Kaum Nabi Luth Dan Kota Sadom dihancurkan

DALAM perjalanan hidup seorang nabi, apabila mendapati kebenaran datang daripada Allah SWT, keluarga terdekat pasti diseru terlebih dulu. Meskipun dia orang paling dekat dengan beliau, tetapi termasuk golongan yang ingkar akan kebenaran Allah.

Luth adalah nabi dan rasul yang diutus oleh Allah kepada kaumnya di Sadom, sebuah negeri besar yang mempunyai banyak kota, sedangkan penduduknya tenggelam dalam kemaksiatan.

Rakyat negeri Sadom ketika itu melakukan dosa yang mengaibkan. Nabi Luth diperintahkan Allah untuk menyampaikan risalah-Nya kepada kaumnya, termasuk isterinya.

Berkata Nabi Luth kepada mereka seraya mengingatkan: “Mengapa kamu melakukan perbuatan tercela itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorang pun di dunia ini? “Kamu mendatangi lelaki untuk melepaskan nafsumu, bukan kepada wanita. Bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas.” (Surah Al-A’raf ayat 80-81) Kaum Nabi Luth ketika itu berada pada tingkat kebinatangan yang paling rendah, kebejatan akhlak yang paling parah, dan tidak ada manusia seburuk mereka sebelumnya.

Mendengar seruan Nabi Luth, seruan seorang nabi Allah yang juga pernah didengar oleh kaum lain sebelum mereka, rakyat negeri Sadom berasa tidak senang.

Permohonan Nabi Luth diperkenankan dan dikabulkan Allah. Dikirimkan kepadanya tiga malaikat yang menyamar sebagai manusia biasa.

Mereka adalah malaikat yang bertamu kepada Nabi Ibrahim dengan membawa berita gembira atas kelahiran Nabi Ishak, dan memberitahu kepada mereka dia adalah utusan Allah dengan tugas menurunkan azab kepada kaum Luth penduduk kota Sadom.

Dalam kesempatan pertemuan di mana Nabi Ibrahim mohon penurunan azab ke atas kaum Sadom ditunda jika mereka kembali sedar mendengar dan mengikuti seruan Luth serta bertaubat daripada segala maksiat dan perbuatan mungkar.

Dalam pertemuan itu, Nabi Ibrahim mohon anak saudaranya, Luth diselamatkan daripada azab yang akan diturunkan ke atas kaum Sadom. Permintaan itu diterima dan dijamin Luth dan keluarganya tidak akan diazab.

Malaikat itu sampai di Sadom dengan menyamar sebagai lelaki remaja yang berwajah tampan dan bertubuh elok. Dalam perjalanan memasuki kota, mereka berselisih dengan seorang gadis cantik dan ayu yang mengambil air dari sebuah perigi berhampiran.

Malaikat atau lelaki remaja itu bertanya gadis itu kalau-kalau mereka diterima ke rumah sebagai tetamu. Si gadis tidak berani memberi keputusan sebelum dia berunding terlebih dulu dengan keluarganya.

Maka ditinggalkan lelaki remaja itu, si gadis kemudian pulang ke rumah untuk memberitahu ayahnya. Nabi Luth sendiri mendengar laporan puterinya menjadi bingung jawapan apa harus ia beri kepada pendatang yang ingin bertamu ke rumahnya untuk beberapa waktu.

Namun menerima tetamu remaja yang berwajah kacak akan mengundang risiko gangguan kepadanya dan kepada tetamu daripada kaumnya yang tergila-gila remaja yang mempunyai wajah kacak itu.

Kalau hal demikian itu terjadi, sebagai tuan rumah perlu bertanggungjawab terhadap keselamatan tetamunya, padahal dia berasa dia tidak akan terdaya menghadapi kaumnya yang bengis dan haus maksiat itu.

Selepas berfikir, akhirnya Nabi Luth memutuskan dia akan menerima mereka sebagai tetamu di rumahnya. Jika ada apa yang terjadi, dia hanya berharap kepada Allah akan melindunginya.

Lalu pergilah dia menjemput tetamu yang menanti di pinggir kota. Diajak mereka bersama-sama ke rumah pada saat kota Sadom diliputi kegelapan dan manusia nyenyak tidur di rumah masing-masing. Nabi Luth berpesan kepada isteri dan kedua-dua puterinya supaya merahsiakan kedatangan tetamu dan jangan sampai terdengar dan diketahui kaumnya.

Akan tetapi isteri Nabi Luth memang sehaluan dengan penduduk Sadom lalu membocorkan berita kedatangan tetamu itu. Maka terdengarlah mereka Luth ada tetamu remaja yang tampan parasnya dan memiliki tubuh yang sangat menarik bagi penggemar homoseks. Terjadilah apa yang dikhuatirkan Nabi Luth. Begitulah tersiar dari mulut ke mulut berita kedatangan tetamu remaja di rumah Luth.
Maka datanglah mereka ke rumahnya untuk melihat dan memuaskan nafsu. Nabi Luth tidak membuka pintu bagi mereka dan menyuruh mereka kembali ke rumah masing-masing.

Mereka diberi nasihat supaya meninggalkan adat kebiasaan keji itu yang bertentangan dengan fitrah manusia dan alam di mana Tuhan menciptakan manusia berpasangan antara lelaki dengan perempuan untuk menjaga kelangsungan umat manusia.

Nabi Luth berseru supaya mereka kembali kepada isteri dan meninggalkan perbuatan maksiat dan mungkar yang tidak senonoh sebelum mereka dilanda azab dan seksaan Allah. Seruan dan nasihat Nabi Luth tidak dihirau dan dipedulikan, bahkan mereka mendesak akan menolak pintu rumahnya dengan kekerasan kalau pintu tidak dibuka.
Kemudian berkatalah Nabi Luth secara terus terang kepada tetamunya: “Sesungguhnya aku tidak berdaya lagi menahan orang-orang itu menyerbu ke dalam. Aku tidak memiliki senjata dan kekuatan fizikal yang dapat menolak kekerasan mereka, tidak pula mempunyai keluarga atau sanak saudara yang disegani mereka yang dapat aku minta pertolongannya, maka aku berasa sangat kecewa, sebagai tuan rumah aku tidak dapat menghalang gangguan terhadap tetamu di rumahku sendiri.” Selesai Nabi Luth mengucapkan keluh-kesah itu, tetamu segera mengenalkan diri kepadanya mereka adalah malaikat yang menyamar sebagai manusia yang bertamu kepadanya dan mereka datang ke Sadom untuk melaksanakan tugas menurunkan azab dan seksa atas rakyatnya yang enggan membersihkan masyarakatnya daripada segala kemungkaran dan kemaksiatan yang keji dan kotor.

Malaikat itu menyarankan pintu rumahnya dibuka lebar seluas-luasnya untuk memberi kesempatan bagi orang- orang yang haus homoseks itu masuk. Namun malangnya apabila pintu dibuka, tiba-tiba gelaplah pandangan mereka dan tidak dapat melihat sesuatu. Mereka mengesat mata, tetapi ternyata sudah menjadi buta.

Penyerbu rumah Nabi Luth berada dalam keadaan kacau-bilau. Mereka berteriak-teriak dan bertanya apa yang terjadi antara satu sama lain dan mengapa mereka jadi buta. Malaikat berkata kepada Nabi Luth supaya meninggalkan segera perkampungan itu bersama keluarganya, kerana masanya tiba bagi azab Allah.

Malaikat berpesan kepada Nabi Luth dan keluarganya supaya jangan seorang pun daripada mereka menoleh ke belakang ketika perjalanan ke luar kota. Nabi Luth keluar dari rumahnya waktu tengah malam bersama isteri dan dua puterinya serta berjalan menuju keluar kota.

Akan tetapi isteri yang menjadi musuh dalam selimut bagi Nabi Luth tidak tergamak meninggalkan kaumnya. Dia berada di belakang rombongan Nabi Luth dan berjalan secara perlahan-lahan. Dia tidak henti-henti menoleh ke belakang kerana ingin mengetahui apa akan menimpa kaumnya seakan- akan meragui kebenaran ancaman malaikat yang didengarnya sendiri.

Nabi Luth dan dua puterinya melepasi kota Sadom sewaktu fajar menyingsing, maka bergetarlah bumi dengan dahsyatnya di bawah kaki rakyat Sadom, tidak terkecuali isteri Nabi Luth yang munafik itu. Getaran itu disusuli satu gempa bumi kuat dan hebat disertai angin kencang dan hujan batu yang menghancurkan serta-merta kota Sadom berserta semua penghuninya. Demikianlah mukjizat dan ayat Allah yang diturunkan untuk menjadi pengajaran bagi hamba-Nya.

Nabi Muhammad Pembawa Rahmat

KETIKA umat manusia diselubungi ambang kegelapan dan kehilangan pegangan hidup, dunia menerima kelahiran seorang putera daripada keluarga sederhana di Kota Makkah.

Jibril datang membawa tulisan dan meminta Nabi membacanya tetapi baginda mengatakan tidak dapat membacanya.

“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah al-’Alaq, ayat 1-5)

Maka baginda diangkat menjadi Rasulullah (utusan Allah) untuk menyampaikan risalah kepada seluruh umat manusia, dan tidak terbatas untuk satu kaum atau suku bangsa saja.

Ketika itu usia baginda 40 tahun enam bulan dan lapan hari atau 39 tahun tiga bulan dan lapan hari. Selepas menerima wahyu itu, dalam keadaan gementar baginda pulang ke rumah dan meminta isterinya, Khadijah menyelimutinya. Selepas reda cemasnya, diceritakan pengalaman itu kepada isterinya. Lalu dijawab Khadijah: “Bergembiralah wahai suamiku, tetapkanlah hatimu demi Tuhan yang jiwa Khadijah di dalam tangan-Nya. Saya harap engkaulah yang akan menjadi nabi bagi umat kita ini.

“Allah tidak akan mengecewakan engkau. Bukankah engkau sentiasa berkata benar yang selalu menghubungkan silaturahim, bukankah engkau yang sentiasa membantu anak yatim, memuliakan tetamu dan menolong setiap orang ditimpa kemalangan dan kesengsaraan.”

Kemudian Khadijah ke rumah anak saudaranya, Waraqah bin Naufal, yang beragama Nasrani. Dia juga boleh menulis dalam bahasa Ibrani dan menyalin kandungan kitab Injil dan Taurat dalam bahasa Arab. Selepas diceritakan Khadijah mengenai suaminya, baginda, Waraqah berkata: “Qudus, qudus, demi Tuhan yang jiwa Waraqah di dalam tangan-Nya, jika engkau membenarkan aku. Wahai Khadijah sesungguhnya sudah datang kepadanya (Nabi Muhammad), dia sesungguhnya akan menjadi nabi bagi umat kita ini dan katakanlah kepadanya ia tetap tenang.”

Menurut riwayat, kira-kira dua setengah tahun selepas wahyu pertama, baru baginda menerima wahyu kedua, dalam keadaan berselimut, yang berbunyi (maksud):

“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia). Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaran-Nya! Dan pakaianmu, hendaklah engkau bersihkan. Dan segala kejahatan, maka hendaklah engkau jauhi. Dan janganlah engkau memberi (sesuatu, dengan tujuan hendak) mendapat lebih banyak daripadanya. Dan bagi Tuhanmu, maka hendaklah engkau bersabar (terhadap tentangan musuh)!” (Surah al- Muddaththir, ayat 1 hingga 7)

Penurunan wahyu itu menjelaskan tugas yang perlu dilakukan baginda untuk mengajak manusia menyembah Allah dan tidak menyekutukan-Nya. Selepas itu, baginda mula berdakwah kepada ahli keluarga dan sahabat terdekat supaya menyembah Allah. Orang yang mula beriman ialah isterinya, Khadijah, kemudian Ali bin Abi Talib, Zaid bin Harithah dan Abu Bakar.

Dengan perantaraan sahabat karibnya, Abu Bakar, lebih ramai memeluk Islam, membabitkan Uthman bin Affan, Zubair bin Awwam, Saad bin Abi Waqas, Abdul Rahman bin Auf, Talhah bin Ubaidillah, Abu Ubaidillah bin Jarrah, Arqam bin Abi Arqam, Fatimah binti Khatab dan suaminya, Said bin Zaid al-’Adawi. Mereka bersama beberapa penduduk Makkah yang lain diberikan gelaran ‘as- Sabiquun al-Awwalun’ iaitu golongan pertama memeluk Islam.

Dakwah secara rahsia itu selama tiga tahun, kemudian baginda melakukan dakwah secara terbuka. Seruan secara terang-terangan itu menarik perhatian masyarakat, sehingga ramai memeluk Islam. Bagi yang cemburu terhadap Islam, pelbagai cara dilakukan mereka bagi menghancurkan dakwah baginda dan paling ketara ialah pemulauan terhadap Bani Hasyim dan Mutalib.

Mereka memutuskan hubungan dalam segala aspek, termasuk urusan perkahwinan, jual-beli dan ziarah menziarahi. Pemboikotan itu ditulis dan digantungkan di Kaabah. Ia sangat menyukarkan kaum keluarga nabi dan orang Quraisy lain. Lebih dua tahun mereka menderita kemiskinan dan kesengsaraan, sehingga untuk mengirim makanan sesama mereka juga dilakukan secara sembunyi.

Namun, akhirnya hubungan Bani Hasyim dan Bani Mutalib dengan orang Quraisy kembali pulih. Belum reda bahang pemboikotan itu, Nabi tiba-tiba dikejutkan dengan kewafatan Abu Talib (pada usia 87 tahun) dan tidak lama kemudian isterinya, Khadijah.

Kejadian ini berlaku pada tahun ke-10 kenabiannya dan dalam sejarah disebut ‘tahun kesedihan’. Dalam keadaan menghadapi penentangan dan penghinaan daripada kaum Quraisy, baginda diperintahkan Allah menjalani Israk dan Mikraj (tahun ke-11 selepas menjadi rasul), iaitu dari Makkah ke Baitulmaqdis, seterusnya naik ke langit ketujuh dan Sidratul Muntaha.

Pemuka Quraisy di Makkah mahu membunuh baginda, menyebabkan baginda terpaksa berhijrah ke Madinah. Baginda bertolak ke Madinah bersama Abu Bakar pada waktu malam. Hijrah itu pada 12 Rabiul Awal, tahun ke-13 kenabiannya dan ketika itu usianya 53 tahun. Sebelum sampai ke Madinah, baginda bersembunyi di Gua Thur selama tiga hari. Selepas lapan hari Nabi meneruskan perjalanan, baginda berhenti di sebuah kota kecil, Quba, sembilan kilometer dari Madinah. Baginda berehat di tempat Bani Amr bin Auf selama 10 hari.

Setibanya di Quba, baginda sempat mengasaskan masjid dinamakan Masjid Quba. Selesai solat Jumaat, baginda meneruskan perjalanan ke Madinah. Di Madinah, orang Arab dari Makkah dipanggil Muhajirin (orang yang berhijrah) manakala penduduk tempatan Madinah digelar golongan Ansar (yang memberi bantuan). Islam berkembang subur di Madinah, tetapi bagi orang kafir Quraisy di Makkah, mereka tetap memusuhi baginda dan pengikutnya.

Justeru, Allah menurunkan ayat yang mengizinkan baginda mengangkat senjata untuk mempertahankan diri, sebagaimana dijelaskan dalam ayat 39-40 surah al-Haj. Peperangan pertama di antara Muslimin dan kafir Quraisy berlaku di kawasan Badar pada 17 Ramadan tahun kedua Hijrah, iaitu dalam sejarah dipanggil sebagai Perang Badar. Dalam peperangan itu pihak Islam memperoleh kemenangan, walaupun mereka berperang dalam keadaan berpuasa dan bilangan yang sedikit berbanding sejumlah besar tentera kafir.

Dengan kekuatan yang ada, baginda dapat menghadapi tentangan kafir Quraisy dan mencapai kemenangan demi kemenangan sehingga akhirnya Makkah dikuasai Muslimin. Ketika itu berhala di sekitar Kaabah dapat dipecahkan. “Dan katakanlah: Telah datang kebenaran, dan hilanglah yang salah; sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap.” (Surah al-Israa, ayat 81)

Pada akhir tahun 10 Hijrah, Nabi Muhammad meninggalkan Madinah menuju Makkah untuk mengerjakan Haji Wida. Sebelum selesai ibadat haji, baginda bersyarah di depan orang Islam di Bukit Arafah. Selesai melakukan ibadat itu, Nabi kembali ke Madinah. Tiga bulan selepas itu, baginda demam sehingga kemudaratannya tidak mengizinkannya mengimamkan orang Islam menunaikan solat. Akhirnya, baginda wafat pada Isnin 12 Rabiulawal tahun 11 Hijrah (8 Jun 632 Masihi) selepas sakit selama 13 hari di rumah isterinya, Aisyah pada usia 63 tahun.

Tiada harta ditinggalkan baginda, melainkan dua saja. “Aku tinggalkan untuk kamu dua perkara (pusaka). Kamu tidak tersesat selama-lamanya selagi kamu berpegang kepada kedua-duanya, iaitu Kitab Allah (al-Quran) dan sunnah Rasul-Nya.”

Nabi Ishak hidup 180 tahun


Nabi Ishak hidup 180 tahun

SELEPAS Ismail, Nabi Ibrahim ada seorang lagi putera, bernama Ishak melalui perkongsian hidup dengan isteri pertamanya, Sarah.

Ishak dilahirkan ketika ibunya berusia 90 tahun manakala Ibrahim berusia 100 tahun. Perkataan 'Ishak' berasal daripada bahasa Ibrani yang disebut 'Yashhak.' Nama itu diberi kerana ibunya tertawa sendirian apabila mengetahui akan melahirkan Ishak. Daripada Ishak lahirlah keturunan Bani Israel. Bermula daripada anaknya, Yaakub muncul ramai nabi daripada kalangan Bani Israel. Firman Allah bermaksud: "Dan Kami jadikan kenabian dan al-Kitab pada keturunannya." (al-Ankabut:27) 

Ishak seorang yang soleh dan keberkatannya dikhususkan Allah seperti keberkatan kepada bapanya, Nabi Ibrahim. Baginda berkahwin dengan Rifqah binti Bitauel bin Nahur iaitu cucu saudara bapanya sendiri kerana Nahur ialah saudara Nabi Ibrahim. Selama 10 tahun perkahwinan mereka, Ishak dikurniakan dua putera iaitu Iso atau Isu (dalam bahasa Arab disebut Al-Ish) dan Yaakub. Ishak lebih menyayangi Al-Ish daripada Yaakub kerana berasa tidak senang berikutan Rifqah menyayangi Yaakub. 

Baginda selalu meminta Al-Ish menghidangkan makanan untuknya, namun pada satu ketika Rifqah meminta Yaakub terlebih dulu menghidangkan makanan. Kemudian Ishak terus makan dan mendoakan kebaikan untuk Yaakub. Al-Ish yang nampak keadaan itu memarahi Yaakub dan mengugutnya. Menyedari kejadian itu, Rifqah meminta kebenaran Ishak supaya Yaakub dihantar ke rumah saudaranya, Laban di kawasan Haron, Iraq supaya tinggal dan berkahwin di sana dengan anak saudaranya. Di Haron, Yaakub menghambakan diri kepada ibu saudaranya itu. Kemudian, Baginda mahu berkahwin dengan anak gadis ibu saudaranya bernama Rahil. Namun bapa saudaranya mahu mengahwinkannya dengan Lai'ah iaitu kakak kepada Rahil. Yaakub berkata: "Saya hanya mahu berkahwin dengan Rahil, puteri pak cik yang lebih cantik berbanding kakaknya." Bapa saudaranya berkata: "Biasanya, kami tidak memperkenankan perkahwinan anak yang lebih muda mendahului kakaknya. 

Jika kamu mahukan adiknya, kamu perlu bekerja lagi selama tujuh tahun." Akhirnya Yaakub mengahwini kedua-dua anak bapa saudaranya itu (syariat diizinkan ketika itu). Yaakub tinggal selama 20 tahun bersama ibu dan bapa saudaranya sebelum kembali ke pangkuan keluarganya di Kanan (Palestin). Yaakub berpendapat kepulangannya akan dihalang saudaranya, Al-Ish. Bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini, Yaakub mengutuskan anaknya supaya memberikan hadiah kepada Al-Ish supaya dapat menggembirakannya. 

Al-Ish mengosongkan kediamannya kepada Yaakub, manakala dia sendiri berpindah ke gunung Sya'ir. Yaakub terus berada di samping bapanya. Selepas itu, Nabi Ishak memberikan tempat tinggal di Habrun kepada Yaakub. Kawasan itu kemudian dipanggil Al-Halil. Nabi Ishak hidup selama 180 tahun. Beliau meninggal dunia di bumi Kananiyin dan dimakamkan di Khalil (Habran) di al-Maghar, tempat bapanya dimakamkan.

Kisah Nabi Yaakub A.S

Kisah Nabi Yaakub A.S


PADA satu hari, Nabi Yaakub pergi menemui bapanya iaitu Nabi Ishak yang ketika itu sudah sangat tua, sudah berkedut kulitnya dan bongkok.

Yaakub berkata kepada bapanya: "Ya, bapaku! Aku datang mengadu tentang kedengkian saudaraku sendiri dengan harapan agar dia dinasihati dan diajar oleh bapa. "Sejak aku dipelihara bapa selalu mendoakan agar aku mendapat berkat, menjadi keturunan bapa yang baik, menjadi raja yang turun-temurun dan hidup bahagia.

"Sejak itulah saudaraku berasa dengki denganku bahkan kadang-kadang aku dihina, diancam dengan pelbagai ancaman sehingga putuslah tali kasih dan persaudaraan antara kami berdua.

"Maka hilang sama sekali rasa kasih dan sayang. Lebih-lebih lagi, saya merasa tidak tahan dengan sikap sombongnya dengan dua orang isterinya yang cantik yang berasal dari Kanan itu, dengan anaknya yang ramai sedangkan saya tidak mempunyai isteri dan anak dan tiada pula harta. "Aku mengadu semua keluhanku ini kepada bapa, agar bapa dapat menetapkan hukum antara saya dan dia dengan hukum yang baik.

"Bapa selalu mendapat wahyu daripada Allah, sentiasa mempunyai pemandangan dan fikiran yang dalam." Mendengar pengaduan dan keluhan itu, Nabi Ishak lalu menjawab: "Aku sedih mendengar ceritamu itu wahai anakku, sedang aku sudah begini tua pula, lihatlah janggutku yang putih, kulitku yang berkedut, aku sudah sangat tua dan tidak kuat lagi dan tidak lama lagi aku terpaksa mengucapkan selamat tinggal kepada dunia ini seluruhnya. "Alangkah sedihnya aku, kalau mati dalam kesedihan daripada ceritamu itu. Alangkah sedihnya aku, sekiranya aku mati dan kamu tidak berbaik dengan saudaramu itu. "Aku nasihatkan kepadamu agar engkau berangkat saja ke negeri Faddan Aram di Irak di mana engkau tinggal bapa saudara yang bernama Laban bin Batwail. "Kahwinlah dengan salah satu dari anak perempuannya, engkau akan mendapat kesenangan dan kebahagiaan. 

Kemudian kembalilah engkau ke negeri ini (Syam). "Aku doakan engkau dapat mengatasi ejekan saudara engkau dan mendapat keturunan yang lebih baik dari keturunan dan anak-anaknya. "Mudah mudahan Allah akan memelihara dan menjaga engkau dan rakyatmu." Nasihat bapanya itu masuk dalam hatinya dan dapat menenangkan jiwanya yang gelisah itu. Dia akan menuju ke negeri Faddan Aram iaitu negeri nenek moyangnya sendiri. Lalu dia mengucapkan selamat tinggal kepada bapanya yang sudah sangat tua itu serta mendoakannya kepada Allah, mudah-mudahan Allah akan memanjangkan umurnya dan memeliharanya daripada segala bencana. Yaakub mula menempuh Padang Sahara yang luas dan tandus dengan berjalan kaki, siang dan malam tanpa henti menuju ke tempat yang dimaksudkan bapanya itu. Setiap kali Baginda kepenatan, lapar dan ditimpa kesusahan, teringatlah Baginda cita-cita dan harapan yang diberi bapanya kepadanya sebelum berangkat sehingga hilanglah susah dan payahnya dan Baginda meneruskan perjalanan. Pada suatu hari, di satu tempat, di tengah-tengah padang pasir yang luas matahari menyinari bumi dengan sinar cahaya yang sangat panas sehingga pasir pasir itu menjadi api layaknya, angin yang mendinginkan badan sekarang berganti menjadi bertambah panasnya badan. Nabi Yaakub seakan akan tidak berkuasa lagi melangkahkan kakinya sedang di hadapannya terbentang padang pasir yang luas dan tandus. Di situlah Baginda merasakan amat susahnya berjalan, haus dan lapar yang tidak terhingga sehingga Baginda terhenti dari melangkah.

Apakah Baginda sanggup meneruskan perjalanan yang memenatkan itu atau Baginda terpaksa pulang kembali? Ketika termenung Baginda melihat batu besar yang mempunyai sedikit bayang lindungan cahaya matahari yang sedang terik. Baginda menghampiri batu besar itu lalu duduk berhenti di bawah naungan itu untuk melepaskan lelah, mendinginkan kakinya yang sudah panas dan letih itu, lantas Baginda tertidur. Dalam tidur seketika itulah datang kepadanya mimpi yang benar, wahyu yang pertama daripada Allah yang mengangkat baginda sebagai Nabi.

Dalam mimpi itu, Allah ilhamkan ke dalam hatinya bahawa Baginda akan menemui hidup bahagia, akan mendapat kerajaan yang besar, keturunan yang baik, mendapat Kitab daripada Allah sebagai Nabi dan Rasul Allah. Setelah terjaga daripada tidurnya itu, Baginda kembali bertenaga. Di hadapannya padang harapan yang luas seluas-luasnya. Baginda melangkah kaki menuju tempat yang dicita-citakannya. Beberapa hari kemudian, sampailah Baginda di tempat bernama Sawadimah iaitu dusun pertama termasuk negeri yang didiami oleh bapa saudaranya, Syeikh Laban. Sudah ternyata benar bahawa memang itulah tempat yang dituju. Hatinya menjadi bertambah senang, hilang rasa penat selama ini. Baginda mula nampak padang rumput tempat pemeliharaan kambing, pohon kayu yang rendang di mana burung bersarang, bahkan mula terdengar nyanyian anak pengembala. Baginda rupanya sudah tidak di Padang Sahara yang tandus lagi, tetapi sudah berada di sebuah daerah yang ramai dengan manusia, ternakan dan tanam-tanaman iaitu kampung bapa saudaranya. Di situ pulalah dahulunya nenek moyangnya yang bernama Nabi Ibrahim menerima wahyu dan pangkat kerasulannya. 

Nabi Yaakub sujud ke tanda kesyukuran menunjukkan Baginda jalan ke sana. Baginda bertanyakan kepada orang yang dia jumpa jika mereka kenal dengan Laban bin Batwail. Setiap orang yang ditanya itu kenal Syeikh Laban. Ketika Nabi Yaakub bertanya siapa antara mereka yang dapat menghantarkannya ke rumah Syeikh Laban, mereka menunjukkan kepada seorang anak perempuan yang menjaga kambingnya dan berkata: "Inilah dia Rahil, anak perempuan Syeikh Laban sendiri." Nabi Yaakub melihat wajah anak gadis itu, hatinya berdebar kerana gadis itu memang cantik paras rupanya. Lidahnya seakan akan terpaku tidak dapat berkata. "Antara saya dengan engkau, ya Rahil, ada pertalian kekeluargaan yang sangat dekat. "Sayalah Yaakub anak Ishak al-Rasul, ibu saya Rifakah anak perempuan dari nenek engkau yang bernama Batwail. Saya datang ke sini dari negeri Kanan merentas Gurun Sahara yang tandus. "Kedatanganku ke sini adalah dengan tujuan dan maksud mulia, lagi suci," katanya.

Setelah gadis Rahil mengucapkan selamat datang kepada Nabi Yaakub, kedua-dua mereka berjalan menuju ke rumah yang dituju. Dalam penjalanan itu, Nabi Yaakub merasakan sebahagian nikmat yang dijanjikan Tuhan dalam mimpinya kerana sudah tidak syak lagi gadis yang mengiringinya itulah bakal teman hidupnya. Hatinya berdebar-debar kegembiraan, tetapi dengan kekuatan yang ada Baginda dapat berjalan dengan tenang. Akhirnya sampailah mereka ke rumah Laban, bapa saudaranya. Mereka berpelukan setelah berjumpa.

Mata Nabi Yaakub penuh dengan air mata kegembiraan. Baginda diberi tempat yang sebaik-baiknya, diterima dengan segala hormat. Nabi Yaakub menerangkan pesanan ayahnya kepada bapa saudaranya itu, pesan untuk menerimanya sebagai menantu.

Baginda sudah melihat Rahil dan Rahil sudah mengambil tempat yang istimewa dalam hatinya itu. Diharapkannya agar bapa saudaranya memperkenankan anaknya itu untuk dijadikan isterinya. Laban mendengarnya dengan penuh perhatian. Setelah Nabi Yaakub habis berbicara dengan nada tegas dijawabnya permohonan Yaakub itu diterima seluruhnya dengan senang hati, tetapi dengan bersyarat bahawa Nabi Yaakub perlu tinggal di kampung itu selama tujuh tahun untuk mengembala kambing-kambingnya sebagai mahar perkahwinannya. Syarat yang dikemukakan itu diterima Nabi Yaakub. 

Sejak hari itu tenanglah hatinya, baginda tinggal di situ mengembala kambing selepas cita-citanya tercapai. Rahil anak perempuan Laban yang paling kecil. Dia mempunyai kakak, bernama Laiya. Sekalipun cantik rupanya, namun kakaknya tidak secantik adiknya. Sudah menjadi kebiasaan, penduduk kampung itu tidak akan mengahwinkan anak yang kecil dahulu sebelum anak yang besar dikahwinkan. Laban tidak mahu melanggar kebiasaan ini, tetapi dia tidak mahu menghalangi cita-cita Nabi Yaakub untuk kahwin dengan Rahil. Setelah difikirkannya masak-masak, maka tidak jalan lain kecuali menyerahkan kedua anak perempuannya itu kepada Nabi Yaakub untuk dijadikan isterinya.

Hal demikian tidaklah terlarang menurut syariat yang ditentukan Allah di saat itu. Setelah memperoleh cara yang demikian, lalu Nabi Yaakub dipanggil dan berkata: "Wahai anakku, sudah menjadi syariat di negeri ini, bahawa saya tidak dapat mengahwinkanmu dengan anakku yang kecil sebelum yang besar kahwin. Laiya sekalipun kurang cantik daripada Rahil, tetapi perangai dan akalnya tidaklah kurang. "Sebab itu ambillah Laiya sebagai isterimu dengan mahar yang tujuh tahun itu dan apabila engkau ingin juga kahwin dengan Rahil harus ditambah maharnya tujuh tahun lagi mengembala kambing di sini." Yaakub menerima baik akan keputusan bapa saudaranya itu. Setelah tujuh tahun lamanya dia mengembala kambing di situ, lalu Baginda berkahwin dengan Laiya.

Setelah berlangsung tujuh tahun dia mengembala kambing, lantas baginda berkahwin dengan Rahil. Tetapi akhirnya Yaakub tertarik pula hatinya kepada dua orang Jariah dan Baginda mengahwininya pula. Dari keempat isterinya itu, iaitu Laiya, Rahil dan dua orang Jariah, Nabi Yaakub mempunyai dua orang anak yang mana semua mereka itu disebut al-Asbat. Mereka ialah: Rawbin, Syamun, Lawi, Yahuza, Yasakir dan Zabulon yang kesemuanya itu dari Laiya; Yusuf dan Bunyamin dari Rahil; yang bernama Dan dengan Naftali dari Jariah Rahil; Jad dan Asin dari Jariah Laiya. Semuanya lahir di kampung Faddan Aram, kecuali Bunyamin yang lahir di Kanan.

Keberanian Nabi Daud diakui

BANI Israel menerima seorang lagi nabi dan rasul di kalangan mereka, Daud bin Yisya, keturunan ke-12 Nabi Ibrahim.

Sejak kanak-kanak hingga remaja, Baginda tinggal bersama bapanya di Baitullaham, kota kelahiran Nabi Isa. Nabi Daud diberikan kitab Zabur yang mengandungi puisi dan lagu berkaitan penyucian dan pujian kepada Allah, kisah umat terdahulu dan berita kalangan nabi akan datang termasuk mengenai Nabi Muhammad s.a.w. Mengenai perkara itu, Allah berfirman dalam surah al-Isra yang bermaksud: "Dan Tuhanmu mengetahui siapa yang ada di langit dan bumi. Sesungguhnya Kami lebihkan sebahagian nabi itu atas sebahagian yang lain dan Kami berikan Zabur kepada Nabi Daud." Allah juga menundukkan gunung dan memerintahkannya bertasbih mengikuti tasbih Nabi Daud setiap pagi dan petang.

Burung turut bertasbih mengikuti Nabi Daud berulang kali, malah Baginda sendiri diberi kelebihan dapat mengerti maksud suara burung. Kekuatan Nabi Daud amat luar biasa kerana dapat melembutkan besi sehingga dapat membuat baju besi dengan tangan sendiri tanpa dimasukkan ke api. Baginda dikurniakan Allah suara merdu, sehingga orang sakit yang mendengarnya sembuh. Firman Allah dalam surah Saba yang bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami berikan kepada Daud kurnia dari Kami. (Kami berfirman) wahai gunung-ganang dan burung-burung, bertasbihlah berulang-ulang bersama Daud. "Dan Kami melunakkan besi untuknya. Buatlah baju besi yang besar dan ukurlah anyamannya dan kerjakanlah amalan yang soleh. Sesungguhnya Aku melihat apa yang kamu kerjakan." Nabi Daud seorang yang berani. Keberaniannya terserlah apabila Baginda bersama Thalut dalam peperangan dengan bangsa Palestin di bawah pimpinan Jalut.

Ketika di medan perang kedengaran Jalut melaungkan amaran dengan suara yang bengis hingga semua pahlawan di kalangan Bani Israel berdiam diri kerana takut. Namun, Nabi Daud yang masih muda menyahut cabaran untuk berperang dengan Jalut. Disebabkan keberaniannya, Nabi Daud dapat mengalahkan Jalut dan sebagai ganjarannya, Baginda dikahwinkan dengan Mikyal, seorang puteri Thalut. Mulai saat itu Baginda disanjungi masyarakat Bani Israel. Pengaruhnya dalam masyarakat semakin menebal hingga Thalut berasa iri hati dan curiga lalu memerintahkan tentera membunuh Nabi Daud. Rancangan jahat itu diketahui Nabi Daud dan Baginda terpaksa bersembunyi jauh dari kota bagi menyelamatkan diri. Thalut dan tenteranya mengejar Nabi Daud sehingga hampir ke tempat persembunyiannya.

Nabi Daud menugaskan pengikutnya meninjau kemaraan mereka dan mendapati semua tentera termasuk Thalut sedang tidur. Ketika Thalut nyenyak tidur, Nabi Daud menggunting pakaiannya (Thalut) sebagai peringatan pertama supaya tidak bermusuh dengannya. Apabila Thalut bangun daripada tidur, dia mendapati Nabi Daud di hadapannya.

Nabi Daud berkata: "Lihatlah bajumu yang aku guntingkan sewaktu kamu tidur. Jika aku mahu, aku dengan mudah membunuhmu dan menceraikan kepalamu daripada tubuhmu. "Namun, aku masih mahu memberikan peluang supaya kamu bertaubat dan ingat kepada Tuhan serta membersihkan hati dan fikiranmu daripada sifat hasad dan buruk sangka yang kamu jadikan alasan untuk membunuh orang sesuka hati." Thalut dengan perasaan segan berkata: "Sungguh kamu lebih adil dan lebih baik hati daripada aku.

Kamu benar-benar menunjukkan jiwa yang besar dan tingkah laku baik. Aku perlu mengakui perkara itu." Peringatan itu dilupakan Thalut, malah kerana jiwanya dikuasai iblis membuatkan keinginannya untuk membunuh Nabi Daud tidak pernah padam. Dia terus mengatur langkah untuk membunuh Nabi Daud dengan apa cara sekali pun. Melihat nafsu Thalut yang tidak kunjung padam untuk membunuhnya, Nabi Daud terpaksa memikirkan helah seterusnya bagi menyelamatkan diri. Sewaktu Thalut dan pengikutnya tidur, baginda memberanikan diri mengambil anak panah dan kendi di sisi Thalut.

Kemudian, baginda mengumumkan keselamatan Thalut sendiri tidak terjamin kerana anak panah dan kendi di sisinya mudah diambil orang. Mendengar kata-kata itu, Thalut berfikir panjang, sehingga meninggalkan takhta kerajaan dan Nabi Daud diangkat sebagai ganti. Nabi Daud wafat pada usia 100 tahun di Baitulmaqdis. Pada masa pemerintahannya ada satu kaum Bani Israel di kawasan Ailat, tepi Laut Merah, hidup bertukang, berdagang dan menangkap ikan setiap hari kecuali Sabtu kerana dilarang agama. Sesetengah mereka yang tidak mempedulikan larangan itu tetap menangkap ikan pada Sabtu kerana hasilnya lumayan. Puas dinasihatkan Daud, akhirnya mereka dihancurkan dengan gempa bumi dahsyat.

Allah Makbul Doa Nabi Ilyas



Allah Makbul Doa Nabi Ilyas
NABI Ilyas diutuskan Allah kepada kaumnya Bani Israel yang gemar menyembah patung Ba’al.


Nabi Ilyas menyeru mereka meninggalkan Ba’al dan menyembah Allah.

Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya Ilyas adalah seorang Rasul Allah. Ingatlah ketika dia berkata kepada kaumnya: ‘Mengapakah kamu tidak takut kepada Allah? Mengapakah kamu menyembah Ba’al yang sebaik-baik-Nya (Allah)? Tuhan Allah itulah Tuhanmu dan Tuhan bapa-bapamu.’” (Surah ash-Shafaat ayat 123-126)


Kaum Nabi Ilyas sering berdusta terhadap seruan Nabi Ilyas. Mereka akan menerima balasan Allah dengan seksaan yang berat. Akibat daripada sikap derhaka kepada Allah, mereka ditimpa seksaan musim kemarau yang berpanjangan. Hujan tidak turun membasahi bumi selama beberapa tahun sehingga menyebabkan mereka kehausan. Seluruh binatang ternakan dan kebun tanaman mereka mati kebuluran dan menjadi kering-kontang. Kaumnya yang derhaka itu mengalami kebuluran yang sangat teruk keadaannya. Kesengsaraan itu menimbulkan rasa kurang senang dalam diri mereka.

Pada satu ketika Ilyas memasuki rumah seseorang wanita bersama seorang putera bernama Ilyasa’. Anak itu berada di bawah penjagaan Baginda. Kanak-kanak itu sebenarnya Ilyasa’ bin Akhtab bin Ayuz. Ilyas yang menjadikannya anak angkat sering membawanya ke mana saja sehingga Allah mengurniakan keberkatan kepada mereka.

Allah menganugerahkan rezeki yang melimpah kepada Ilyas dengan makanan terus terhidang di mana saja Baginda singgah untuk bersembunyi. Anugerah yang luar biasa itu berlaku apabila Ilyasa’ sudah dewasa. Keadaan itu menyebab­kan kaum Bani Israel sentiasa memburu Ilyas. Seorang daripada mereka berkata: “Tentu rumah ini dimasuki Ilyas.”

Walaupun nasihat dan amaran diberikan, kaumnya langsung tidak mendengarnya, malah terus memburunya. Disebabkan mereka mengalami kesukaran untuk mendapatkan makanan dan minuman dan tidak tahan dengan kesengsaraan yang menimpa itu akhirnya mereka mengambil keputusan untuk menemui IIyas dengan cara baik.

Rakyat datang berjumpa Nabi Ilyas supaya Baginda memohon kepada Allah hujan, sekali gus mengembalikan semula kesuburan di kawasan itu dan mereka terhindar daripada kebuluran. Ilyas berdoa kepada Allah: “Ya Allah! Hindarilah mereka daripada bahaya kelaparan yang menimpa mereka. Mudah-mudahan mereka menjadi orang yang bersyukur kepada Engkau.”

Bagi memastikan Ilyas melakukan permintaan itu, seterusnya diterima Allah, mereka berjanji mahu mengikuti ajaran Ilyas, beriman kepada Allah dan meninggalkan penyembahan berhala. Ternyata doa Nabi Ilyas dimakbulkan dan Allah terus menurunkan hujan sehingga kawasan yang tandus tadi bertukar menjadi subur dan mereka dapat menjalani kehidupan dalam kemakmuran seperti dulu.

Namun, lama-kelamaan janji itu dilupai dan akhirnya Allah lenyap dalam hati mereka. Mereka kembali dengan amalan sebelum ini iaitu menyembah berhala. Malah, mereka bertambah kerap melakukan penyembahan itu. Memandangkan nikmat yang dikurniakan dibalas dengan perbuatan syirik, Allah menurunkan azab sekali lagi dan ia adalah azab terakhir sehingga semua mereka hancur binasa.

Bagaimanapun, Nabi Ilyas dan Ilyasa’ terkecuali daripada azab itu kerana mereka berdua beriman dan berbakti kepada Allah. Bagi Nabi Ilyasa’, kisahnya agak berlainan sedikit kerana tidak mendapat tentangan daripada kaumnya. Mereka patuh kepada ajarannya dan beriman kepada Taurat yang menyeru kepada mengesakan Allah. Baginda diangkat menjadi rasul ketika dewasa. Kerasulannya disebut di dalam al-Quran bersama beberapa rasul sebelumnya.

Firman Allah bermaksud: “Dan Ismail, Ilyasa, Yunus dan Lut, masing-masing Kami lebih­kan darjatnya atas umat pada masanya.”

Sewaktu hayat Nabi Ilyasa’, umatnya memang patuh kepada segala ajaran supaya beriman kepada Allah, dengan mengikuti nasihat yang terkandung dalam kitab Taurat, tetapi selepas kewafatannya keadaan berlaku sebaliknya. Umatnya terus membelakangkan kitab Taurat, menyebabkan mereka berada dalam kesesatan sehingga melakukan penderhakaan terhadap Allah. Perbuatan mereka yang salah itu dibalas Allah dengan azab iaitu menarik segala nikmat yang dikecapi mereka selama ini.
Please Subscribe my youtube channel. Tq.

Translate

CLOSE