Home » , , , , » Perkuburan Baqi (Jannatul Baqi)

Perkuburan Baqi (Jannatul Baqi)

Perkuburan Baqi (Jannatul Baqi)


Perkuburan ni terletak berhampiran dengan masjid nabawi. Jannatul Baqi ertinya Taman Syurga. Dahulunya pada zaman Rasul ianya jauh dari masjid, tetapi oleh kerana pembesaran masjid nabawi yang dilakukan beberapa kali oleh pemerintah, maka perkuburan ini dah jadi bersebelahan dengan pagar masjid. Baqi adalah khusus untuk penduduk Madinah. 

Rasulullah saw menjadikan tanah perkuburan ini untuk keluarga dan para sahabat Beliau. Dikatakan lebih 10 ribu sahabat telah dikebumikan disini. Para istri Rasul juga semuanya disemadikan di perkuburan ini kecuali Siti Khadijah, makamnya di Jannat al-Maula Makkah.





Baqi adalah tanah perkuburan yang paling mulia. Rasulullah saw sering menziarahi perkuburan ini. Ada hadis mengatakan, ahli-ahli kubur Baqi adalah yang pertama akan dibangkitkan di akhirat kelak.

Perkuburan Baqi

Bersebelahan Masjid Nabawi
Ianya adalah tanah lapang, tidak ada tumbuhan, kering dan berbatu. Semua makam disini tidak bertanda, tak ditulis apa-apa pun. Hanya diletakkan batu nesan sahaja, bukan batu ukiran macam kat negara kita yang ditempah dan ada pelbagai design. Batu nesan kat sini betul-betul batu...batu bukit.

Batu nisan tidak bertanda
Dulu disini dipenuhi kubah-kubah sebagai tanda makam, tetapi dimusnahkan oleh pemerintah Saudi atas alasan bidaah. Perkuburan Baqi telah melalui beberapa proses ubah suai. Dulu takda pagar, sekarang dibuat pagar macam tembok. Ini untuk menghalang jemaah dari masuk dan keluar sesuka hati dan membuat perkara-perkara syirik dan bidaah seperti berdoa mengadap kubur, tawaf disekeliling makam dan banyak lagi perkara khurafat.

Kubah sebelum dihancurkan oleh pemerintah.
Dalam ni dibuat jalan khusus untuk pejalan kaki. Tidak boleh berjalan diatas makam. Ada ramai askar yang mengawasi jemaah dan mengawal trafik. Perkuburan ini ada masa lawatan, hanya dibuka selepas subuh hingga 8.00 am dan selepas asar sehingga 30 minit sebelum maghrib. Perempuan tidak dibenarkan masuk, hanya boleh melihat melalui pagar sahaja.

Laluan pejalan kaki
Bagi mereka yang datang ke Madinah, mesti mengambil peluang menziarahi perkuburan ini kerana letaknya hanya bersebelahan dengan masjid nabawi. Sepatutnya penulis pergi bersama mutawif selepas ziarah makam Rasul, tetapi oleh kerana kepenatan, penulis tak ikut. Penulis hanya ziarah Baqi keesokan harinya.


Makam Ahlulbayt
Masuk sahaja di pintu besar, sebelah kanan selepas signboard biru besar tu adalah perkuburan yang dikhaskan untuk keluarga Nabi saw. Mudah sahaja nak kenal, ada tembok setinggi 2 meter disitu. Dahulunya kawasan ni boleh masuk, tetapi sekarang dihadang oleh rantai. Ramai askar jaga kawasan ni sebab ianya menjadi tumpuan utama jemaah. Makam keluarga Nabi antara yang paling menjadi kewajipan untuk diziarahi. Memang agak sesak disitu.

Makam Ahlulbayt

Antara keluarga Nabi yang dimakamkan di kawasan ni ialah:

Imam Hassan bin Ali, cucu Rasulullah anak kepada Imam Ali bin Abi Thalib dan Siti Fatimah. 

Imam Jakfar Shodiq, cucu Imam Ali Zainal Abidin bin Husein bin Ali. 

Imam Ali Zainal Abidin, anak Imam Husein bin Ali. 

Imam Muhammad Al-Baqir, anak Imam Ali Zainal Abidin dan ayah kepada Imam Jakfar Shodiq.

Abbas bin Abdul Muthalib, bapa saudara Nabi saw.

Siti Fatimah binti Muhammad, anak Rasulullah saw dan isteri kepada Imam Ali bin Abi Thalib


4 kubur yang seolah digabungkan seperti gambar diatas adalah Hassan, Ali Zainal Abidin, Jakfar Shadiq dan Muhammad Al-Baqir. Satu di depan tu adalah Abbas. Makam Siti Fatimah disebelah kanan paling hujung disitu. Adapun riwayat mengatakan, makam Siti fatimah tidak soheh dan sehingga sekarang masih tidak diketahui dimanakah lokasi tepat makamnya. Tapi yang pasti Beliau dikebumikan disini. Sejarah menceritakan bahwa terdapat konflik yang berlaku antara Siti Fatimah dengan beberapa sahabat selepas kewafatan Rasulullah saw menyebabkan Beliau mewasiatkan suaminya supaya mengkebumikannya di tengah malam dan ratakan kuburnya supaya tidak bertanda. Wallahuallam.


Makam Siti Fatimah. Wallahualam



Dulu boleh masuk. Tapi sekarang tak boleh kerana banyak amalan khurafat.

Makam Ibrahim bin Rasulullah

Ini adalah makam Ibrahim, anak lelaki Rasulullah saw. Walaupun tak bertanda mudah je nak kenal sebab makam ni adalah yang paling kecil disitu. Ibrahim wafat ketika umurnya 2 tahun. Ibu Ibrahim adalah Maryam al-Qibtiah, salah seorang dari isteri Rasul saw.

Ibrahim bin Muhammad


Makam para Isteri Rasul

Selepas beberapa langkah melepasi makam Ahlulbayt, terdapat makam para isteri Rasul saw. Jumlahnya seramai 9 orang. Semasa penulis berada disitu, ada jemaah yang berdoa mengadap ke arah makam, dan dihalau oleh askar yang jaga kawasan tu. Dia suruh pusing mengadap kiblat. Memang berdoa cara begitu ditegah oleh askar.

Makam para isteri Rasul saw
Ramai lagi sahabat dan keluarga Rasul yang dikebumikan disini. Tapi semuanya tak bertanda. Nak cari bukannya senang tapi taklah susah sangat. Kalau ada askar yang jaga makam tu memang sahla ianya makam sahabat atau keluarga Rasul. Soalnya makam siapa? Uthman bin Affan khalifah ke 3 juga dimakamkan disini. Makam beliau berada ditengah-tengah perkuburan Baqi. Penulis tak berkesempatan untuk pergi ke sana. Jannatul Baqi ni luas...kalau bawa anak kecil memang tak sesuaila nak duduk lama-lama sebab panas. Penulis pergi ziarah selepas solat asar.


Halimahtul Saadiah, ibu susuan Nabi juga ada disini. Makam Fatimah binti Asad, ibu kepada Imam Ali bin Abi Thalib juga disini. Imam Malik pelopor mazhab Maliki juga disini. Semua makam mereka penulis tak berkesempatan untuk ziarah. Faktornya ialah kerana tak bertanda, kena cari dan tanya dulu. Takut nanti tersilap kubur.

Baqi juga ada banyak burung merpati. Ramai jugak yang datang bawa makanan dan tabur atas kubur. Perbuatan ni tak dihalang cuma jangan melangkah masuk dalam kawasan kubur, dah ada dibuat jalan khusus.

Kredit: http://umrahku-ak7mac.blogspot.my/

Peringatan! Informasi di blog ini dipetik daripada pelbagai sumber untuk bahan bacaan kepada pembaca kami dan tidak boleh dijadikan sebagai bahan rujukan utama. Pihak kami tidak akan bertanggungjawab sekiranya berlaku sebarang masalah atau kemudaratan hasil daripada bacaan di blog ini Terima kasih..

0 comments:

Post a Comment