Tangan Si Pemandi Mayat Terlekat Pada Tubuh Jenazah

Tangan Si Pemandi Mayat Terlekat Pada Tubuh Jenazah


Pada zaman Imam Malik, terdapat seorang wanita yg buruk akhlaknya. Dia selalu tidur bersama lelaki dan tidak pernah menolak ajakan lelaki (pelacur). 

Tiba pada hari kematiannya, ketika mayatnya dimandikan oleh seorang wanita yg kerjanya memandikan mayat, tiba2 tangan si pemandi mayat itu terlekat pada batang tubuh jenazah wanita itu. Semua penduduk dan Ulama' gempar akan hal itu. Mana tidaknya, tangan si pemandi mayat terlekat sehingga semua orang di situ mati akal untuk melepaskan tangannya dari mayat wanita terbabit. 

Terdapat berbagai cadangan dan pandangan untuk menyelesaikan masalah itu. Akhirnya ada 2 pandangan yg dirasakan sesuai tetapi berat untuk dijalankan. Pertama, memotong tangan wanita pemandi mayat dan yg kedua pula tanam/kebumikan kedua-duanya iaitu pemandi mayat dan jenazah itu sekaligus. Oleh kerana kedua2 cadangan tersebut masih lagi kurang sesuai, salah seorang dari mereka memutuskan untuk meminta pendapat daripada Imam Malik. Imam Malik bukan calang2 orang yg memberi fatwa. 

Apabila Imam Malik sampai dan melihat apa yg berlaku, Imam Malik bertanya kepada wanita pemandi mayat itu: "Apakah kamu lakukan/berkata apa-apa kepada si mati semasa memandikannya?" Perempuan memandikan mayat tersebut bersungguh-sungguh menjawab bahawa dirinya tidak berbuat/tidak berkata apa-apa pun ketika menguruskan jenazah. 

Selepas diasak dengan berbagai pertanyaan dan takut tangannya akan dipotong/ditanam sekali dengan mayat, akhirnya wanita pemandi mayat itu berkata bahawa dia ada berkata: "Berapa kalilah tubuh ini telah melakukan zina sambil menampar-menampar dan memukul berkali2 pada batang tubuh si mati." Imam Malik berkata: "Kamu telah menjatuhkan Qazaf (tuduhan zina) pada wanita tersebut sedangkan kamu tidak mendatangkan 4 orang saksi. Dalam situasi begini, di mana kamu nak cari saksi? Maka kamu harus dijatuhkan hukuman hudud 80 kali sebatan kerana membuat pertuduhan zina tanpa mendatangkan 4 saksi." Semasa wanita pemandi mayat itu dikenakan hukuman, bila tiba sebatan yang ke 80, maka dengan kuasa Allah SWT, terlepaslah tangannya dari mayat tersebut.

PENGAJARAN:

Jaga lidah, jangan sebarkan fitnah. Jangan bersangka buruk dengan kuasa Allah. Kalau kita tahu dia itu seorang pelacur sekalipun, tapi kalau kita tak pernah lihat, maka kita dilarang menuduhnya berzina.

Diharap kisah Imam Malik dan Pemandi Mayat ini dijadikan sebagai tauladan dan ikhtibar. Kerana itu ingatlah, apabila kita membantu menyebar sesuatu perkara buruk dalam masyarakat, negeri atau negara, yg mana kita tidak menyaksi dan tiada saksi, maka tunggulah suatu hari, kita akan menerima balasannya, walaupun peristiwa berlaku. Berhati-hatilah semua dan jangan terjerat dengan jarum-jarum kejahatan.

Kisah Tauladan Untuk Dijadikan Pengajaran!!

Sumber: Jemaah Tabligh Malaysia

Perkuburan Baqi (Jannatul Baqi)

Perkuburan Baqi (Jannatul Baqi)


Perkuburan ni terletak berhampiran dengan masjid nabawi. Jannatul Baqi ertinya Taman Syurga. Dahulunya pada zaman Rasul ianya jauh dari masjid, tetapi oleh kerana pembesaran masjid nabawi yang dilakukan beberapa kali oleh pemerintah, maka perkuburan ini dah jadi bersebelahan dengan pagar masjid. Baqi adalah khusus untuk penduduk Madinah. 

Rasulullah saw menjadikan tanah perkuburan ini untuk keluarga dan para sahabat Beliau. Dikatakan lebih 10 ribu sahabat telah dikebumikan disini. Para istri Rasul juga semuanya disemadikan di perkuburan ini kecuali Siti Khadijah, makamnya di Jannat al-Maula Makkah.





Baqi adalah tanah perkuburan yang paling mulia. Rasulullah saw sering menziarahi perkuburan ini. Ada hadis mengatakan, ahli-ahli kubur Baqi adalah yang pertama akan dibangkitkan di akhirat kelak.

Perkuburan Baqi

Bersebelahan Masjid Nabawi
Ianya adalah tanah lapang, tidak ada tumbuhan, kering dan berbatu. Semua makam disini tidak bertanda, tak ditulis apa-apa pun. Hanya diletakkan batu nesan sahaja, bukan batu ukiran macam kat negara kita yang ditempah dan ada pelbagai design. Batu nesan kat sini betul-betul batu...batu bukit.

Batu nisan tidak bertanda
Dulu disini dipenuhi kubah-kubah sebagai tanda makam, tetapi dimusnahkan oleh pemerintah Saudi atas alasan bidaah. Perkuburan Baqi telah melalui beberapa proses ubah suai. Dulu takda pagar, sekarang dibuat pagar macam tembok. Ini untuk menghalang jemaah dari masuk dan keluar sesuka hati dan membuat perkara-perkara syirik dan bidaah seperti berdoa mengadap kubur, tawaf disekeliling makam dan banyak lagi perkara khurafat.

Kubah sebelum dihancurkan oleh pemerintah.
Dalam ni dibuat jalan khusus untuk pejalan kaki. Tidak boleh berjalan diatas makam. Ada ramai askar yang mengawasi jemaah dan mengawal trafik. Perkuburan ini ada masa lawatan, hanya dibuka selepas subuh hingga 8.00 am dan selepas asar sehingga 30 minit sebelum maghrib. Perempuan tidak dibenarkan masuk, hanya boleh melihat melalui pagar sahaja.

Laluan pejalan kaki
Bagi mereka yang datang ke Madinah, mesti mengambil peluang menziarahi perkuburan ini kerana letaknya hanya bersebelahan dengan masjid nabawi. Sepatutnya penulis pergi bersama mutawif selepas ziarah makam Rasul, tetapi oleh kerana kepenatan, penulis tak ikut. Penulis hanya ziarah Baqi keesokan harinya.


Makam Ahlulbayt
Masuk sahaja di pintu besar, sebelah kanan selepas signboard biru besar tu adalah perkuburan yang dikhaskan untuk keluarga Nabi saw. Mudah sahaja nak kenal, ada tembok setinggi 2 meter disitu. Dahulunya kawasan ni boleh masuk, tetapi sekarang dihadang oleh rantai. Ramai askar jaga kawasan ni sebab ianya menjadi tumpuan utama jemaah. Makam keluarga Nabi antara yang paling menjadi kewajipan untuk diziarahi. Memang agak sesak disitu.

Makam Ahlulbayt

Antara keluarga Nabi yang dimakamkan di kawasan ni ialah:

Imam Hassan bin Ali, cucu Rasulullah anak kepada Imam Ali bin Abi Thalib dan Siti Fatimah. 

Imam Jakfar Shodiq, cucu Imam Ali Zainal Abidin bin Husein bin Ali. 

Imam Ali Zainal Abidin, anak Imam Husein bin Ali. 

Imam Muhammad Al-Baqir, anak Imam Ali Zainal Abidin dan ayah kepada Imam Jakfar Shodiq.

Abbas bin Abdul Muthalib, bapa saudara Nabi saw.

Siti Fatimah binti Muhammad, anak Rasulullah saw dan isteri kepada Imam Ali bin Abi Thalib


4 kubur yang seolah digabungkan seperti gambar diatas adalah Hassan, Ali Zainal Abidin, Jakfar Shadiq dan Muhammad Al-Baqir. Satu di depan tu adalah Abbas. Makam Siti Fatimah disebelah kanan paling hujung disitu. Adapun riwayat mengatakan, makam Siti fatimah tidak soheh dan sehingga sekarang masih tidak diketahui dimanakah lokasi tepat makamnya. Tapi yang pasti Beliau dikebumikan disini. Sejarah menceritakan bahwa terdapat konflik yang berlaku antara Siti Fatimah dengan beberapa sahabat selepas kewafatan Rasulullah saw menyebabkan Beliau mewasiatkan suaminya supaya mengkebumikannya di tengah malam dan ratakan kuburnya supaya tidak bertanda. Wallahuallam.


Makam Siti Fatimah. Wallahualam



Dulu boleh masuk. Tapi sekarang tak boleh kerana banyak amalan khurafat.

Makam Ibrahim bin Rasulullah

Ini adalah makam Ibrahim, anak lelaki Rasulullah saw. Walaupun tak bertanda mudah je nak kenal sebab makam ni adalah yang paling kecil disitu. Ibrahim wafat ketika umurnya 2 tahun. Ibu Ibrahim adalah Maryam al-Qibtiah, salah seorang dari isteri Rasul saw.

Ibrahim bin Muhammad


Makam para Isteri Rasul

Selepas beberapa langkah melepasi makam Ahlulbayt, terdapat makam para isteri Rasul saw. Jumlahnya seramai 9 orang. Semasa penulis berada disitu, ada jemaah yang berdoa mengadap ke arah makam, dan dihalau oleh askar yang jaga kawasan tu. Dia suruh pusing mengadap kiblat. Memang berdoa cara begitu ditegah oleh askar.

Makam para isteri Rasul saw
Ramai lagi sahabat dan keluarga Rasul yang dikebumikan disini. Tapi semuanya tak bertanda. Nak cari bukannya senang tapi taklah susah sangat. Kalau ada askar yang jaga makam tu memang sahla ianya makam sahabat atau keluarga Rasul. Soalnya makam siapa? Uthman bin Affan khalifah ke 3 juga dimakamkan disini. Makam beliau berada ditengah-tengah perkuburan Baqi. Penulis tak berkesempatan untuk pergi ke sana. Jannatul Baqi ni luas...kalau bawa anak kecil memang tak sesuaila nak duduk lama-lama sebab panas. Penulis pergi ziarah selepas solat asar.


Halimahtul Saadiah, ibu susuan Nabi juga ada disini. Makam Fatimah binti Asad, ibu kepada Imam Ali bin Abi Thalib juga disini. Imam Malik pelopor mazhab Maliki juga disini. Semua makam mereka penulis tak berkesempatan untuk ziarah. Faktornya ialah kerana tak bertanda, kena cari dan tanya dulu. Takut nanti tersilap kubur.

Baqi juga ada banyak burung merpati. Ramai jugak yang datang bawa makanan dan tabur atas kubur. Perbuatan ni tak dihalang cuma jangan melangkah masuk dalam kawasan kubur, dah ada dibuat jalan khusus.

Kredit: http://umrahku-ak7mac.blogspot.my/

Jom Kongsi Cerita Sirah dan Tauladan

Assalamualaikum,


Blog http://alkisahnabi.blogspot,my telahpun menyediakan ruang untuk anda berkongsi dan mewakafkan cerita sirah dan tauladan dari koleksi anda untuk dijadikan bahan bacaan pada pembaca yang lain.

Anda bolehlah menggunakan ruang yang disediakan iaitu dengan mengklik butang 'kongsi dan wakafkan cerita anda disini'. Masukkan nama anda, cerita yang anda hendak kongsi beserta gambar dan tekan butang send.

Mudah-mudahan usaha kita yang sedikit ini akan mendapat rahmat serta ganjaran yang berpanjangan daripada Allah SWT.

"Sampaikanlah walau satu ayat",

Admin
http://alkisahnabi.blogspot.com



MENAHAN LAPAR SEMALAMAN KERANA MENGHORMATI TETAMU

Menahan lapar semalaman kerana menghormati tetamu


Seorang telah datang menemui Rasulullah s.a.w. dan telah menceritakan kepada Baginda s.a.w. tentang kelaparan yang dialami olehnya. Kebetulan pada ketika itu Baginda s.a.w. tidak mempunyai suatu apa makanan pun pada diri Baginda s.a.w. mahupun di rumahnya sendiri untuk diberikan kepada orang itu. 

Baginda s.a.w. kemudian bertanya kepada para sahabat,"Adakah sesiapa di antara kamu yang sanggup melayani orang ini sebagai tetamunya pada malam ini bagi pihak aku?" Seorang dari kaum Ansar telah menyahut, "Wahai Rasulullah s.a.w. , saya sanggup melakukan seperti kehendak tuan itu." 

Orang Ansar itu pun telah membawa orang tadi ke rumahnya dan menerangkan pula kepada isterinya seraya berkata, "Lihatlah bahawa orang ini ialah tetamu Rasulullah s.a.w. Kita mesti melayaninya dengan sebaik-baik layanan mengikut segala kesanggupan yang ada pada diri kita dan semasa melakukan demikian janganlah kita tinggalkan sesuatu makanan pun yang ada di rumah kita." Lalu isterinya menjawab, "Demi Allah! Sebenarnya daku tidak ada menyimpan sebarang makanan pun, yang ada cuma sedikit, itu hanya mencukupi untuk makanan anak-anak kita di rumah ini ?" 

Orang Ansar itu pun berkata, "Kalau begitu engkau tidurkanlah mereka dahulu anak-anaknya tanpa memberi makanan kepada mereka. Apabila saya duduk berbual-bual dengan tetamu ini di samping jamuan makan yang sedikit ini, dan apabila kami mulai makan engkau padamlah lampu itu, sambil berpura-pura hendak membetulkannya kembali supaya tetamu itu tidakk akan ketahui bahawa saya tidak makan bersama-samanya." 

Rancangan itu telah berjalan dengan lancarnya dan seluruh keluarga tersebut termasuk kanak-kanak itu sendiri terpaksa menahan lapar semata-mata untuk membolehkan tetamu itu makan sehingga berasa kenyang. 

Berikutan dengan peristiwa itu, Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud, "Dan mereka mengutamakan orang-orang Muhajirin atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka berada dalam kesusahan." Al-Hasy : 9

Cerita ini dikongsi oleh: Ayie

NIAT TAUBAT MENUKAR ARAK MENJADI MADU

NIAT TAUBAT MENUKAR ARAK MENJADI MADU


Pada suatu hari, Omar Al-Khatab sedang bersiar-siar di lorong-lorong dalam kota Madinah. Di hujung simpang jalan beliau terserempak dengan pemuda yang membawa kendi. Pemuda itu menyembunyikan kendi itu di dalam kain sarung yang diselimutkan di belakangnya. Timbul syak di hati Omar AL-Khatab apabila terlihat keadaan itu, lantas bertanya, "Apa yang engkau bawa itu?" 


Kerana panik sebab takut dimarahi Omar yang terkenal dengan ketegasan, pemuda itu menjawab dengan terketar-ketar iaitu benda yang dibawanya ialah madu. Walhal benda itu ialah khamar. Dalam keadaannya yang bercakap bohong itu pemuda tadi sebenarnya ingin berhenti dari terus minum arak. Dia sesungguhnya telah menyesal dan insaf dan menyesal melakukan perbuatan yang ditegah oleh agam itu. Dalam penyesalan itu dia berdoa kepada Tuhan supaya Omar Al-Khatab tidak sampai memeriksa isi kendinya yang ditegah oleh agama itu. 


Pemuda itu masih menunggu sebarang kata-kata Khalifah, "Kendi ini berisikan madu." 
Kerana tidak percaya, Khalifah Omar ingin melihat sendiri isi kendi itu. Rupanya doa pemuda itu telah dimakbulkan oleh Allah seketika itu juga telah menukarkan isi kendi itu kepada madu. Begitu dia berniat untuk bertaubat, dan Tuhan memberikan hidayah, sehingga niatnya yang ikhlas, ia terhindar dari pergolakan Khalifah Omar Al-Khatab, yang mungkin membahayakan pada dirinya sendiri kalau kendi itu masih berisi khamar. 

Allah Taala berfirman, 

" Seteguk khamar diminum maka tidak diterima Allah amal fardhu dan sunatnya selama tiga hari. Dan sesiapa yang minum khamar segelas, maka Allah Taala tidak menerima solatnya selama empat puluh hari. Dan orang yang tetap minum khamar, maka selayaknya Allah memberinya dari 'Nahrul Khabal'. 

Ketika ditanya, "Ya Rasulullah, apakah Nahrul Khabal itu ?" 

Jawab Rasulullah, "Darah bercampur nanah orang ahli neraka ! "

Cerita ini dikongsi oleh: AHMAD TEJARI OTHMAN

RASULULLAH S.A.W. DAN UANG 8 DIRHAM

RASULULLAH S.A.W. DAN UANG 8 DIRHAM


Suatu hari Rasulullah SAW bermaksud belanja. Dengan bekal uang 8 dirham, beliau hendak membeli pakaian dan peralatan rumah tangga. Belum juga sampai di pasar, beliau mendapati seorang wanita yang sedang menangis. Beliau sempatkan bertanya kenapa menangis. Apakah sedang ditimpa musibah ? 

Perempuan itu menyampaikan bahwa ia adalah seorang budak yang sedang kehilangan uang sebesar 2 dirham. Ia menangis sangat takut didera oleh majikannya. Dua dirham dikeluarkan dari saku Rasulullah untuk menghibur perempuan malang tersebut. Kini tinggal 6 dirham. Beliau bergegas membeli gamis, pakaian kesukaanya. Akan tetapi baru beberapa langkah dari pasar, seorang tua lagi miskin setengah teriak berkata, "Barang siapa yang memberiku pakaian, Allah akan mendandaninya kelak." Rasulullah memeriksa laki-laki tersebut. Pakaiannya lusuh, tak pantas lagi dipakai. Gamis yang baru dibelinya dilepas dan diberikan dengan sukarela kepadanya. Beliau tak jadi memakai baju baru. 

Dengan langkah ringan beliau hendak segera pulang. Akan tetapi lagi-lagi beliau harus bersabar. Kali ini beliau menjumpai perempuan yang diberi dua dirham tersebut mengadukan persoalan, bahwa ia takut pulang. Ia khawatir akan dihukum oleh majikannya karena terlambat. Sebagai budak saat itu nilainya tidak lebih dari seekor binatang. 

Hukuman fisik sudah sangat lazim diterima. Rasulullah diutus di dunia untuk mengadakan pembelaan terhadap rakyat jelata. Dengan senang hati beliau antarkan perempuan tersebut ke rumah majikannya. Sesampainya di rumah, beliau ucapkan salam. Sekali, dua kali belum ada jawaban. Baru salam yang ketiga dijawab oleh penghuni rumah. Nampaknya semua penghuni rumah tersebut adalah perempuan. 



Ketika ditanya kenapa salam beliau tidak dijawab, pemilik rumah itu mengatakan sengaja melakukannya dengan maksud didoakan Rasulullah dengan salam tiga kali. Selanjutnya Rasulullah menyampaikan maksud kedatangannya. Beliau mengantar perempuan yang menjadi budak tersebut karena takut mendapat hukuman. Rasulullah kemudian menyampaikan, "Jika perempuan budak ini salah dan perlu dihukum, biarlah aku yang menerima hukumannya." Mendengar ucapan Rasulullah in penghuni rumah terkesima. 

Mereka merasa mendapat pelajaran yang sangat berharga dari baginda Rasulullah. Karena secara refleks mereka menyampaikan, "Budak belian ini merdeka karena Allah." Betapa bahagianya Rasulullah mendengar pernyataan itu. Beliau sangat bersyukur dengan uang 8 dirham mendapat keuntungan ribuan dirham, yakni harga budak itu sendiri. Beliau berkata, "Tiadalah aku melihat delapan dirham demikian besar berkatnya dari pada delapan dirham yang ini. Allah telah memberi ketenteraman bagi orang yang ketakutan, memberi pakaian orang yang telanjang, dan membebaskan seorang budak belian." 

Akhirnya, rahmat dan kasih sayang, bantuan dan pertolongan kepada masyarakat bawah akan mendatangkan kesejahteraan dan kemajuan. Allah berfirman dalam sebuah hadits Qudsyi. "Bahwanya Allah menolong hanba-Nya, selama ia menolong saudaranya."

Cerita ini dikongsi oleh: AHMAD TEJARI OTHMAN
Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE