kampung gempar melihat seorang anak gadis hamil dan menuduh Maryam melakukan maksiat dengan lelaki.

Sewaktu kandungannya menjangkau usia tujuh bulan diceritakan Maryam terpaksa melalui segala kepayahan dan duka dengan penuh derita. Dia melalui proses kandungan yang luar biasa. Apabila berada dalam kesakitan ketika tanda tempoh kelahiran, dia ke kawasan sunyi jauh daripada masyarakat.

Maryam kemudian berhenti di bawah satu pohon kurma kerana rasa sakit yang semakin kuat, Berkat keizinan Allah, lahirlah bayi itu tanpa bantuan sesiapa, hanya di bawah pohon kurma yang gersang.

Maryam bergelar ibu ketika dia masih anak dara. Dia memandang raut wajah bayi itu dengan linangan air mata kerana sedih bayi itu ditakdir lahir tanpa ikatan perkahwinan. Maryam amat malu memikirkan keadaan dirinya hamil tanpa bersuami sehingga menerima cemuhan masyarakat.

Maryam ditanyakan soalan bertubu-tubi: "Bagaimana kamu mendapat zuriat berkenaan? Kami melihat kamu belum pernah bersuami sedangkan orang tuamu orang yang baik. Mengapa sekarang engkau menjadi insan tercemar?" Maryam tidak menjawab. Namun, berkat kekuasaan Allah, bayi itu dapat berbicara seperti diceritakan dalam al-Quran, bermaksud: "Ia berkata: 'Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia berikan kepadaku Kitab Injil dan Dia menjadikan aku Nabi. Dan Dia menjadikan aku orang yang berbakti di mana saja aku berada dan Dia mewajibkan aku sembahyang dan zakat selama aku hidup. Dan (Dia menjadikan aku) berbakti kepada ibuku dan tidak pula Dia menjadikan aku orang yang sombong celaka. Dan keselamatan (bercucuran) atasku pada hari aku dilahirkan dan pada hari aku akan mati dan pada hari aku akan dibangkitkan dalam keadaan hidup. Dia itu Isa anak Maryam. Allah berfirman perkataan benar yang ditentangnya mereka berselisihan.'" (Surah Maryam ayat 30-34).

Maryam berpindah ke Mesir untuk menyelamatkan anaknya daripada dibunuh. Dia menetap di Mesir kira-kira 11 tahun. Kemudian, mereka berpindah ke Syam apabila tiba waktunya Isa dilantik menjadi Rasul seperti diceritakan dalam al-Quran yang bermaksud: "Dan diajarkan kepadanya ilmu al-Kitab dan ilmu pengetahuan yang lain, mengetahui isi Kitab Taurat dan Injil dan ia diutuskan untuk kaumnya iaitu Bani Israel." (Surah Ali Imran ayat 48-49) Sebagai bukti kerasulannya, Nabi Isa dikurniakan mukjizat, antaranya boleh mencipta burung daripada tanah, menyembuhkan orang buta, penyakit kusta dan menghidupkan orang mati dengan izin Allah, memberitahu apa yang dimakan dan disimpan di rumah orang dan turun dari langit ketika diminta oleh kaumnya.

Nabi Isa menghadapi pelbagai rintangan dalam menjalankan tugasnya. Baginda sentiasa ditentang kaum kafir. Golongan munafik merancang menangkap dan membunuh Nabi Isa. Bagaimanapun, Allah menyelamat pesuruh-Nya dan orang yang mereka tangkap dan disangka Nabi Isa ialah seorang lelaki munafik. Allah mengangkat Nabi Isa ke alam ghaib (mikraj).

Allah menerangkan di dalam al-Quran yang bermaksud: "Adapun orang yang derhaka itu tiadalah mereka membunuh dan menyalib Isa hanya orang yang menyerupai dengan Isa yang tersalib." Pandangan Islam terhadap Nabi Isa dinyatakan di dalam surah al-Maidah ayat 72 yang bermaksud: "Maka sesungguhnya kafirlah orang yang mengatakan bahawa Tuhan itu ialah Isa anak Maryam dan Isa berkata kepada orang Bani Israel: "Sembahlah Allah. Itulah Tuhanku dan Tuhanmu! Ingatlah barang siapa yang mempersekutukan-Nya, maka Allah haramkan ia masuk syurga dan tempatnya dalam neraka. Tidak ada penolong bagi yang zalim.'" Isa hanyalah seorang nabi utusan Allah. Kelebihan yang ada padanya tiada melebihi pemberian Allah sebagai mukjizat dan bukti kerasulannya. Justeru, tidak benar jika ada berpendapat Nabi Isa itu ada sifat ketuhanan.

Allah berfirman yang bermaksud: "Tidaklah (Isa) sal-Masih itu anak Maryam melainkan seorang Rasul Allah (sebagaimana) rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, dari ibunya seorang perempuan yang sangat taat; adalah dua-duanya memakan makanan. Lihatlah bagaimana Kami terangkan kepada mereka tanda-tanda, kemudian lihatlah bagaimana mereka dipalingkan." (Surah Maryam ayat 75)

Nabi Daud mempunyai suara yang merdu

Nabi Daud mempunyai suara yang merdu

Makan Nabi Daud di Jerusalem, Israel 
NABI Daud adalah anak bongsu daripada 13 bersaudara. Ayahnya bernama Yisya. Baginda adalah generasi ke-13 daripada keturunan Nabi Ibrahim.

Baginda berasal dari keluarga Bani Israel. Mereka bermukim di Baitullaham yang menjadi kota kelahiran Nabi Isa. Ketika dewasa, Daud dan dua kakaknya ikut berperang melawan pasukan Jalut dari Palestin yang menjajah Bani Israel.

Selepas mengalahkan Jalut, Daud dinikahkan oleh Raja Talut dengan Mikyal, puterinya. Mikyal sangat setia kepada Daud. Raja Talut, yang sebelumnya berniat membunuh Daud, akhirnya meninggalkan mahkota kerajaannya. Daud dinobatkan menjadi raja Bani Israel ketika berusia 20-an tahun. Dia kemudian menjadikan Baitulmaqdis sebagai ibu kota kerajaannya. Ketika berusia 40 tahun, Daud menerima risalah kenabian. 

Allah memberinya kitab Zabur dan beberapa mukjizat. Nabi Daud memerintah Bani Israel kira-kira 40 tahun dan dianugerahi usia 100 tahun enam bulan. Diceritakan, suatu ketika Talut ke medan perang bersama pasukannya. Daud yang baru berusia sembilan tahun ketika itu ikut mengangkat senjata bersama kedua-dua kakaknya. Di tengah perjalanan, pasukan Talut menghadapi berbagai ujian. Kebanyakan anggota pasukan Talut tidak sanggup menjalani ujian itu. Pada awalnya, pasukannya berjumlah 80,000 orang (riwayat lain menyatakan seramai 303,313 orang).

Kemudian bilangan menyusut menjadi 319 (riwayat lain 313). Meskipun demikian, Talut tetap maju melawan Jalut. Kedua-dua pasukan bertemu dan terjadilah perang satu lawan satu. Daud mendapat giliran. Dia berani melawan Jalut, pemimpin pasukan lawan. Melihat susuk kecil Daud, Jalut menggertak: "Aku tidak suka membunuh anak kecil." Enggan mengaku kalah, Daud menyahut: "Aku suka membunuhmu." Serangan Daud ternyata mampu mengalahkan, bahkan membunuh Jalut. Dengan demikian, pasukan Talut mendapat kemenangan. Kepahlawanan Daud meniti di bibir kalangan Bani Israel. Suatu ketika Allah mengutus seorang pemimpin agama, Samuel ke tengah Bani Israel. Berkat kepemimpinannya, Bani Israel bersatu kembali, namun mereka tidak memiliki seorang pemimpin yang mampu menghimpun kekuatan. 

Samuel menerima petunjuk daripada Allah untuk memilih Talut menjadi raja dan pemimpin perang Bani Israel, padahal dia belum mengenal Talut. Tiba-tiba Talut menemui Samuel, ketika dia sedang mencari ternakannya yang hilang. Mereka berdua menemui bangsa Israel. Di hadapan mereka, Samuel menegaskan bahawa Talut adalah raja dan pemimpin Bani Israel. Bagaimanapun, bukan semua yang patuh kepada Talut kerana dia hanya seorang petani dan penternak yang miskin dari desa. Kebanyakan menghormati Talut sebagai raja pertama Israel dan memintanya menjadi pemimpin untuk melawan pasukan Jalut dan bangsa Palestin. 

Sebelum Talut diangkat sebagai pemimpin, Bani Israel dipimpin hakim selama 356 tahun. Mereka melupakan ajaran Nabi Musa dan tidak pernah lagi membuka tabut iaitu peti pemberian Allah yang berisi kitab Taurat. Diceritakan juga Nabi Daud dikurniakan suara yang sangat merdu. Ketika mendengar Daud melagukan ayat kitab Zabur, orang dan jin yang sakit menjadi sembuh, burung terbang mendekat, angin menjadi tenang, gunung serta burung pun bertasbih kepada Allah.

Daud turut dikurniakan beberapa mukjizat oleh Allah iaitu berkemampuan melembutkan besi dengan tangannya tanpa api.

Daud juga dikurniakan ilmu pengetahuan dan kepandaian untuk menghakimi suatu perkara secara bijaksana. Banyak ajaran Nabi Musa yang ditaati oleh Bani Israel. Salah satu antaranya adalah larangan berdagang dan melaksanakan hal duniawi pada Sabtu. Nabi Daud mempertahankan larangan itu bagi seluruh Bani Israel. Daud meminta bangsa Israel menyucikan hari Sabtu, tetapi ada yang mengabaikannya. Pada satu hari Sabtu, pasar menjadi sepi. Ikan berenang bebas di permukaan air dekat desa Ailat di tepi Laut Merah. Nelayan Ailat belum pernah melihat ikan sebanyak itu pada hari lain. 

Mereka menggunakan kesempatan sebaik-baiknya dengan menangkap ikan. Nabi Daud berdoa kepada Allah agar mereka diberi ganjaran dengan seksa dan azab yang setimpal. Doa itu dikabulkan Allah lalu terjadilah gempa bumi dahsyat yang membinasakan mereka yang membangkang serta mengabaikan hari Sabtu. Talut dan pengikutnya terus mengejar Daud. Tetapi Daud mengetahuinya, lalu mengutus mata-mata untuk mengintai tentara Talut. Utusan itu melaporkan Talut bersama tenteranya sedang tidur nyenyak di sebuah lembah. Daud menggunakan kesempatan itu dan menyusup ke persembunyian Talut.

Kemudian memotong baju Raja (kisah lain menyebutkan 'mengambil lembing raja). Daud tidak jemu mengingatkan Talut bahawa pengawalnya tidak akan mampu menyelamatkannya apabila Allah hendak mencabut nyawanya.

Peringatan itu menyedarkan Talut. Dia menanggalkan mahkotanya, lalu pergi ke luar kota. Di sana ia mengisi hidupnya dengan taubat hingga akhir hayatnya (sekitar 1010 SM). Setelah Talut meninggalkan tahtanya, Daud dinobatkan rakyat menjadi raja Israel. Daud memerintah selama 40 tahun (1010 SM - 970 SM). 

Kredit/Sumber: Harian metro
Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE