Home » , , , , » Ubai Mati Di Tangan Nabi Muhammad SAW

Ubai Mati Di Tangan Nabi Muhammad SAW

Manusia Yang Mati Di Tangan Nabi Muhammad SAW

Kisah Ubai bin khalaf seorang yang nyata kekafirannya berazam untuk bunuh Nabi SAW. Dia membela seekor kuda dan memberinya cukup makan untuk dibawa ke medan perang.


Semasa beliau melihat Nabi SAW dalam perang Uhud, beliau telah ternampak Nabi SAW dan ingin membunuhnya. Nabi SAW melarang para sahabat untuk membunuh Ubai dan membiarkan Ubai bin Khalaf datang kepada Nabi SAW.

Semasa dia hampir kepada Nabi SAW, Nabi SAW telah mengambil lembing daripada salah seorang sahabat dan melemparnya kepada Ubai menyebabkan leher Ubai bin Khalaf sedikit luka.. Ubai bin Khalaf menjerit (dikatakan jeritan beliau seperti seekor lembu jantan) kerana Nabi SAW telah membunuhnya.

Tentera kafir menenangkannya dan mengatakan ini hanya luka kecil. Abu Sufian telah mengejeknya dengan berkata "Kamu menjerit begitu kuat sekali kerana luka yang sedikit?" Ubai berkata,, "Kamu tahukah pukulan siapakah ini? Ini adalah pukulan Muhammad. Demi Latta Wal Uzza, kesakitan yang aku alami ini begitu dahsyat. Sekiranya kesakitan ini dibahagikan kepada penduduk Hijaz (Tanah Arab) maka semuanya akan binasa.

Sejak Muhammad berkata kepada aku di Mekah bahawa dia akan membunuh aku, aku SUDAH YAKIN bahawa aku tidak akan terlepas daripadanya. Setelah Muhammad berkata demikian, jika Muhammad meludahi aku sekalipun nescaya aku akan MATI!!"

Cuba kita lihat kisah ni. Orang kafir yang jelas kekafirannya pun YAKIN dengan apa yang Nabi SAW cakap. Cuba kita renung diri kita..berapa banyak sunnah Rasulullah SAW yang kita ikut. Kita kata kita cintakan Rasulullah SAW tapi sunnahnya??

....dan akhirnya dia mati dalam perjalanannya pulang ke Kota Makkah.

Mengenai Ubai bin Khalaf ini ada hadith yang menyebutkan namanya secara jelas:

حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، حَدَّثَنَا سَعِيدٌ ، حَدَّثَنِي كَعْبُ بْنُ عَلْقَمَةَ ، عَنْ عِيسَى بْنِ هِلَالٍ الصَّدَفِيِّ ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ ذَكَرَ الصَّلَاةَ يَوْمًا ، فَقَالَ : مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا كَانَتْ لَهُ نُورًا وَبُرْهَانًا وَنَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ، وَمَنْ لَمْ يُحَافِظْ عَلَيْهَا لَمْ يَكُنْ لَهُ نُورٌ وَلَا بُرْهَانٌ وَلَا نَجَاةٌ ، وَكَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ قَارُونَ ، وَفِرْعَوْنَ ، وَهَامَانَ ، وَأُبَيِّ بْنِ خَلَفٍ

Daripada Abdullah bin Amr daripada Rasulullah SAW bahawasanya Baginda menyebut (tentang) solat pada suatu hari, lalu Baginda bersabda:

"Barangsiapa yang memeliharanya (solat), adalah baginya cahaya, bukti dan penyelamat (pada) Hari Kiamat. Dan barangsiapa yang tidak memeliharanya, tiadalah baginya cahaya, bukti dan penyelamat. Dan adalah dia (pada) Hari Kiamat bersama Qarun, Fir'aun, Haman dan Ubai bin Khalaf."

[Ahmad (6576 - Al-Arna'uth); Kata Syaikh al-Arna'uth: Isnadnya hasan.]

Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah berkata: “Nabi SAW adalah manusia yang paling sempurna dalam keberanian yang amat diperlukan bagi seseorang pemimpin perang. Baginda tidak pernah membunuh seorangpun dengan tangan baginda sendiri melainkan Ubai bin Khalaf, yang dibunuh baginda dalam peperangan Uhud yang baginda tidak pernah membunuh seorang lain sebelum atau selepasnya sama sekali.” (Minhaj al-Sunnah al-Nabawiyyah)

Di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad di dalam Musnadnya daripada Ibn Mas’ud:

Maksudnya: “Sesungguhnya manusia yang paling dahsyad diazab pada hari kiamat ialah seorang lelaki yang dibunuh oleh Nabi atau membunuh seorang Nabi, pemimpin kesesatan dan pembuat berhala.” (HR Ahmad dan dinilai Hasan oleh al-Arnaut)

Wallahualam.

Kredit/Sumber: FB Surau Al Muttaqin Putrajaya 5r6, bin-sahak.blogspot.com

Share artikel ini:

PERINGATAN! Informasi di blog ini dipetik daripada pelbagai sumber dan tidak boleh dijadikan sebagai bahan rujukan utama. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah atau kemudaratan hasil daripada bacaan di blog ini Terima kasih..

0 comments:

Catat Ulasan

Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE