30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

Gambar Hiasan

30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM

1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS. 
2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS. 
3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.
4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.
5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.
6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).
7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.
8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.
9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.
10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.
11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.
12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.

13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.
14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.
15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.
16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.
17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.
18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.
19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.
20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.
21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.
22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.
23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.
24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.
25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.
26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.
27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA. 
28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.
29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.
30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW.

Abdullah bin Mubarak batalkan Ibadah Haji kerana selamatkan wanita

Abdullah bin mubarak Tidak Jadi Pergi Haji Kerana Menyelamatkan Wanita
Gambar hiasah: Kaabah, Mekah
Abdullah bin Mubarak atau nama penuhnya Abu Abdurrahman Abdullah bin Mubarak al-Hanzhali al-Marwazi lahir pada tahun 118 H/736 M. Ayahnya orang Turki yang bekerja kepada pedagang dari Bani Handzalah dan ibunya orang Turki dari suku Khawarizmi. Selain dikenal sebagai ahli hadis, beliau juga seorang yang  zahid yang dermawan.

Suatu hari, dalam perjalanan menuju ke Baitullah untuk menunaikan ibadah haji, Abdullah bin Mubarak singgah di kota Kufah. Tiba-tiba beliau terlihat seorang wanita memungut bangkai ayam di tempat pembuangan sampah kemudian mencabuti bulu-bulunya.

Lalu Mubarak bertanya kepada wanita tersebut, “Ini bangkai ayam atau sudah disembelih?”

Si wanita itu menjawab, “Bangkai, dan aku akan memakannya bersama anak-anakku yang kelaparan,” jawabnya jujur.

“Kenapa engkau berani melanggar ketetapan Rasulullah, kerana memakan bangkai tidak dibenarkan dalam Islam?” tanyanya lagi.

Pada awalnya, wanita itu menolak untuk berterus terang. Namun akibat desakan ibnu Mubarak, akhirnya ia menceritakan keadaannya yang menderita selama ini.

“Sudah tiga hari ini, aku dan anak-anakku tidak makan dan aku tidak mendapat sebarang pertolongan daripada sesiapa walaupun aku merayu dan meminta supaya dikasihani. Suamiku sudah meninggal dunia dan aku perlu menyara 4 orang anakku. ” si ibu bercerita dengan sedih.

Mendengar cerita itu, Mubarak segera menuju ke perkhemahannya. Lalu ia menuntun keledai dan segala perbekalan Hajinya ke rumah wanita tadi. Ibnu Mubarak memberikan semua bekalannya sambil berpesan,

“Jangan lagi memakan bangkai yang diharamkan itu,” tuturnya.

Wanita itu hampir tidak percaya dengan apa yang dilakukan ibnu Mubarak. Padahal barang yang diberikan itu adalah bekalan menuju Mekah untuk beribadah di Baitullah. Wanita itu menerima sedekah Mubarak dengan perasaan yang gembira dan penuh rasa syukur.

Ibnu Mubarak lantas menetap di kota itu beberapa waktu lamanya dan pulang ke tanah kelahirannya ketika orang-orang yang naik haji pulang ke negeri masing-masing.

Sebagaimana orang yang pulang dari ibadah haji, beliau disambut oleh sanak saudara dan keluarga. Sesampainya di rumah, keluarga dan para tetangganya berdatangan memberikan ucapan selamat termasuk mereka yang turut menunaikan ibadah haji pada musim itu juga.

Tiba-tiba Mubarak mengatakan kepada tetamu yang ada, “Jangan ucapkan selamat kepadaku, Tahun ini aku tidak pergi menunaikan ibadah haji.”

Namun sebahagian tetamu yang pulang dari Haji berkata “Bukankah engkau memegangkan duitku dan aku ambil kembali ketika kita bertemu di Arafah?”

“Malahan engkau juga memberi minum aku sewaktu kita bertemu di Mekah?” ujar yang lain memberikan pengakuan.

Ibnu Mubarak semakin bingung mendengar ucapan-ucapan para tetamu yang pergi haji. Beberapa kali ibnu Mubarak menyatakan beliau tidak pergi Haji kerana beliau hanya menetap di Kufah setelah kehabisan bekal akibat diberikan kepada seorang wanita yang kelaparan.

Suatu malam, ketika Mubarak tidur, dia bermimpi didatangi Rasullulullah SAW. “Hai ibnu Mubarak, Allah Swt menerima sedekahmu. Kemudian Dia menyuruh seorang Malaikat menyerupaimu untuk menggantikanmu melaksanakan ibadah haji.”

Wallahualam..

Kisah Kematian Saad Bin Muaz Yang Menggegar Arasy Allah

Kisah Kematian Saad Bin Muaz Yang Menggegar Arasy Allah
Kisah Kematian Saad Bin Muaz Yang Menggegar Arasy Allah

Kisah Kematian Saad Bin Muaz Yang Menggegar Arasy Allah

Saad bin Muaz adalah salah seorang sahabat yang ikut berjuang dalam hampir setiap peperangan melawan musuh bersama-sama Rasullulah saw. Abu Nuaim meriwayatkan dariSaad bin Abi Waqqasbahawa di dalam perang Khandaq, Rasullulah saw diberitahu bahawa Saad bin Muaz mengalami luka parah hingga banyak darah yang keluar. 

Menurut Siti Aisyah, Rasullulah saw telah mendirikan sebuah khemah khas untuk menempatkan Saad supaya orang dapat merawat lukanya dan baginda sendiri mudah menziarahinya. 

Tetapi ketika hendak meletakkan senjatanya untuk berehat, malaikat Jibrail datang memberitahu bahawa peperangan belum tamat sehingga kaum muslimin berjaya menundukkan kaum Yahudi Bani Quraidzah. Rasullulah saw pun mengambil kembali senjatanya lalu memimpin pasukannya memerangi Bani Quraidzah hingga kekuatan mereka dimusnahkan. 

Saad yang mendapat tahu dari khemahnya bahawa Rasullulah saw akan memerangi Bani Quraidzah itu, lalu ia berdoa kepada Allah :"Ya Allah janganlah aku dimatikan sebelum aku merasa puas melihat Bani Quraidzah dihancurkan." 

Allah mengabulkan permintaan doa Saad lalu darah yang mengalir dari lukanya terus berhenti. Nabi saw sangat mengasihi Saad dan amat mempercayainya lalu baginda melantik Saad yang sedang luka itu sebagai hakim. Hakim yang akan bakal menjatuhkan hukuman ke atas kaum Yahudi yang mengkhianati Nabi dan kaum muslimin itu. 

Dalam pengadilan itu, Saad menjatuhkan hukuman bahawa orang lelaki Yahudi Bani Quraidzah dijatuhi hukuman bunuh, wanita dan kanak-kanak dilayan sebagai rampasan perang. Ini adalah hukuman akibat pengkhianatan mereka. Pengadilan Saad itu diakui sendiri oleh Rasullulah saw sebaik-baik pengadilan. Sebaik sahaja selesai pengadilan Saad itu, luka Saad itu pecah kembali hingga membawa kepada syahidnya. 

Abu Nuaim meriwayatkan bahawa sebaik sahaja berita kematian Saad diketahui oleh Rasullulah saw baginda terburu-buru keluar daripada khemahnya tanpa menoleh kepada sesiapa. Ada sahabat yang bertanya :"Mengapa Rasullulah saw begitu terburu-buru?" 

Nabi menjawab :"Aku takut aku didahului oleh malaikat Jibrail. Aku tidak mahu ditinggalkan oleh malaikat Jibrail seperti mana mereka mendahului aku ketika memandikan Hanzalah yang dimandikan malaikat Jibrail. 

Sebenarnya, yang menyampaikan berita kematian Saad kepada baginda ialah Malaikat Jibrail yang datang kepadanya dan bertanya:"Siapakah orang salih yang telah syahid hingga dibukakan baginya pintu langit dan Arasy bergerak kerananya." 

Maka tahulah Rasullulah saw bahawa yang syahid itu tidak lain ialah Saad bin Muaz. Peristiwa ini menunjukkan betapa kasihnya para Malaikat terhadap Saad seperti Allah mengasihinya. Imam Baihaqi meriwayatkan dari Ibnu Umar bahawa ketika wafat Rasullulah saw bersabda:"Arasy bergerak dan jenazahnya diiringi oleh 7,000 malaikat." 

Abu Nuaim meriwayatkan bahawa ketika jenazah Saad diusung ramai , seorang munafik seolah-olah berseloroh:"Tidak pernah kami memikul jenazah yang ringan seperti mayat Saad." 

Mendengar ucapannya itu, a saw menjawab:"Tentulah kerana ada 7,000 Malaikat yang ikut mengusung jenazah Saad dan mereka tidak pernah menginjakkan kaki mereka ke tanah" 

Ibnu Saad dan Nuaim melaporkan bahawa Muhammad bin syurahbil bin Hafsah berkata:"Ada seorang sahabat mengambil segumpal tanah dari kubur Saad bin Muaz yang berbau harum. Waktu tanah itu ditunjukkan kepada Rasullulah saw, Rasullulah saw bersabda:"Subhanallah! Subhanallah! Jika ada orang yang selamat dari himpitan kubur, maka orang itu adalah Saad bin Muaz."

Manakala Ibnu Saad pula meriwayatkan dari Saad Al Khudri yang berkata:"Aku termasuk salah seorang yang mengali kubur Saad, semakin dalam kami menggali tanah kubur Saad semakin wangi atau harum bau yang keluar dari celah-celah kuburannya.

Bidadari Syurga

Bidadari Syurga
Gambar Hiasan: Bidadari Syurga

Bidadari Syurga

Bidadari syurga, makhluk yang telah sangat indah yang telah Allah ciptakan untuk hamba-hambaNya yang soleh, yang berbuat kebaikan, yang layak untuk memasuki syurga. Diceritakan bahawa bidadari-bidadari syurga ini terlalu rindukan suaminya di dunia dan teringin melihat suaminya di dunia, namun tidak diberi izin oleh malaikat penjaga syurga. Suatu hari mereka meminta izin dari Allah untuk menjenguk ke bumi bagi melihat suami mereka dan telah diizinkan. Bidadari-bidadari ini dapat mengenal siapa suami mereka kerana di dada mereka telah tertulis nama suami yang mereka rindui.

Apabila melihat ke bumi, mereka terlihatlah bidadari-bidadari akan isteri bagi suami mereka di dunia tidak taat serta berbuat derhaka kepada suami, lalu bidadari syurga itu berkata, “Janganlah kamu menyakitinya, semoga Allah memerangimu, sesungguhnya dia hanyalah tamu di sisimu, sebentar lagi dia akan datang kepada kami dan meninggalkanmu.” Di dalam Al-Quran dan hadith banyak sekali dijelaskan ataupun digambarkan tentang susuk bidadari yang bertempat di syurga dan bersedia melayani para ahli Jannah.

AL-QURAN

Mahukah supaya aku khabarkan kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang-orang yang bertaqwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa syurga, yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan-pasangan/isteri-isteri yang suci bersih, serta (beroleh pula) keredaan dari Allah. (Al-Imran:15)

Demikianlah keadaannya; dan Kami jadikan kawan teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya. (Ad-Dukhan:54)

Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya. (Al-Waqi’ah:22)

Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh). (Al-Waqi’ah:35-36)

Dan di sisi mereka pula bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), lagi yang sebaya umurnya. (Sad:52)

Di dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin; maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? Bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan. (Ar-Rahman:56-58)

Sedang di sisi mereka ada pula bidadari-bidadari yang tidak menumpukan pandangannya melainkan kepada mereka, lagi yang amat indah luas matanya. (As-Saffat:48)

Dalam kedua-dua Syurga itu juga terdapat (bidadari-bidadari) yang baik akhlaknya, lagi cantik parasnya. (Ar-Rahman:70)

Ia itu bidadari-bidadari, yang hanya tinggal tetap di tempat tinggal masing-masing; maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (Bidadari-bidadari itu) tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan tidak juga oleh jin. (Ar-Rahman:72-74)

HADITH

Rasulullah s.a.w bersabda: “Jika salah seorang bidadari menampakkan wajahnya, nescaya akan menerangi antara langit dan bumi.” (H.R. Bukhari)

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: Allah Azza wa Jalla berfirman, “Aku siapkan bagi hamba-hambaKu yang soleh sesuatu yang tidak pernah dilihat oleh mata, tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas oleh fikiran.” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Jibril mengatakan kepadaku bahawa ketika orang mukmin masuk syurga, akan disambut oleh bidadari dengan pelukan hangat dan erat. Dengan jari dan telapak tangan manakah akan dibandingkan kelembutan dan keindahannya, kalau lambaiannya akan memadamkan sinar matahari dan bulan?” (H.R. Thabrani)

Rasulullah s.a.w bersabda: “Sekiranya salah seorang bidadari syurga datang ke dunia, pasti ia akan menyinari langit dan bumi dan memenuhi antara langit dan bumi dengan aroma yang harum semerbak. Sungguh penutup kepala salah seorang wanita syurga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Dari Anas bin Malik r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Jika sehelai saja dari rambut bidadari jatuh ke bumi, nescaya wanginya akan meliputi seluruh timur dan barat.” (H.R. Ath-Thabrani)

Ibnul Qayyim memberikan penjelasannya mengenai hal ini: “Mengenai rambut bidadari ada dua sifat kontradiktif yang membuat kecantikannya semakin nyata dan memikat. Pekatnya hitam rambut terpadu dengan putihnya wajah dan mata yang bersinar cemerlang. Sungguh kontras sekali, namun disitulah letak kecantikannya.” (Kitab Hadzil Arwah:316)

Rasulullah s.a.w bersabda: “Rombongan yang pertama masuk syurga adalah dengan wajah bercahaya bak rembulan di malam purnama. Rombongan berikutnya adalah dengan wajah bercahaya seperti bintang-bintang yang berkilau di langit. Masing-masing orang di antara mereka mempunyai dua isteri, dimana sumsum tulang betisnya kelihatan dari balik dagingnya. Di dalam syurga nanti tidak ada orang bujang.” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Rasulullah s.a.w bersabda: “Penghuni syurga boleh mencermin melihat wajahnya di pipi bidadari yang mulus itu.” (H.R. Al-Baihaqi dan Al-Hakim)

Dari Anas bin Malik, Rasulullah s.a.w bersabda: “Seandainya bidadari meludah pada tujuh lautan, nescaya air laut akan tawar kerana keindahan dan kemanisan mulutnya, kerana bidadari terbuat dari za’faran.”

Dalam sebuah riwayat oleh Hafidz Abu Bakar Al-Ajri, dari Imran bin Hasyim dan Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda: “Mahligai-mahligai (istana) di syurga itu tercipta dari Lu’lu, dan pada tiap-tiap mahligai itu ada tujuh puluh kampung dari Yaqut yang merah dan pada tiap-tiap kampung ada tujuh puluh rumah daripada Zamrud yang hijau; dan tiap-tiap rumah ada tujuh puluh tempat tidur; dan tiap-tiap tempat tidur ada tujuh orang perempuan dari bidadari.”

Rasulullah s.a.w bersabda: “Sungguh tutup kepala salah seorang wanita surga itu lebih baik daripada dunia dan seisinya.” (H.R. Bukhari dan Muslim)

Dari Anas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Seorang mukmin di syurga diberi kekuatan untuk menjimak isterinya sekian dan sekian.” Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah ia begitu kuat?” Baginda s.a.w bersabda, “Ia akan diberi kekuatan seratus orang laki-laki.” (H.R. Tirmidzi)

Dari Ummu Salamah r.a, ia berkata: Saya bertanya, “Wahai Rasulullah, manakah yang lebih utama, wanita dunia ataukah bidadari yang bermata jeli?” Baginda s.a.w menjawab, “Wanita-wanita dunia lebih utama daripada bidadari-bidadari yang bermata jeli, seperti kelebihan apa yang tampak daripada apa yang tidak tampak.” Saya bertanya, “Kerana apa wanita dunia lebih utama daripada mereka?” Baginda s.a.w menjawab, “Kerana solat mereka, puasa dan ibadah mereka kepada Allah. Allah meletakkan cahaya di wajah mereka, tubuh mereka adalah kain sutera, kulitnya putih bersih, pakaiannya berwarna hijau, perhiasannya kekuning-kuningan, sanggulnya mutiara dan sisirnya terbuat dari emas. Mereka berkata, ‘Kami hidup abadi dan tidak mati, kami lemah-lembut dan tidak jahat sama sekali, kami selalu mendampingi dan tidak beranjak sama sekali, kami redha dan tidak pernah bersungut-sungut sama sekali. Berbahagialah orang yang memiliki kami dan kami memilikinya’.” (H.R. Ath-Thabrani)

Riwayat Ibnu Abbas r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya di dalam syurga itu terdapat bidadari-bidadari. Dikatakan kepadanya, namanya ‘Aina’, ia diciptakan dari empat unsur, iaitu misik, kafur, anbar dan za’faran. Semua bidadari-bidadari itu sangat merindukan suami-suami mereka. Andai sekali saja bidadari-bidadari itu meludah di dunia maka tawarlah lautan tersebut lantaran ludahnya. Tertulis pada tengkuknya, ‘Barangsiapa yang suka akan dirinya seperti aku, maka beramal dengan ketaatan kepada Tuhannya’.”

Riwayat Ibnu Mas’ud r.a, Rasulullah s.a.w bersabda: “Sesungguhnya ketika Allah menciptakan syurga ‘Adn, Dia memanggil malaikat Jibril, berangkatlah engkau ke syurga ‘Adn dan lihatlah apa yang telah aku ciptakan untuk hamba-hambaKu dan wali-waliKu. Maka berangkatlah Jibril ke syurga ‘Adn dan mengelilingi syurga tersebut. Maka salah seorang bidadari dari penghuni istana-istana syurga yang masih perawan dan matanya bersinar-sinar memuliakannya, lalu bidadari itu tersenyum pada malaikat Jibril, maka menjadi teranglah syurga ‘Adn kerana gigi-giginya. Lalu malaikat Jibril bersujud, ia menyangka cahaya itu berasal dari Nur Tuhan Yang Maha Mulia. Maka bidadari itu memanggil malaikat Jibril, “Wahai makhluk yang dipercayai Allah s.w.t, tahukah engkau untuk siapa aku diciptakan?” ucap bidadari jelita itu. “Tidak,” jawab malaikat Jibril. “Sesungguhnya aku ini diciptakan oleh Allah s.w.t untuk orang yang memilih redha Allah s.w.t daripada menuruti hawa nafsunya,” ungkap bidadari itu.”

Di dalam kitab Daqoiqul Akbar Fii Dzikril Jannati Wan-Nar karya Imam Abdirrahim bin Ahmad Al-Qadhiy disebutkan: Rasulullah s.a.w bersabda, “Allah s.w.t menciptakan wajah bidadari dari empat warna, iaitu putih, hijau, kuning, dan merah. ALLAH menciptakan tubuhnya dari minyak za’faran, misik, anbar dan kafur. Rambutnya dari sutera yang halus. Mulai dari jari-jari kakinya sampai ke lututnya dari za’faran dan wangian. Dari lutut sampai payudara dari misik. Dari payudara sampai lehernya dari Anbar dan dari leher sampai kepalanya terbuat dari kafur. Seandainya bidadari itu meludah sekali di dunia, maka jadilah semua air di dunia Kasturi. Di dadanya tertulis nama suaminya dan nama-nama Allah s.w.t. Pada setiap tangan dari kedua tangannya terdapat sepuluh gelang dari emas, sedangkan pada jari-jarinya terdapat sepuluh cincin, dan pada kedua kakinya terdapat sepuluh binggal (gelang kaki) dari Jauhar dan permata.”

Kaabah Para Penduduk Langit, Baitul Makmur

Kaabah Para Penduduk Langit, Baitul Makmur
Gambar hiasan: Baitul Makmur, Kaabah Para Penduduk Langit

Kaabah Para Penduduk Langit, Baitul Makmur

Anda dapat menemukan nama Baitul Makmur di dalam Alquran, sebagaimana firman Allah SWT sebagai berikut:

"dan demi Baitul Ma'mur," [QS. Aţ-Ţūr ayat 4]

"dan atap yang ditinggikan (langit)," [QS. Aţ-Ţūr ayat 5]

"dan laut yang di dalam tanahnya ada api," [QS. Aţ-Ţūr ayat 6]

Lalu, apa yang dimaksud dengan Baitul Ma'mur itu? bahkan Allah menjadikan Baitul Ma'mur sebagai sumpah-Nya sebagaimana yang tertulis dalam surat Aţ-Ţūr ayat 4 tadi. Jadi, apa itu Baitul Ma'mur?

Baitul Ma'mur juga terdapat dalam hadits Rasulullah SAW, pada saat beliau mengisahkan peristiwa Isra' Mi'raj beliau bersabda,

"Kami mendatangi langit ketujuh. Lalu aku mendatangi Nabi Ibrahim, aku memberi salam kepadanya dan belia menyambut, "Selamat datang putraku, sang Nabi." Lalu aku melihat Baitul Makmur. Akupun bertanya kepada Jibril.

"Ini adalah Baitul Makmur, setiap hari, tempat ini dikunjungi 70.000 Malaikat untuk melakukan shalat di sana. Setelah mereka kaluar, mereka tidak akan kembali lagi ke tempat ini." [HR. Bukhari 3207 & Muslim 162]

Baitul Ma'mur adalah tempat atau bangunan yang sangat mulia, ia merupakan tempat beribadah para Malaikat di langit. Seperti yang kita ketahui, makhluk yang Allah jadikan sebagai sumpah adalah makhluk yang mulia, yang menunjukkan keagungan Sang Penciptanya.

Ada beberapa pendapat mengenai Baitul Makmur, antara lain:

Rumah di langit yang tertinggi di dekat 'Arsy, disifati dengan 'makmur' karena banyaknya yang melakukan tawaf dari golongan malaikat
Baitullah Al-Haram (Ka'bah) yang di penuhi oleh jemaah haji yang thawaf dan i'tikaf
Baitul Makmur dengan menggunakan "Lam ta'rif Al-Jinsi". Seakan-akan Allah bersumpah dengan rumah-rumah (misalnya Ka'bah) yang diramaikan/dimakmurkan dan bangunan-bangunan yang terkenal.

Baitul Makmur adalah Ka'bahnya para penghuni langit, Al-Hafidz Ibnu Katsir ketika menjelaskan tafsir ayat di atas, beliau mengatakan,

"Baitul makmur itu adalah ka’bah bagi penghuni langit ketujuh. Untuk itu, Nabi Muhammad Shallallahu 'alaihi wa sallam melihat Nabi Ibrahim 'alahis salam menyandarkan punggungnya di Baitul Makmur. Karena beliau yang membangun Ka'bah di bumi, dan balasan sejenis dengan amal. [Tafsir Ibnu Katsir, 7/428]

Selain itu, Ibnu Jarir At-Thabari rahimahullah juga berkata,

"Dari Ibnu Abbas: ia adalah rumah yang disekitar 'Arsy yang dimakmurkan oleh para malaikat. 70.000 malaikat shalat di situ setiap hari kemudian mereka tidak akan kembali. Demikian juga pendapat Ikrimah, Mujahid dan banyak para salaf." 

Baitul Makmur adalah bangunan yang sangat mulia, ia sejajar dengan Ka'bah di bumi. At-Thabari meriwayatkan bahwa ada seseorang yang bertanya kepada Ali bin Abi Thalib Radhiyallahu 'anhu tentang Baitul Makmur.

Ali Radhiyallahu 'anhu menjawab,

"Itu adalah bangunan di langit, sejajar dengan Ka'bah. Kemuliaan bangunan ini di langit sebagaimana kemuliaan Ka'bah di bumi. Setiap hari dimasuki oleh 70.000 malaikat, dan mereka tidak kembali lagi. [Tafsir at-Thabari 22/455 dan dishahihkan al-Albani].

At-Thabari juga menyebutkan riwayat yang mursal dari Qatadah (ulama tabi'in), beliau mengatakan,

"Sampai kepada kami informasi bahwa satu hari, Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam pernah bersabda di hadapan para sahabatnya, "Tahukah kalian, apa itu Baitul Makmur?" jawab beliau, "Allah dan Rasul-Nya yang paling tahu."

Lalu beliau menjelaskan, "Baitul Makmur adalah bangunan masjid di langit, tepat di bawahnya adalah Ka'bah. Andai masjid ini jatuh, dia akan jatuh di atas Ka'bah." [Tafsir at-Thabari 22/456. Riwayat ini juga dikutip Ibnu Katsir dalam Tafsirnya, 7/429].

Mengingat begitu mulianya bangunan ini, maka kita dilarang untuk menamai sebuah bangunan, rumah, tempat, atau bangunan apapun bahkan menamai masjid dengan nama Baitul Makmur adalah tidak boleh. 

Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE