Home » , , , » Nabi Ishak hidup 180 tahun

Nabi Ishak hidup 180 tahun


Nabi Ishak hidup 180 tahun

SELEPAS Ismail, Nabi Ibrahim ada seorang lagi putera, bernama Ishak melalui perkongsian hidup dengan isteri pertamanya, Sarah.

Ishak dilahirkan ketika ibunya berusia 90 tahun manakala Ibrahim berusia 100 tahun. Perkataan 'Ishak' berasal daripada bahasa Ibrani yang disebut 'Yashhak.' Nama itu diberi kerana ibunya tertawa sendirian apabila mengetahui akan melahirkan Ishak. Daripada Ishak lahirlah keturunan Bani Israel. Bermula daripada anaknya, Yaakub muncul ramai nabi daripada kalangan Bani Israel. Firman Allah bermaksud: "Dan Kami jadikan kenabian dan al-Kitab pada keturunannya." (al-Ankabut:27) 

Ishak seorang yang soleh dan keberkatannya dikhususkan Allah seperti keberkatan kepada bapanya, Nabi Ibrahim. Baginda berkahwin dengan Rifqah binti Bitauel bin Nahur iaitu cucu saudara bapanya sendiri kerana Nahur ialah saudara Nabi Ibrahim. Selama 10 tahun perkahwinan mereka, Ishak dikurniakan dua putera iaitu Iso atau Isu (dalam bahasa Arab disebut Al-Ish) dan Yaakub. Ishak lebih menyayangi Al-Ish daripada Yaakub kerana berasa tidak senang berikutan Rifqah menyayangi Yaakub. 

Baginda selalu meminta Al-Ish menghidangkan makanan untuknya, namun pada satu ketika Rifqah meminta Yaakub terlebih dulu menghidangkan makanan. Kemudian Ishak terus makan dan mendoakan kebaikan untuk Yaakub. Al-Ish yang nampak keadaan itu memarahi Yaakub dan mengugutnya. Menyedari kejadian itu, Rifqah meminta kebenaran Ishak supaya Yaakub dihantar ke rumah saudaranya, Laban di kawasan Haron, Iraq supaya tinggal dan berkahwin di sana dengan anak saudaranya. Di Haron, Yaakub menghambakan diri kepada ibu saudaranya itu. Kemudian, Baginda mahu berkahwin dengan anak gadis ibu saudaranya bernama Rahil. Namun bapa saudaranya mahu mengahwinkannya dengan Lai'ah iaitu kakak kepada Rahil. Yaakub berkata: "Saya hanya mahu berkahwin dengan Rahil, puteri pak cik yang lebih cantik berbanding kakaknya." Bapa saudaranya berkata: "Biasanya, kami tidak memperkenankan perkahwinan anak yang lebih muda mendahului kakaknya. 

Jika kamu mahukan adiknya, kamu perlu bekerja lagi selama tujuh tahun." Akhirnya Yaakub mengahwini kedua-dua anak bapa saudaranya itu (syariat diizinkan ketika itu). Yaakub tinggal selama 20 tahun bersama ibu dan bapa saudaranya sebelum kembali ke pangkuan keluarganya di Kanan (Palestin). Yaakub berpendapat kepulangannya akan dihalang saudaranya, Al-Ish. Bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini, Yaakub mengutuskan anaknya supaya memberikan hadiah kepada Al-Ish supaya dapat menggembirakannya. 

Al-Ish mengosongkan kediamannya kepada Yaakub, manakala dia sendiri berpindah ke gunung Sya'ir. Yaakub terus berada di samping bapanya. Selepas itu, Nabi Ishak memberikan tempat tinggal di Habrun kepada Yaakub. Kawasan itu kemudian dipanggil Al-Halil. Nabi Ishak hidup selama 180 tahun. Beliau meninggal dunia di bumi Kananiyin dan dimakamkan di Khalil (Habran) di al-Maghar, tempat bapanya dimakamkan.

Share artikel ini:

PERINGATAN! Informasi di blog ini dipetik daripada pelbagai sumber dan tidak boleh dijadikan sebagai bahan rujukan utama. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah atau kemudaratan hasil daripada bacaan di blog ini Terima kasih..

0 comments:

Catat Ulasan

Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE