Kisah Bidadari Bernama Ainaa’ ul Mardhiyah

Abu Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdul Wahid bin Zaid: "Pada suatu hari ketika kami di dalam satu majlis persiapan untuk pergi berjihad, aku memerintahkan kawan-kawanku untuk mula keluar ke medan peperangan pada hari Isnin, lalu seorang dari kami membaca ayat 11 surah Attaubah yang bermaksud: "Sungguh Allah SWT telah membeli dari kaum Mukminin jiwa dan harta mereka dengan dibayar syurga".

Di dalam majlis itu ada seorang pemuda yang berumur 15 tahun. Beliau yang baru kematian bapanya telah menerima harta waris yang banyak telah berkata: "Ya Abdul Wahid, aku bersaksikan padamu untuk menjualkan diri dan hartaku untuk mendapatkan syurga itu". Aku berkata padanya: "Sungguh berat untuk menghadapi tajamnya pedang itu sedangkan kamu masih kanak-kanak, aku takut kamu tidak tabah, juga tidak sabar untuk menghadapinya sehingga tidak kuat meneruskan penjualan itu". Pemuda itu lantas berkata: " Wahai Abdul Wahid, apakah aku akan lemah kalau aku menjualkan diriku pada Allah SWT? Aku persaksikan padamu sekali lagi bahawa aku telah menjualkan diriku pada Allah SWT. Kami tidak merasakan anak kecil tidak boleh berbuat demikian". Maka pemuda itu menyerahkan semua hartanya yang ada kecuali pedang, kuda dan sedikit bekalan untuk ke medan peperangan.

Bila tiba hari Isnin, beliaulah orang yang pertama sampai untuk berangkat ke perbatasan dan mengucap salam kepada ku: "Assalamualaikum ya Abdul Wahid" Aku menjawab: "Wa alaikassalam warahmat Allah wabarakaatuh. Semoga Allah SWT memberi keuntungan dalam jualanmu itu."

Ketika perjalanan, pemuda itu berpuasa di siang hari dan bangun sembahyang serta menjaga keselamatan kami di waktu malam. Beliau jugalah yang menjaga ternakan yang kami bawa sambil melayani keperluan kami di siang hari. Ketika sampai di sempadan negeri Rum, tiba-tiba pada suatu hari selepas waktu Asar, pemuda itu datang meluru sambil menyeru: "Alangkah rindunya aku akan Ainaa’ ul Mardhiyah". Ramai di antara kami menyangka pemuda itu mengalami ganguan saraf ingatan.

Lalu aku menyambut kedatangannya seraya bertanya: "Wahai kesayanganku, apakah itu Ainaa’ ul Mardhiyah?" Lantas beliau menjawab: "Tadi aku tertidur sebentar. Aku bermimpi seseorang datang kepadaku seraya berkata, mari aku bawa kamu bertemu Ainaa’ ul Mardhiyah. Aku dibawa ke satu taman yang sangat cantik. Di situ ada sungai yang airnya sangat jernih. Aku melihat ramai gadis yang kecantikan mereka tidak dapat aku gambarkan, lengkap dengan perhiasan sedang bermain di taman itu. Apabila mereka menyedari kehadiranku, dengan wajah teramat gembira mereka berkata Demi Allah, itulah suami Ainaa’ ul Mardhiyah. Lantas aku memberikan salam kepada mereka, Assalamualaikunna, apakah di sini tempat Ainaa’ ul Mardhiyah? Mereka menjawab salamku dan berkata tidak, kami hanyalah budak dan pelayannya, majulah kamu ke depan lagi."

Pemuda itu meneruskan ceritanya: "Akupun meneruskan perjalananku sehingga sampai ke satu taman yang ada sungai susu yang tidak berubah rasa. Kehadiranku disambut oleh sekumpulan gadis yang lebih cantik dari yang pernah ku lihat sebelum mereka. Mereka berkata, Demi Allah lihatlah, suami Ainaa’ ul Mardhiyah sudah sampai. Akupun mengucapkan salam kepada mereka lantas bertanya, apakah ada di antara kamu ini Ainaa’ ul Mardhiyah? Sesudah menjawab salamku mereka berkata yang mereka adalah budak serta pelayan-pelayan Ainaa’ ul Mardhiyah. Mereka meminta agar aku meneruskan perjalananku."

Pemuda itu berkata lagi: "Aku meneruskan perjalananku sehingga sampai ke satu lembah yang ada sungai khamar pula. Di situ ramai gadis sedang bersuka ria, yang mana mereka lebih cantik sehingga menyebabkan aku lupa akan kecantikan gadis yang aku lihat sebelum mereka. Akupun mengucap Assalamualaikunna, apakah ada pada kamu Ainaa’ ul Mardhiyah? Mereka juga berkata tidak, kami hanyalah budak dan pelayannya, teruskan perjalanan kamu ke hadapan."

Pemuda itu menyambung cerita: "Tiba-tiba aku bertemu pula dengan sungai madu di dalam satu kebun. Ku lihat kebun itu dipenuhi dengan ramai gadis yang bagaikan cahaya dalam kecantikan mereka. Aku mengucap Assalamualaikunna, apakah di sini ada Ainaa’ ul Mardhiyah? Mereka menjawab Ya Wali Allah, kami hanyalah budak serta pelayannya sahaja. Majulah kamu ke hadapan".

Pemuda itu mengakhirkan cerita: "Akupun meneruskan perjalanan. Tiba-tiba aku sampai pada satu kemah yang diperbuat dari permata yang berlubang. Ku lihat ada seorang gadis yang lebih cantik dari sebelumnya sedang menjaga pintu kemah tersebut. Setelah ia melihat akan kehadiranku, dengan nada gembira ia berseru, wahai Ainaa’ ul Mardhiyah, suami kamu sudah sampai. Dengan rasa penuh rindu, akupun meluru masuk ke dalam kemah berkenaan. Di dalam kemah itu ada satu tempat tidur yang diperbuat dari emas yang bertaburan permata yakut serta berlian. Sungguh aku terpesona bila ku lihat akan kehadiran seorang gadis yang sangat cantik rupawan, menatap aku dalam senyuman duduk di atas tempat tidur berkenaan. Dengan alunan suara merdu ia menyambut aku dengan kalimat, Marhaban bi waliyir Rahman, sudah terlalu hampir saat pertemuan kita. Aku ingin mendakapnya. Tapi Ainaa’ ul Mardhiyah lantas berkata kepadaku, sabarlah dahulu wahai kekandaku kerana belum tiba masanya, kamukan masih hidup di alam dunia. Nanti bila malam kamu akan berbuka puasa di sini InsyaAllah. Kemudian akupun tersedar dari tidurku. Wahai Abdul Wahid, aku rasa tidak sabar lagi…"

Abdul Wahid berkata: "Belum sempat pemuda itu menghabiskan ceritanya, tiba-tiba kami diserang oleh pasukan musuh. Bersama pemuda itu kami melakukan serangan balas terhadap pasukan musuh berkenaan. Setelah ia berjaya membunuh sembilan orang kafir, akhirnya ku lihat pemuda itu rebah Akupun segera pergi ke arahnya. Dalam keadaan tubuhnya yang berlumuran darah, ku lihat pemuda itu dalam keadaan tersenyum sehinggalah ia meninggal dunia."

Wallahu'alam.

Kaum pertama dibinasa

Kaum atau bangsa pertama yang dibinasakan Allah adalah kaum Nabi Nuh. Allah memusnahkan mereka dengan mendatangkan banjir besar yang menenggelamkan mereka.

“Maka mereka mendustakan Nuh, kemudian Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersamanya di dalam bahtera, dan Kami tenggelamkan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami. Sesungguhnya mereka adalah kaum yang buta (mata hatinya).” (Surat Al-A’raaf ayat 64).

Namun menurut penyelidikan para ahli, banjir yang terjadi saat itu tidak melanda seluruh dunia, melainkan hanya terjadi di daerah Mesopotamia (kini termasuk wilayah Iraq), khususnya di daerah lembah antara sungai Eufrat dan sungai Tigris. Namun kerana lembah itu demikian luasnya sehingga ketika terjadi hujan amat lebat berhari-hari, melimpah kedua sungai itu lalu airnya menenggelamkan lembah di antara dua sungai itu. Demikian banyak airnya sehingga lembah itu berubah seperti laut lalu menenggelamkan seluruh umat Nabi Nuh yang ingkar di lembah itu. Pada 1922 hingga 1934 Leonard Woolley dari The British Museum dan University of Pensylvania mengetuai sebuah penggalian arkeologi di tengah padang pasir antara Baghdad dengan Teluk Persia. Di tempat yang dulunya pernah berdiri sebuah kota bernama Ur, mereka melakukan penggalian. Dari permukaan tanah hingga lima meter ke bawah terdapat sebuah lapisan tanah yang berisi berbagai benda yang dibuat daripada perak. Semua benda peninggalan bangsa Sumeria yang hidup sekitar 3,000 tahun sebelum Masihi. Mereka bangsa yang dapat membuat benda daripada logam.

Di bawah lapisan pertama itu mereka menemukan sebuah lapisan kedua berisi deposit pasir dan tanah liat setebal 2.5 meter. Pada lapisan itu masih terdapat sisa haiwan laut berukuran kecil. Yang mengejutkan, di bawah lapisan pasir dan tanah liat itu terdapat lapisan ketiga berisi benda-benda rumah tangga yang dibuat daripada tembikar. Tembikar itu dibuat oleh tangan manusia. Tidak ditemukan benda logam satu pun di lapisan itu. Dikatakan ia barang peninggalan masyarakat Sumeria kuno yang hidup di Zaman Batu.

Lapisan kedua itu adalah endapan lumpur akibat banjir yang terjadi pada zaman Nabi Nuh. Banjir itu menenggelamkan masyarakat Sumeria kuno yang kemungkinan besar mereka adalah kaum Nabi Nuh, dan lumpur yang dibawa banjir itu menimbun sisa perabadan masyarakat tersebut. Berabad-abad atau puluhan abad kemudian setelah banjir berlalu, barulah hadir kembali masyarakat baru di atas lapisan kedua itu, yakni masyarakat Sumeria ‘baru’ yang peradabannya jauh lebih maju daripada masyarakat Zaman Batu yang tertimbun lumpur itu.

Penyelidikan ahli arkeologi di beberapa tempat mendapatkan keterangan bahawa banjir melanda daerah yang memang sangat luas, yakni membentang 600 km dari utara ke selatan dan 160 km dari barat ke timur. Banjir itu menenggelamkan sedikitnya empat kota masyarakat Sumeria kuno, yakni Ur, Erech, Shuruppak dan Kish.

Terbukti, banjir itu tidak melanda seluruh dunia, tetapi hanya melanda wilayah yang didiami umat Nabi Nuh. Daerah lain yang bukan wilayah umat Nabi Nuh tidak dilanda banjir. Penemuan hasil penyelidikan ahli arkeologi terbabit sesuai dengan firman Allah dalam al-Quran bahawa Ia hanya membinasakan masyarakat suatu negeri yang telah diutus seorang Rasul kepada mereka, lalu mereka mengingkarinya. Negeri lain tidak. “ Dan tidaklah Tuhanmu membinasakan kota-kota sebelum Dia mengutus di kota itu seorang rasul yang membacakan ayat Kami kepada mereka; dan tidak pernah (pula) Kami membinasakan kota; kecuali penduduknya dalam keadaan melakukan kezaliman. (Surat Al-Qashash ayat 59).

Dalam al-Quran diriwayatkan, Allah memerintahkan Nabi Nuh untuk mengangkut masing-masing haiwan sepasang (jantan dan betina) ke dalam bahteranya: Hingga apabila perintah Kami datang dan dapur memancarkan air, Kami berfirman: ”Muatkanlah ke dalam bahtera itu dari masing-masing binatang sepasang (jantan dan betina), dan keluargamu kecuali orang yang terdahulu ketetapan terhadapnya dan (muatkan pula) orang-orang yang beriman”. Dan tidak beriman bersama dengan Nuh itu kecuali sedikit. (Surat Hud ayat 40).

Pertanyaan yang mungkin muncul, apakah semua haiwan di muka bumi ini dinaikkan ke perahu Nabi Nuh? Ahli kitab daripada kalangan Kristian menafsirkan, seluruh haiwan yang ada di muka bumi, masing-masing sepasang, dinaikkan ke perahu Nabi Nuh. Sebab, seperti dikatakan dalam kitab mereka, banjir terjadi secara global. Jadi yang harus diselamatkan harus seluruh spesies makhluk hidup yang ada di muka bumi ini. Penafsiran seperti itu jelas membingungkan mereka sendiri. Pertama, pengikut Nabi Nuh sangat sedikit kerana kebanyakan mereka ingkar. Dengan kemajuan ilmu pengetahuan dan teknologi yang sangat rendah serta mereka sangat sedikit, bagaimana mereka mengumpulkan ribuan spesies makhluk hidup yang ada di muka bumi ini? Maka perlu ada pengikut Nabi Nuh yang dikirim ke berbagai penjuru dunia, lalu membawa pulang ribuan spesies yang mereka temui dengan bahtera yang sangat besar. Bagaimana ratusan ribu spesies dari berbagai penjuru dunia boleh bertahan hidup terpisah dengan habitatnya hingga banjir surut? Al-Quran tidak menyebut banjir masa Nabi Nuh melanda seluruh dunia. Sebagaimana dijelaskan pada berbagai ayat Al-Quran, azab Allah hanya ditimpa kepada kaum yang zalim yang mendustakan ajaran nabinya, tidak kepada kaum lain. Haiwan yang dibawa Nabi Nuh pun tidak berasal dari seluruh dunia, melainkan hanya haiwan yang terdapat di wilayah itu, khususnya haiwan yang biasa dipelihara dan diternak manusia, seperti sapi, kambing, kuda, unggas, unta dan sejenisnya. Haiwan itulah yang dibawa Nabi Nuh dan pengikutnya.

Zakaria tak henti berdoa

NABI Zakaria adalah bapa Nabi Yahya, putera tunggalnya yang lahir selepas baginda mencapai usia 90 tahun. Isterinya Hanna adalah ibu saudara Maryam.

Zakaria mendapat anak yang akan menjadi pewarisnya. Siang dan malam dia tidak henti berdoa kepada Allah dikurniakan seorang putera yang akan dapat meneruskan tugasnya memimpin Bani Israel. Dia bimbang kerana tiada anak penyambung keturunannya. Selain itu, dia bimbang kaumnya akan kehilangan pemimpin dan akan kembali kepada cara hidup mereka yang penuh dengan mungkar dan kemaksiatan.

Bahkan mereka akan mengubah syariat Musa dengan menambah atau mengurang isi kitab Taurat sesuka hati. Setiap hari Nabi Zakaria ke mihrab besar bagi melakukan solat dan menjenguk Maryam yang diserahkan kepada mihrab oleh ibunya sesuai dengan nazarnya ketika masih dalam kandungan. Dan, Zakaria ditugaskan mengawasi Maryam. Tugas itu diterima Baginda melalui undian pengurus mihrab ketika menerima Maryam sebagai bayi. Peristiwa menakjubkan itu terjadi ketika Zakaria ke mihrab seperti biasa. Dia melihat Maryam bersolat di sudut mihrab sehingga tidak menghiraukan bapa saudaranya. Zakaria melihat di depan Maryam pelbagai jenis buah-buahan musim panas. Bertanya Nabi Zakaria dalam hatinya, dari mana datangnya buah-buahan musim panas itu padahal mereka masih dalam musim sejuk. Selesai anak saudaranya bersolat, baginda menegur: "Wahai Maryam, dari manakah engkau dapat ini semua?" Maryam menjawab: "Ini adalah pemberian Allah yang aku dapat tanpa aku mencari dan meminta. Pada waktu pagi ketika matahari terbit aku dapati rezeki ini di depan mataku, demikian pula bila matahari terbenam di waktu senja. Mengapa bapa saudaranya merasa hairan dan takjub? Bukankah Allah berkuasa memberikan rezekinya kepada siapa yang Dia kehendaki tanpa perhitungan?" Maryam adalah anak tunggal dari Imran seorang daripada ulama Bani Israel. Ibunya saudara ipar dari Nabi Zakaria adalah seorang perempuan yang tidak mempunyai anak sejak bersuamikan Imran.

Dia berasa sunyi hidup tanpa anak lalu mengharapkan keturunan untuk menjadi pengikat kuat dalam kehidupan suami isteri.

Apabila melihat wanita mengandung atau burung memberi makan kepada anaknya, dia cemburu. Tahun demi tahun berlalu, usia makin hari makin lanjut, namun keinginan tetap tinggal keinginan. Selepas segala usahanya gagal, isteri Imran itu mengakui hanya Allah satu-satunya yang dapat mengkabulkan permintaannya walaupun usianya lanjut. Maka, dia bertekad berharap kepada Allah dengan bersujud siang dan malam dengan penuh khusyuk. Dia bernazar kepada Allah apabila permohonannya dikabulkan dia akan menyerahkan anaknya ke Baitulmaqdis untuk menjadi penjaga dan memelihara rumah suci itu.

Harapan isteri Imran tidak sia-sia kerana Allah menerima permohonannya dan mempersembahkan doanya sesuai dengan apa yang disuratkan dalam takdir-Nya bahawa suami isteri itu akan dikurniakan seorang nabi besar. Tanda permulaan kehamilan yang dirasakan setiap perempuan yang mengandung mulai nampak pada isteri Imran yang lama kelamaan merasa gerakan janin dalam perutnya yang makin membesar. Alangkah bahagia isteri yang sedang hamil itu, impiannya akan menjadi kenyataan dan kesunyian rumah tangganya akan diserikan apabila lahirnya seorang bayi. Dia dan suami merancang apa yang akan diberikan kepada bayi yang akan lahir itu. Suasana suram yang selalu menyelubungi rumah tangga Imran bertukar riang gembira. Wajah suami isteri itu berseri-seri dengan mereka sungguh bahagia. Imran sangat mencintai dan menyayangi isterinya dan berharap dapat bersama ketika isterinya bersalin.

Allah Maha berkuasa suaminya Imran pergi mengadap Ilahi. Tinggallah isteri seorang diri dalam keadaan hamil. Rasa sedih ditinggalkan suami yang disayangi. Segala persiapan menyambut kedatangan bayi dilakukan dengan sempurna maka lahirlah dari kandungan ibunya. Agak kecewa si ibu selepas mengetahui bayi yang lahir itu seorang puteri sedangkan dia menanti seorang putera. Dengan nada kecewa dengan menghadapkan wajahnya ke atas: "Wahai Tuhanku, aku melahirkan seorang puteri, sedangkan aku bernazar menyerahkan seorang putera yang lebih layak menjadi penjaga Baitulmaqdis. Allah akan mendidik puterinya itu dengan pendidikan yang baik dan akan menjadikan Zakaria, iparnya dan bapa saudara Maryam sebagai penjaganya. Demikianlah tatkala Maryam diserahkan ibunya kepada pengurus Baitulmaqdis, masing-masing berebut ingin ditunjuk sebagai wali yang bertanggungjawab atas pengawasan dan pemeliharaan Maryam. Kerana tidak ada yang mahu mengalah, maka terpaksalah diundi di antara mereka yang akhirnya undian jatuh kepada Zakaria sebagaimana dijanjikan Allah kepada ibunya.

Tindakan pertama Zakaria ialah menjauhkan Maryam dari keramaian sekeliling dan pengunjung yang tiada henti-hentinya datang ingin melihatnya. Zakaria amat bangga mendapat undian itu. Baginda mencurahkan cinta dan kasih sayangnya sepenuhnya kepada Maryam apatah lagi baginda tidak mempunyai anak.

Rasa cinta dan kasih sayang Zakaria terhadap Maryam semakin bertambah selepas satu peristiwa yang menandakan Maryam bukan gadis biasa, tetapi adalah wanita pilihan Allah untuk yang berperanan besar kemudian hari.

Pada suatu hari ketika Zakaria datang mengunjungi Maryam, dia mendapati wanita itu di mihrabnya berzikir dan bersujud kepada Allah. Dia terperanjat ketika pandangan matanya menangkap hidangan makanan berupa buah-buahan musim panas di depan Maryam yang lagi bersujud. Demikianlah Allah memberikan tanda pertamanya sebagai mukjizat bagi Maryam, gadis suci, yang dipersiapkan oleh-Nya melahirkan seorang nabi besar iaitu Isa.

Alam menyintai Nabi Yahya



YAHYA adalah seorang nabi yang menjadi cermin ibadah, zuhud dan cinta. Nabi Yahya mengungkapkan cinta kepada semua makhluk.

Baginda dicintai manusia, burung-burung, binatang buas, bahkan gurun dan gunung. Darah Nabi Yahya tertumpah ketika baginda mempertahankan kebenaran yang disampaikannya di istana raja yang zalim. Peristiwa tragis itu berkaitan dengan seorang pelacur. Yahya hidup sezaman dengan Nabi Isa. Kelahiran Yahya dipenuhi banyak mukjizat. Baginda lahir ketika ayahnya Nabi Zakaria berusia lanjut sehingga hampir putus asa mendapat keturunan. Baginda lahir melalui doa suci Nabi Zakaria. Ketika kecil, Yahya tidak seperti kanak-kanak lain. Yahya suka memberi makan kepada binatang dan burung, malah baginda makan daun pohon atau buahnya. Ketika usia dewasa, wajahnya semakin bersinar dan hatinya penuh dengan hikmah dan cinta kepada Allah. Yahya suka membaca. Ketika masih kecil, Allah memanggilnya: “Wahai Yahya, ambillah Kitab (Taurat) itu dengan sungguh-sungguh. Dan Kami berikan kepadanya hikmah selagi kanak-kanak.” Yahya mendapatkan perintah di saat Baginda masih kecil untuk mengambil kitab dengan kekuatan. Yahya seorang yang alim di zamannya dan paling banyak menerima hikmah. Baginda mempelajari syariat secara sempurna dan mampu me­nyelesaikan persoalan antara manusia dan menjelaskan rahsia agama. Yahya seseorang yang sangat dicintai masyarakatnya kerana dia memang seorang penya­yang, bertakwa, alim dan berbudi mulia. Baginda keluar dan ke gunung dan kebun bahkan gurun dan tinggal selama berbulan-bulan untuk menyembah Allah dan menangis di hadapan-Nya. Baginda makan belalang dan rumput selain tidur di gua yang ditemuinya sama ada gunung atau lubang.

Kadangkala ketika masuk ke gua, baginda bertemu haiwan buas seperti serigala atau singa, tetapi kesibukan berzikir kepada Allah dan bersolat menyebabkan baginda tidak mempedulikan haiwan itu.

Lebih pelik, haiwan buas itu menundukkan kepala ketika melihat Nabi Yahya dan mening­galkan tempat itu kerana tahu kenabiannya.

Baginda tidak takut memberi makan kepada haiwan buas dengan penuh kasih sayang, malah ada kalanya terpaksa berlapar untuk memberi makanan kepada binatang.

Solat dan zikir adalah makanan batinnya. Baginda bermalam dalam keadaan air matanya berlinangan saat berzikir kepada Allah dan sentiasa bersyukur kepada-Nya. Ketika Nabi Yahya berdiri di depan manusia untuk mengajak mereka menyembah Allah, baginda mampu membuat mereka menangis. Pada suatu hari, Nabi Yahya keluar menemui manusia. Masjid dipenuhi orang ramai dan baginda mula berbicara: “Sesungguhnya Allah memerintahkan aku untuk menyampaikan kalimat yang aku kerjakan dan aku memerintahkan kalian juga untuk mengerjakannya. “Hendaklah kalian menyem­bah Allah dan tidak me­nyekutukan-Nya. Barang siapa yang menyekutukan Allah dan menyembah selain-Nya, maka dia seperti seorang budak yang dibeli oleh majikannya lalu bekerja dan memberikan tenaganya kepada tuan selain tuannya. “Siapakah antara kalian yang ingin memiliki budak seperti itu. Dan aku memerintahkan kalian untuk melaksanakan solat. Sesungguhnya Allah melihat hamba-Nya saat mereka bersolat. Oleh kerana itu, jika kalian bersolat maka hendaklah kalian berusaha untuk khusyuk. “Aku pun memerintahkan kalian untuk berpuasa, maka siapa yang melakukan demikian, maka ia seperti seseorang lelaki yang mempunyai bingkisan yang baunya harum. Setiap lelaki ini berjalan, maka akan terpancarlah bau harum daripadanya. “Aku pun memerintahkan kalian agar banyak melakukan zikir kepada Allah maka orang seperti itu seperti seorang lelaki yang dicari-cari oleh musuhnya lalu ia segera berlindung dalam benteng yang kuat. Dan benteng yang paling kuat adalah zikrullah dan tiada keselamatan tanpa benteng itu.” Nabi Yahya mengakhiri nasihatnya dan kembali ke gurun yang tiada sesiapa selain suara angin dan pohon serta binatang buas. Di sanalah Yahya berdiri di tengah-tengah kesunyian itu. Baginda melaksanakan solat dan menangis. Kemudian berlaku pergolakan hebat antara Nabi Yahya dan pemerintah yang berkuasa. Salah seorang raja di zaman itu adalah seorang yang zalim. Dia mendengar berita mengenai Nabi Yahya. Dia hairan mengapa manusia memberikan penghormatan luar biasa kepada Nabi Yahya berbanding dirinya seorang raja.

Diceritakan, raja ingin memperkosa isteri saudaranya yang mempunyai anak perempuan yang amat jelita. Anak perempuan itu mampu melakukan tarian yang mengagumkan sambil memakai tujuh helai baju. Setiap kali menari, maka terlepaslah setiap baju yang dipakainya dan pada tarian yang terakhir dia dalam keadaan tanpa seurat benang.

Raja bertanya kepada Yahya sama ada dia boleh menikahi isteri saudaranya. Yahya menjawab, itu tidak dibolehkan. Raja mendesak perkara itu dibolehkan, tetapi Baginda tetap berkeras.

Yahya meninggalkan raja itu. Ini menimbulkan kemarahanan raja yang memerintahkan Nabi Yahya dipenjara. Ketiadaan Nabi Yahya membolehkan raja memperkosa isteri saudaranya. Anak perempuan wanita itu yang suka menari melihat Yahya ketika menghadapi perbicaraan di hadapan raja. Dia amat tertarik dengan ketampanan Yahya dan kemuliaan peribadiya.

Wanita itu jatuh cinta kepada Yahya dan menemui Baginda di penjara. Ketika itu Nabi Yahya duduk bersolat dan menangis. Wanita itu terus melihat baginda bersolat sehingga selesai. Kemudian, wanita itu meletakkan dirinya di bawah kaki Yahya dan meminta baginda mencintai dirinya. Yahya menjawab di dalam hatinya tidak ada cinta lain selain cinta kepada Allah. Wanita itu pun bangkit dari tempatnya dalam keadaan putus asa. Dia meninggalkan Yahya dengan hati dipenuhi kebencian. Dia kembali ke istana raja. Ketika akhir waktu Isyak, raja minum minuman kegemarannya, khamr dengan banyak sehingga mabuk. Penari wanita itu segera memakai pakaian tarian dan kembali kepada raja. Ketika melihat wanita itu, raja memukul rebana dan pelbagai alat muzik sehingga wanita itu menari dan menikmati tariannya.

Ketika tarian ketujuh, dia berhenti lalu memperlihatkan wajahnya sambil berkata kepada raja: “Wahai tuanku, aku ingin bertanya kepadamu.” Raja yang sedang mabuk itu berkata: “Segala sesuatu yang engkau inginkan akan kuberikan kepadamu sekarang juga.” Wanita itu berkata: “Aku menginginkan kepala Yahya bin Zakaria.” Mendengar perkataan itu, raja segera sedar daripada mabuknya lalu amat takut.

Dia berkata: “Mintalah kepadaku perkara yang lain.” Wanita itu berkata: “Aku menginginkan darah Yahya bin Zakaria.” Raja berkata: “Bunuhlah Yahya!” Akhirnya, raja mengeluarkan perintah kepada ternteranya membunuh Yahya. Demikian berakhir ajal Yahya, seorang pesuruh Allah.

Nabi Yusuf Tafsir Mimpi

Nabi Yusuf Tafsir Mimpi

PADA suatu hari, pembesar, penasihat dan orang arif dan bijaksana berkumpul di istana raja Mesir. Mereka diundang untuk memberi tafsir mimpi yang sering merunsing­kan hatinya.

Dia bermimpi seakan-akan melihat tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus. Di samping itu dia melihat dalam mimpinya tujuh butir gandum hijau di samping tujuh butir lain yang kering.

Tidak seorang pun daripada pembesar yang didatangkan itu yang dapat memberi tafsiran bagi mimpi raja itu bahkan sebahagian daripada mereka menganggapnya mimpi kosong. Pelayan raja, pemuda teman Yusuf dalam penjara, pada masa pertemuan Raja dengan tetamunya, kemudian teringat pesan Nabi Yusuf kepadanya sewaktu dia akan dikeluarkan dari penjara dan bahawa tafsir yang diberikan oleh Nabi Yusuf bagi mimpinya adalah tepat.

Ia terjadi sebagaimana yang ditakdirkan. Lalu dia memberanikan diri menghampiri raja dan berkata: “Wahai tuanku! Hamba mempunyai seorang teman kenalan di dalam penjara yang pandai mentafsir mimpi. Dia adalah seorang yang cekap, ramah dan berbudi pekerti luhur. “Dia tidak berdosa dan tidak melakukan kesalahan. Dia dipenjara kerana fitnah dan tuduhan palsu. Dia memberi tafsiran bagi mimpiku sewaktu hamba berada dalam tahanan bersamanya.

“Ternyata tafsirannya tepat dan benar sesuai dengan apa yang hamba alami. Jika Tuanku berkenan, hamba akan pergi mengunjunginya di penjara untuk menanyakan dia berkenaan mimpi tuanku.” Dengan izin Raja, pelayan itu pergi mengunjungi Nabi Yusuf dalam penjara. Dia menyampaikan kepada Nabi Yusuf kisah mimpi raja.

Tidak seorang pun daripada anggota dan penasihatnya dapat memberikan tafsiran yang dapat melegakan hati raja berkenaan. Dia mengatakan kepada Nabi Yusuf bahawa jika raja berpuas hati dengan tafsir mimpinya, mungkin dia akan dikeluarkan dari penjara. Dengan demikian akan berakhirlah penderitaan yang dialami selama bertahun-tahun Nabi Yusuf di dalam penjara. Nabi Yusuf menguraikan mimpi Raja: “Negara akan menghadapi masa makmur, subur selama tujuh tahun, di mana tumbuh-tumbuhan dan semua tanaman gandum, padi dan sayur-mayur akan mengalami masa menuai yang baik yang membawa hasil makanan berlimpah-ruah.

“Kemudian masuk musim kemarau selama tujuh tahun berikutnya di mana Sungai Nil tidak memberi air yang cukup bagi ladang yang kering, tumbuh-tumbuhan dan tanaman rosak dimakan hama sedang persediaan bahan makanan, hasil tuaian selama bertahun subur sudah habis dimakan.” Akan tetapi, Nabi Yusuf melanjutkan keterangannya, setelah mengalami kedua musim tujuh tahun itu akan tibalah tahun basah di mana hujan akan turun dengan lebatnya menyirami tanah yang kering dan kembali menghijau menghasilkan bahan makanan dan buah-buahan yang lazat.

Maka jika tafsiranku ini menjadi kenyataan, Nabi Yusuf berkata: “Seharusnya kamu menyimpan baik-baik apa dihasilkan dalam tahun-tahun subur serta berjimat dalam pemakaiannya untuk persiapan menghadapi masa kering, agar supaya rakyat terhindar daripada bencana kelaparan dan kesengsaraan.” Apa yang diceritakan nabi Yusuf berkenaan mimpinya, berasakan bahawa tafsir yang didengar itu masuk akal dan boleh dipercayai.

Apa yang diramalkan Yusuf menjadi kenyataan. Tafsiran Nabi Yusuf adalah tepat kerana dia seorang yang pandai dan bijaksana dan sangat berguna untuk negara. Maka raja menyuruh pelayannya ke penjara untuk membawa Yusuf menghadapnya di istana. Nabi Yusuf yang sudah cukup derita hidup sebagai orang tahanan dalam penjara itu bagaimanapun enggan keluar sebelum tuduhan serta fitnah yang dikenakan ke atas dirinya diterangkan. Nabi Yusuf ingin keluar dari penjara sebagai orang yang suci daripada dosa. Raja Mesir yang sudah banyak kali mendengar kehebatan Nabi Yusuf mentafsir mimpi mula berasa hormat kepadanya dan mendengar tuntutan­nya agar diselesaikan lebih dahulu. Ia adalah tuduhan dan fitnah yang dilemparkan atas dirinya. Tuntutan Nabi Yusuf diterima raja Mesir dan segera dikeluarkan dari penjara.

Kemudian raja memerintah­kan supaya mengumpulkan wanita yang menghadiri jamuan makan Zulaikha yang terhiris hujung jari tangan masing-masing ketika melihat wajahnya. Di hadapan raja mereka menceritakan apa yang mereka lihat dan alami. Mereka menyatakan Nabi Yusuf se­orang yang jujur, soleh, bersih dan bukan dialah yang salah dalam peristiwa dengan Zulaikha. Zulaikha pun dalam pertemuan itu, mengakui memang dialah yang berdosa dalam kejadian dengan Yusuf. Dialah yang menyuruh suaminya agar memenjarakan Yusuf untuk memberikan gambaran palsu kepada masyarakat dialah yang salah dan memperkosa kehormatannya.

Hasil pertemuan raja de­ngan wanita-wanita itu, dihebahkan agar seluruh lapisan masyarakat mengetahui hal yang sebenarnya. Dengan demikian tersingkaplah cerita sebenar peristiwa Nabi Yusuf dan Zulaikha. Atas perintah raja, Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara secara hormat, bersih dari segala tuduhan. Beliau kemudian pergi ke istana bagi memenuhi undangannya. 

Wallahualam.

Rujukan: Harian Metro

Nabi Ibrahim membina Kaabah

ALLAH memerintahkan Nabi Ibrahim membangunkan Baitul 'Atiq, iaitu masjid bagi manusia menyembah Allah.

Ulama salaf mengatakan setiap tingkat langit terdapat sebuah rumah. Penduduk langit beribadah kepada Allah di rumah itu.

Kerana itulah Allah memerintahkan nabi Ibrahim membuat bangunan seperti itu di muka bumi ini. Inilah kisah pembangunan Kaabah oleh nabi Ibrahim yang dibantu putera baginda, nabi Ismail.

Kisah bermula apabila nabi Ibrahim membawa isterinya, Hajar dan Ismail ke Makkah. Ketika itu, Hajar dalam masih menyusukan Ismail.

Nabi Ibrahim kemudian meletak Hajar dan Ismail di bawah pohon besar tetapi tiada sesiapa di situ termasuk sumber air.

Nabi Ibrahim hanya meninggalkan kurma dan bejana berisi air. Ketika nabi Ibrahim hendak pergi, Hajar mengikuti dari belakang dan bertanya, "Wahai Ibrahim, ke mana engkau akan pergi? Apakah engkau akan meninggalkan kami di lembah ini yang tiada sesiapa dan makanan apa pun?"

Hajar mengucapkan berkali-kali, namun nabi Ibrahim tidak menghiraukannya. Hajar bertanya lagi, "Apakah Allah yang memerintahkan engkau berbuat ini?"

Nabi Ibrahim kemudian menjawab, "Ya." Hajar lalu berkata, "Dia tidak akan membiarkan kami." Hajar kemudian kembali.


Di daerah Tsaniah, ketika kelibatnya hilang dari pandangan keluarga, nabi Ibrahim berdoa: "Ya Allah, sesungguhnya aku menempatkan sebahagian keturunanku di lembah yang tidak mempunyai tanaman di dekat rumah Engkau (Baitullah) yang dihormati. Ya Rabb Kami (yang demikian itu) agar mereka mendirikan solat, maka jadikanlah hati sebahagian manusia cenderung kepada mereka dan berilah mereka rezeki dari buah-buahan, mudah-mudahan mereka bersyukur."

Ketika persediaan air mereka habis, Hajar pun mencari air untuk dia dan puteranya. Dia ke bukit Safa, mencari-cari adakah orang di sana, namun tiada sesiapa ditemui.

Hajar kemudian ke Marwah dan mencari-cari orang di sana tetapi hampa. Hajar berulang alik dari Safa ke Marwah dan dari Marwah ke Safa sebanyak tujuh kali.
Oleh kerana itu, di dalam ibadat haji terdapat ibadat namanya Saei, iaitu berlari-lari kecil dari Safa ke Marwah sebanyak tujuh kali.

Apabila sampai ke Marwah, Hajar mendengar suara. Lalu dia berkata, "Diamlah". Dia mendengar suara itu lagi lalu mencarinya dan berkata, "Aku mendengarmu, apakah engkau dapat memberikan bantuan?"

Ternyata dia berada bersama malaikat di tempat di mana terdapat air zam-zam. Lalu, malaikat itu menggali tanah hingga akhirnya muncul air.

Dia mendapatkan air itu mengisi dalam bejananya dan kembali kepada Ismail dan menyusuinya.

Malaikat berkata kepada Hajar, "Janganlah engkau takut disia-siakan, kerana di sini akan dibina sebuah rumah oleh anak ini dan bapanya. Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan keluarganya."

Selepas beberapa waktu berlalu, serombongan suku Jurhum datang ke tempat itu dan tinggal di sekitar air zam-zam bersama Hajar dan Ismail. Ia atas izin dari Hajar.

Sementara itu, nabi Ismail kian meningkat dewasa dan belajar bahasa Arab dari Suku Jurhum. Baginda berkahwin dengan salah seorang wanita mereka.

Diceritakan bahawa tidak lama kemudian, Hajar meninggal dunia. Nabi Ibrahim datang menjenguk nabi Ismail dan hanya bertemu nabi Ismail dan isterinya.

Nabi Ibrahim bertanya kepada wanita itu ke mana nabi Ismail. Isterinya menjawab, "Dia mencari nafkah untuk kami."

Nabi Ibrahim bertanya keadaan mereka. Isteri nabi Ismail menjawab, "Kami dalam hidup dalam kesempitan dan kemiskinan."

Mendengar jawapan itu, sebelum pulang nabi Ibrahim berpesan kepada wanita itu menyampaikan salam kepada nabi Ismail bahawa Baginda akan dan berpesan agar nabi Ismail mengganti pegangan pintunya.

Selepas nabi Ismail pulang ke rumah, isterinya menceritakan peristiwa tadi dan menyampaikan pesan nabi Ibrahim kepada suaminya.

Mendengar hal berkenaan, nabi Ismail berkata kepada isterinya, "Itu tadi adalah bapaku. Dia menyuruhku untuk menceraikanmu, maka kembalilah engkau kepada orang tuamu."

Nabi Ismail pun menceraikan isterinya sesuai dengan pesan nabi Ibrahim dan kemudian berkahwin lagi dengan seorang wanita dari Bani Jurhum.

Selepas beberapa waktu, nabi Ibrahim kemudian kembali mengunjungi nabi Ismail. Namun, nabi Ismail tidak ada di rumah. Nabi Ibrahim pun menemui isteri nabi Ismail yang baru.

Beliau bertanya di mana nabi Ismail sekarang. Isterinya menjawab nabi Ismail sedang mencari nafkah. Nabi Ibrahim juga bertanya keadaan mereka.

Wanita itu menjawab keadaan mereka baik-baik saja sambil kemudian memuji Allah. Nabi Ibrahim bertanya makanan serta minuman mereka.

Wanita itu menjawab makanan mereka adalah daging, dan minuman adalah air. Maka nabi Ibrahim mendoakan mereka, "Ya Allah berkatilah mereka pada daging dan air."

Selepas itu, nabi Ibrahim pergi dari rumah nabi Ismail. Namun, Baginda berpesan kepada wanita itu agar nabi Ismail memperkukuh pegangan pintunya.

Ketika nabi Ismail pulang, beliau bertanya kepada isterinya, "Adakah tadi orang yang bertamu?" Isterinya menjawab, "Ada, seorang tua yang penampilannya baik." Dia memuji nabi Ibrahim. "Dia bertanya kepadaku dirimu, maka aku jelaskan keadaanmu kepadanya. Dia juga bertanya kehidupan kita, dan aku jawab kehidupan kita baik-baik saja."

Nabi Ismail kemudian bertanya, "Adakah dia ada berpesan sesuatu kepadamu?" Isterinya kembali menjawab, "Ya. Dia menyampaikan salam kepadamu dan menyuruhku mengukuhkan pegangan pintumu."

Nabi Ismail berkata, "Itu adalah ayahku dan engkau adalah pegangan pintu itu. Beliau menyuruhku untuk tetap berkahwin denganmu (menjagamu)."

Ketika nabi Ismail meraut anak panah, nabi Ibrahim pun datang. Nabi Ismail pun bangun menyambutnya dan mereka pun saling melepaskan rindu.

Selanjutnya, nabi Ibrahim berkata, "Wahai anakku, sesungguhnya Allah menyuruhku menjalankan perintah."

Ismail menjawab, "Lakukanlah apa yang diperintahkan Tuhanmu." "Apakah engkau akan membantuku?," tanya nabi Ibrahim.

"Aku pasti akan membantumu," jawab Ismail. Nabi Ibrahim kemudian menunjuk ke tompokan tanah yang lebih tinggi dari yang sekitarnya.

Baginda berkata, "Sesungguhnya Allah menyuruhku membuat rumah di sini." Pada saat itulah, Ismail mulai mengangkut batu, sementara Ibrahim memasangnya untuk membina Baitullah.

Selepas bangunan tinggi, Ismail membawakan sebuah batu untuk menjadi pijakan bagi nabi Ibrahim. Batu inilah yang akhirnya disebut sebagai maqam (tempat berdiri) nabi Ibrahim.

Mereka bekerja dan berdoa, "Wahai Tuhan kami terimalah dari kami (amalan kami), sesungguhnya Engkaulah yang Maha mendengar lagi Maha Mengetahui". Sampai akhirnya Kaabah pun berdiri di bumi Allah.





Credit to Mymetro
Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE